hormoon therapie@4 maanden

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Monique66nl

hormoon therapie@4 maanden

Bericht door Monique66nl » ma 14 jul 2014, 10:15

Ik ben onlangs met tamoxifen hormoon therapie begonnen en aan het orienteren wat ik voor een behandeling wil. IK kreeg in het ziekenhuis te horen dat men iedereen die met hormoon therapie begint max. 4 maanden krijgt om na te denken. Is dit normaal die 4 maanden?

Dees
Beheerder

Re: hormoon therapie@4 maanden

Bericht door Dees » ma 14 jul 2014, 11:01

Hoi Monique, ik heb er nog nooit van gehoord. Ik kan ook werkelijk de logica er niet van bedenken. In principe start je, als dat geïndiceerd is. Als het niet bevalt, kun je oplossingen zoeken voor de problemen en als dat allemaal niet werkt, kun je stoppen. Ik zou altijd beginnen met hormoontherapie bij een hormoongevoelige tumor. Stoppen kan altijd nog.

Wat bedoelen ze er nou mee? Dat je na 4 maanden niet meer mag starten? Vréémde gang van zaken zou dat zijn...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Monique66nl

Bericht door Monique66nl » ma 14 jul 2014, 17:27

Lieve Dees die voor iedereen hier keer op keer klaar staat, applaus voor jou.
Ik heb mij misschien niet goed uit gedrukt. Ik wou meer tijd omdat de optie die ik kreeg koud op mijn dak viel. Zie topic vorige maand van mij. We hebben die tijd gekregen en er waren nu meerdere opties mogelijk mede door de seconden opnion. We zijn er nu ruim een maand mee bezig en hebben ook een 2e MRI gekregen om extra naar de andere borst te kijken, deze was goed. Ter overbrugging tot een keuze ben ik met hormoon therapie begonnen. Ik kreeg daarmee 4 maanden tot de operatie. Na ons 2e gesprek vandaag met de goede uitslag van de 2e MRI hebben we gekozen voor de DIEP en staan op de lijst om geopereerd te worden. Na de vakantie krijg ik nog een echo om te kijken waar ze het biopt genomen hebben of het is gaan groeien. Dit doen ze omdat de hormoon therapie mogelijk geen effect heeft. Als dat zo is dan word ik sneller geopereerd en als het wel goed gaat dan mag ik na de herfstvakantie, kan ik nog een weekje relaxen in Turkije. Na mijn operatie word het weefsel gecontroleerd en gaan ze opnieuw beoordelen of ik verder moet gaan met de hormoon therapie.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 14 jul 2014, 21:54

Hoi Monique66, o, sorry, ik kon het al niet plaatsen.
Wat jij krijgt, heet eigenlijk neo-adjuvante hormoontherapie en dat wordt zelden gegeven. Ik vind het een hele goede optie. Het duurt even voordat de hormoontherapie aanstaat. De kanker groeit in principe niet snel, dus zou je alle mogelijke tijd moeten hebben. Ben je bang dat je tijd te kort komt?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Monique66nl

Bericht door Monique66nl » di 15 jul 2014, 05:31

Hi Dees,

Tijd te kort in de zin van bang voor uitzaaiingen, nee dat ben ik niet. Ik geloof nog steeds in mijn lichaam versterkt met de pathologische rapporten die ik heb gekregen.

Tijd te kort omdat ik in Oktober nog een week mij zelf wil opladen voor de operatie, wel ja. Dan slaat de therapie niet aan en groeit het sneller dan gedacht.

Verder vroeg ik mij af of de stelling dat met hormoon therapie je in gelijke situaties vrouwen tijd kan geven om rustig na te denken en uit die achtbaan te stappen. En dat is dus zo :smile:

Monique66nl

Bericht door Monique66nl » wo 16 jul 2014, 10:19

Kleine kantekening:
In de openinspost heb ik wel 4 maanden staan maar ze rekenen dan vanaf diagnose en dat is ondertussen al een maand terug dus nu 3 maanden.

Eerst lekker met mij gezin op vakantie naar de zon toe :grin:

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 16 jul 2014, 20:23

Hoi Monique66, go go go, lekker genieten van je vakantie.

Voor de volledigheid: Ik weet dat ze in UZ Gent (waar ik mijn borstreconstructie heb gehad) adviseren om 14 dagen voor de ingreep de hormoontherapie te stoppen, om te voorkomen dat je stollingsproblemen (trombose) krijgt. Dat risico is niet zo groot hoor, maar ik snap wel dat ze elk risico uit willen sluiten.

Misschien even navragen?

Take care !!
Groeten, Dees

Monique66nl

Bericht door Monique66nl » do 17 jul 2014, 13:09

Bedankt voor de tip Dees. Dit ga ik zeker even navragen. We gaan toch na de vakantie de malle molen in dus een mooi moment om dit na te vragen.

Gesloten

Terug naar “Juli 2014”