27 jaar en borstkanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

jessica1978

Re: 27 jaar en borstkanker

Bericht door jessica1978 » zo 10 aug 2014, 18:53

Linie,

Ik lees net nog in je reactie dat je bang bent dat de kanker heel snel in je andere klieren gaat zitten. Ik heb er over nagedacht: Ofwel; het zit al in je klieren en dan gaan je klieren er natuurlijk uit (maar dat doen ze na de poortwachtersklier te hebben onderzocht). En voor alle duidelijkheid: zelfs als het al in je klieren zit, is het vaak nog goed te genezen. Of het zit niet in je klieren, en dan is er geen probleem. Ik denk niet dat je nu bang hoeft te zijn dat het tijdens de chemo of het wachten gaat uitzaaien. Zo snel zal dat vast niet gaan. Als het zo snel zou gaan, had je direct een operatie gekregen waarbij alles (tumor, alle okselklieren) verwijderd worden. Ik bedoel maar; een ziekenhuis neemt toch ook niet graag een risico.
De chemotherapie zal maken dat de tumor kleiner wordt en remt/vernietigt eventuele uitzaaiingen.
En...hoe minder er hoeft te worden weggesneden, hoe fijner dat uiteindelijk is. Voor hoe het later aan gaat voelen, en voor hoe het er later uit gaat zien. En nee, dat vind je nu nog niet belangrijk, en natuurlijk is dat bijzaak, maar over een jaar ben je daar gewoon weer blij mee. Ook deze tijd gaat weer voorbij, Linie.

grtz,
Jessica

jessica1978

Bericht door jessica1978 » zo 10 aug 2014, 18:54

Dees,

Ook als je geen partner hebt (zoals ik), kun je eicellen laten invriezen. Of een eierstok. Persoonlijk ben ik voor de eicellen gegaan, omdat er in de eierstok ook kankercellen kunnen zitten. Als deze later weer in je lichaam wordt geplaatst, wordt je daar op de lange termijn misschien niet heel blij van ;-)

grtz
Jessica

ItsHennie

Bericht door ItsHennie » zo 10 aug 2014, 19:01

Linie, heb je een pb gestuurd.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 10 aug 2014, 19:03

Hoi Jessica, dat zijn dan onbevruchte eicellen he? Ja, de eierstok kan ook. De kans dat daar ook kankercellen zitten is wel heel klein, lijkt me (behalve als je drager bent van BRCA-genmutatie). Ze plaatsen die eierstok toch ook wel in je arm ofzo? (ik was ongewenst kinderloos voordat ik kanker kreeg en heb via IVF-ICSI een dochter gekregen. Toen ik kanker kreeg, ging daarmee ook de kinderwens voor een tweede, via IVF-ICSI, in rook op, dus daar heb ik geen ervaring mee).
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 10 aug 2014, 19:09

Hoi Linie, áls er sprake zou zijn van een genafwijking, bijvoorbeeld Li-Fraumeni, kan het verstandig zijn om de chemotherapie om te draaien. Ik hoorde dat ze dat laatst bij een patiënt in een groot academisch centrum hebben gedaan omdat de chemo bij zo'n genafwijking een bepaald effect op celstructuur heeft. Zij kreeg eerst 9x wekelijks Taxol, daarna 3x FEC.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

gixxergirl

Bericht door gixxergirl » zo 10 aug 2014, 21:50

Linie, wat ben ik blij met bovenstaande reacties, hopelijk geven ze je wat je nodig hebt om in relatieve rust je keuzes te maken. Ik was zelf 31 toen ik borstkanker kreeg, maar had op mijn 19e al Hodgkin (lymfklierkanker gehad). Kaal worden is voor mij nooit een issue geweest maar mijn kinderwens des te meer. Toen ik hoorde dat ik borstkanker had wilde ik maar 1 ding: niet aan de chemo's te hoeven. Helaas moest dat dus wel. Ik ging, net als jij waarschijnlijk straks, de chemokuren in denkende precies te weten wat me te wachten stond. Ik kan je vertellen dat het absoluut geen feestje was, maar dat de TC (ik mocht geen adriamycine, de A in TAC meer omdat ik dat al had gehad bij de Hodgkin), taxotere en herceptin een eitje waren vergeleken bij wat ik had verwacht.
Ik kan het niet mooier maken dan het is, je leven zal nooit meer hetzelfde zijn. Dat weet je. Maar dat betekent niet dat je leven voorbij is! Ondanks dat er bij mij niets is gedaan om mijn eicelvoorraad te beschermen kreeg ik na een paar jaar toch weer een cyclus en ik heb inmiddels een heerlijk zoontje.
Linie wat moet je vreselijk onzeker en verdrietig zijn nu. Zoveel op je bordje, maar je moet je koppie erbij houden dus tijd voor verwerking is er nu niet. Ik ben blij dat je de weg naar borstkankervragen hebt gevonden. Schroom niet om om hulp te blijven vragen, er is hier zoveel kennis aanwezig! Er zijn hier zoveel lotgenootjes én deskindigen die je kunnen helpen alle beschikbare info op een rijtje te zetten en overzichtelijk voor je te maken. Op die manier wordt het makkelijker om de juiste vragen te stellen bij je artsen en de juiste keuzes te maken. Heel veel sterkte!

Gesloten

Terug naar “Augustus 2014”