Schildwachtklierprocedure & multifocale borstkanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Marloessie

Schildwachtklierprocedure & multifocale borstkanker

Bericht door Marloessie » ma 04 aug 2014, 12:56

Hallo,
op https://www.kanker.nl/bibliotheek/artik ... orstkanker lees ik dit:

"In bepaalde situaties heeft de schildwachtklierprocedure geen zin of is hij minder betrouwbaar:

als voor de operatie al is vastgesteld dat er lymfeklieruitzaaiingen zijn, bijvoorbeeld met een echografie
als er meer dan 1 kwaadaardige tumor in de borst zit
als de tumor groter is dan 5 centimeter
als het kwaadaardig gezwel al uit de borst is verwijderd"

Waarom heeft schildwachtklier procedure geen zin als er meerder kwaadaardige tumoren zitten? Ik had namelijk meerdere tumoren en er is bij mij wel een schildwachtklierprocedure uitgevoerd...

Dees
Beheerder

Re: Schildwachtklierprocedure & multifocale borstkanker

Bericht door Dees » ma 04 aug 2014, 21:16

Hoi Marloessie,
In de richtlijn Mammacarcinoom staat:
Multifocale/multicentrische tumoren
Het dilemma hierbij wordt gevormd door onduidelijkheid ten aanzien van de lymfedrainage vanuit de tumor. In sommige studies wordt bepleit dat iedere tumor zijn eigen lymfdrainagepatroon heeft waardoor het bepalen van de injectieplaats van de radioactieve stof moeilijk wordt in deze patiënten [Estourgie, 2004] met als gevolg dat de radioactieve stof niet de werkelijke drainage aangeeft waardoor schildwachtklieren gemist kunnen worden en het percentage foutnegatieven toeneemt [Ozmen, 2002; Tousimis, 2003; Veronesi, 19991031]. Om deze reden wordt bepleit terughoudend te zijn bij het uitvoeren van een SWK-procedure bij multicentriciteit [Schule, 2007].
Door andere onderzoekers wordt bepleit dat het lymfdrainagepatroon van de gehele mamma uniform is en dat de radioactieve stof op vele plaatsen in de mamma geïnjecteerd kan worden en dat multifocaliteit/multicentriciteit geen contra-indicatie is voor het verrichten van een SWK-procedure [Knauer, 2006].
Een recente review concludeert dat de waarde van een SWK-procedure bij grote en multifocale/multicentrische tumoren onzeker is, met name door het ontbreken van gerandomiseerde studies bij deze groepen en vanwege de heterogene resultaten van niet gerandomiseerd onderzoek. Men kan op basis van deze review niet stellen dat de een SWK-procedure in deze gevallen bij voorbaat gecontraïndiceerd is. Wel moet men zich realiseren dat bij multicentriciteit en multifocaliteit net als bij grote tumoren er a priori al een grotere kans op lymfkliermetastasering bestaat [Spillane, 2011].

Absolute contra-indicaties voor de SWK-procedure:
met punctie aangetoonde okselkliermetastasen
Relatieve contra-indicaties voor de SWK-procedure:
> T3 en/of multicentrisch: Ervaring met de SWK-procedure bij tumoren groter dan 5 cm, of multicentriciteit over een afstand van > 5 cm is gering en het te behalen voordeel is beperkt door de grote kans op okselkliermetastasen [Lyman, 2005; Spillane, 2011]
eerdere (recente) chirurgie in de oksel
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom Schildwachtklier procedure

In normale mensentaal, onderzoekers zijn het niet helemaal met elkaar eens of elke tumor lymfevocht afvoert via een eigen kanaal of dat dat niet uitmaakt. Een recent verslag zegt dat er te weinig goede studies zijn om er met zekerheid iets over te kunnen zeggen. Een grote tumor is op zich wel een groter risico voor uitzaaiingen in de lymfen, de vraag is dan wat de schildwachtklierprocedure nog toevoegt.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marloessie

Bericht door Marloessie » ma 04 aug 2014, 21:27

Bedankt voor dit antwoord!
Wat jammer dat hier nog weinig duidelijkheid over is...
Ik vraag me nu wel af; er zijn klieren weggehaald (ik geloof 2 stuks) deze zijn onderzocht en waren schoon. Wanneer hier een "fout" in is gemaakt neem ik aan dat ik op een gegeven moment wel een verdikking in de oksel ga voelen toch?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 04 aug 2014, 21:52

Hoi Marloessie, ja, en dan is dat opnieuw te behandelen. Chemotherapie en hormoontherapie verkleinen ook de kans dat er iets in je oksel ontstaat.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marloessie

Bericht door Marloessie » di 05 aug 2014, 07:42

Mocht het zo zijn dat er iets in mijn oksel komt, moet ik dit dan zien als een uitzaaiing en is de kans dan groot dat het nog ergens anders zit?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 26 aug 2014, 10:18

Hoi Marloessie, als er iets in je oksel komt, is dat waarschijnlijk een lokaal recidief. Het krijgen van een lokaal recidief verbetert nooit je overlevingskansen, maar.... het is ook niet gezegd dat dat per definitie een voorbode is van uitzaaiingen op afstand. Vermoeden bestaat dat een lokaal recidief vaker voorkomt bij agressievere tumoren. Daarmee is dus niet gezegd dat bestralen dat kan voorkomen.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Augustus 2014”