Protocol/schema verlengde hormoontherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

loes

Re: Protocol/schema verlengde hormoontherapie

Bericht door loes » wo 27 aug 2014, 19:43

Hoi Dees,

Ik lees hier dat het advies van 5 jaar Tamoxifen is aangepast naar 7 of 10 jaar Tamoxifen. Ik gebruik nu sinds 3 jaar Lucrin en Tamoxifen. Ik kreeg de diagnose borstkanker toen ik 33 jaar was en ben op mijn 34ste begonnen met de hormoon therapie. Geldt die 7 of 10 jaar ook voor de combinatie Lcurin en Tamoxifen? En is het voordeel van 7 tot 10 jaar Tamoxifen, ten opzichte van 5 jaar Tamoxifen erg groot? Ik vind het zo nu en dan een opgave om met de bijwerkingen van de medicijnen om te gaan en 10 jaar is wel erg lang!

Bedankt alvast voor het beantwoorden van mijn vraag.

Groeten Loes

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 27 aug 2014, 22:27

Hallo Loes, de Nederlandse richtlijn is nog niet aangepast, maar dit is het advies van de ASCO, American Society of Clinical Oncology. Er staat dat na 5 jaar iedereen verlenging aangeboden moet worden. Het is een kwestie van voor- en nadelen afwegen, want het blijft zo dat de meeste mensen hormoontherapie voor niks slikken omdat het voor een enkeling het verschil tussen leven en dood betekent. Dat is tot en met 5 jaar zo en zeker daarna.

Echt een onderwerp om over twee jaar samen met de oncoloog te bespreken waarbij jouw mening zeker heel zwaar telt !!

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

loes

Bericht door loes » do 28 aug 2014, 13:55

Hoi Dees,

Bedankt voor je reactie. De ASCO geeft dus aan dat na 5 jaar verlenging aangeboden moet worden van hormonale therapie. Bedoelt de ASCO daarmee de Tamoxifen of naast de Tamoxifen ook Lucrin?
Groeten Loes

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 28 aug 2014, 16:35

Hoi Loes, er loopt momenteel een studie waarin onderzocht wordt of het platleggen van de eierstokken naast tamoxifen bij premenopausale vrouwen overlevingswinst geeft. Daar hebben we nu nog geen antwoord op. De ASCO-richtlijn heeft het alleen over tamoxifen. Daar kan ik niet uit opmaken of er dan bedoeld wordt met of zonder eierstokonderdukking (met Zoladex of Lucrin).

Afbeelding

Bron: ASCO
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

loes

Bericht door loes » do 28 aug 2014, 16:51

Dees,
Heb jij een idee, hoelang die studie nog duurt, voordat daar duidelijkheid over is of eierstokonderdrukking bij pre-menopausale overlevingswinst geeft?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 28 aug 2014, 17:01

Hoi Loes, dat is moeilijk te zeggen, maar de resultaten werden afgelopen juni al op de ASCO (groot Amerikaans kankercongres) verwacht. Nu is de verwachting dat het misschien in december gepresenteerd wordt op SABCS (San Antonio Breast Cancer Symposium- ook een groot Amerikaans borstkankercongres). Dat de studie tussentijds niet is gestopt, geeft al wel een vermoeden dat de verschillen tussen tamoxifen plus Zoladex/Lucrin en tamoxifen alleen niet indrukwekkend groot zullen zijn. Als dat namelijk tussentijds gezien wordt, is het onethisch om de studie door te laten gaan en de groep met het slechtste resultaat niet te laten profiteren van de beste behandeling.
Groeten, Dees

loes

Bericht door loes » do 28 aug 2014, 17:14

Oke. December, dat zou best al snel zijn. Het zou erg fijn zijn wanneer daar duidelijkheid over komt. Nu vind ik het soms moeilijk om door te gaan met de Lucrin, terwijl niet is bewezen of het überhaupt iets zou kunnen opleveren.

Volg je dat onderzoek? En als jij er iets over weet, wil je dat dan hier op de site vermelden? Het gekke is dat de oncoloog in het ziekenhuis waar ik kom, over dit soort onderzoeken volgens mij niks weet. Zo vertelde hij mij laatst dat 7 jaar tamoxifen (in mijn situatie) oversterfte geeft. En geeft hij aan dat het voor mij belangrijk is door te gaan met Lucrin. Het maakt me onzeker dat zijn adviezen dan niet kloppen met de onderzoeken van de ASCO.

Ik wilde je nog zeggen, dat ik deze site een super initiatief vind. Bijzonder dat jij zoveel tijd besteedt aan vragen omtrent borstkanker. Je helpt er zoveel mensen mee!! Super bedankt daarvoor.

Groeten Loes

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 28 aug 2014, 18:43

Hoi Loes, dank voor het compliment. Dat doet me goed en is een enorme stimulans om ermee door te gaan. Ik heb begrepen dat Borstkankervragen genomineerd is voor de Breast Friend Award en dat het publiek mede gaat bepalen wie die award wint. Dat zou natuurlijk heel leuk zijn, dus wie weet kun je helpen !!

Ja, december is al best snel. Ik volg de SABCS zeker en als het breaking news is, kan het niet zo zijn dat ik dat niet gezien heb. Als ik eraan denk, plaats ik het hier. Volg anders op twitter: @BKvragen, @BRSTKNKRactie en mij: @Caseofdees.

Ik wil het ook meteen relativeren hoor, want de verschillen zullen echt niet enorm zijn, maar de verschillen in bijwerkingen zijn wel enorm.

Ik kan de opmerking van je oncoloog over die oversterfte niet plaatsen. Zowel bij premenopausale vrouwen (vóór de overgang) als postmenopausale vrouwen is het advies om mbt hormoontherapie te starten met Tamoxifen. Bij premenopausale vrouwen kán ervoor gekozen worden om de eierstokken plat te leggen, maar.... dat hoeft niet. Er is bij een grote groep premenopausale vrouwen eigenlijk geen meerwaarde aangetoond. Meerwaarde van de combinatie eierstokonderdrukking én tamoxifen is namelijk alleen aangetoond bij die jonge vrouwen die géén chemotherapie hebben gehad (en dat zullen er heel weinig zijn).

Dit staat er in de Nederlandse richtlijn voor de behandeling van borstkanker:
Afbeelding
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Op het NVMO-congres in 2012 hield professor Nortier een presentatie over hormoontherapie bij premenopausale vrouwen. Hier is het artikeltje dat verscheen over zijn presentatie Adjuvante hormonale therapie bij premenopausale vrouwen. In de laatste zin wordt verwezen naar de SOFT trial. Dat is de studie die uitsluitsel moet geven over wel of niet onderdrukken van de eierstokken.

Als je het goed kunt vol houden met de combinatie, heb je geen reden om dat te veranderen, maar als de bijwerkingen zo heftig zijn dat je soms stoppen overweegt, zou je hierover best een second opinion kunnen aanvragen bij het AVL in Amsterdam. Je kunt altijd beter doorgaan met tamoxifen alleen dan met allebei stoppen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Augustus 2014”