Geen hormoontherapie na mammaprint?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Mars

Geen hormoontherapie na mammaprint?

Bericht door Mars » di 12 aug 2014, 15:29

25 juni jl ben ik borstbesparend geopereerd aan een tumor van 12mm. De tumor was graad 2 IDC en 100% ER-positief en 100% PR-positief. De schildwachtklier was schoon en de snijvlakken waren ook schoon. HER-2status IHC negatief. Hierna is er een mammaprint gemaakt en hier kwam uit dat er na de 16 bestralingen waar ik nu mee bezig ben geen andere (hormoon)behandeling meer nodig is, aangezien er uit kwam dat ik een laag-risico-profiel heb. Natuurlijk ben ik daar blij mee maar ook onzeker. Is het toch niet beter om alsnog hormoontherapie te krijgen?

Dees
Beheerder

Re: Geen hormoontherapie na mammaprint?

Bericht door Dees » di 12 aug 2014, 16:47

Beste Mars, als ik je gegevens invul in Adjuvant Online en varieer met je leeftijd, dan komt er steeds uit dat je door hormoontherapie tussen de 2,2 en 2,5% risicovermindering dóór hormoontherapie om de komende 10 jaar dood te gaan aan borstkanker. Omdat er ook nog laag risico uit de Mammaprint kwam, is de kans érg groot dat de risicovermindering nog kleiner is dan 2,2 a 2,5%. Dan wordt de kans wel érg groot dat je het voor niks slikt, dat je alle bijwerkingen voor niks hebt en dat je andere problemen kunt krijgen door de hormoontherapie.

Tja..... je zou het kunnen bespreken met een oncoloog. Je zou het kunnen proberen en als het tegenvalt, kun je er ook altijd nog mee stoppen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mars

Re: Geen hormoontherapie na mammaprint?

Bericht door Mars » do 14 aug 2014, 09:39

Dank voor je reactie, ik ga er nog eens goed over nadenken.

Gesloten

Terug naar “Augustus 2014”