Dochter aan de pil ivm acné?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Bliksem

Dochter aan de pil ivm acné?

Bericht door Bliksem » vr 15 aug 2014, 12:41

Ik heb zelf op bijna 41 jarige leeftijd hormoongevoelige borstkanker gekregen (100% hormoongevoelig). Mijn 14 jarige dochter heeft erg last van acné. Wil hiervoor binnenkort een keer voor naar de huisarts. Ik weet dat ze hiervoor wel eens een anticonceptiepil voorschrijven, maar is dit gezien mijn voorgeschiedenis wel handig bij haar? Heeft zij dan juist niet een nog grotere kans op borstkanker?
Hoor graag jullie ideeën hierover!

Vriendelijke groet,

Desiré

Dees
Beheerder

Re: Dochter aan de pil ivm acné?

Bericht door Dees » vr 15 aug 2014, 20:10

Beste Bliksem, dat jij jong hormoongevoelige borstkanker kreeg, geeft voor jouw dochter geen verhoogd risico op borstkanker, tenzij er een brca-genmutatie of andere genafwijking is aangetoond of als borstkanker heel veel in je familie voorkomt zonder dat er een genafwijking gevonden is. Ook bij families waarbij een brca-genmutatie wél is aangetoond, wordt het gebruik van de pil niet afgeraden. Het gebruik van de anticonceptiepil geeft een licht verhoogd risico op borstkanker zolang die pil geslikt wordt. Bij stoppen verdwijnt dat verhoogde risico. Het risico op de leeftijd van 14 is extreem laag en op de leeftijd van 20 of 25 ook echt héél laag.

De pil wordt meestal alleen ingezet als er sowieso behoefte aan anti-conceptie is. Hier vind je meer informatie. Ook in de NHG-richtlijn Acné kun je meer informatie vinden.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Bliksem

Re: Dochter aan de pil ivm acné?

Bericht door Bliksem » za 16 aug 2014, 08:00

Hoi Dees,

Weer heel erg bedankt voor de informatie! Hier kan ik zeker wat mee!

Gr. Desiré

Gesloten

Terug naar “Augustus 2014”