adjuvant online

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

4macjF

adjuvant online

Bericht door 4macjF » do 10 jul 2014, 12:43

Graag zou ik een berekening willen als dat mogelijk is. Welke gegevens heb ik daar voor nodig en wie kan dat doen? Radio therapeut zag niet veel meerwaarde in een mamaprint. Volgende week heeft mijn moeder pas gesprek met internist/oncoloog.
Ik wil graag weten of chemotherapie meerwaarde heeft omdat hormoon therapie na de bestraling start. Denk ik.

alvast bedankt.

Dees
Beheerder

Re: adjuvant online

Bericht door Dees » do 10 jul 2014, 21:46

Hoi 4Macfj,
Radiotherapeuten hebben geen verstand van risicoprofilering en Mammaprints.

Als je mij de leeftijd van je moeder geeft, of ze fit was ten tijde van de diagnose (gezond, supergezond of met andere problemen), hoe groot haar tumor was, welke graad die had, hoeveel okselklieren er positief waren en of die tumor hormoongevoelig was, reken ik het voor je uit. Als je me je emailadres stuurt per persoonlijk bericht, dan stuur ik je het rapport.

Met betrekking tot radiotherapie:
Vragen die jullie aan de arts zouden kunnen stellen:
- Vergroot het bestralen de overlevingskansen? (voor zover ik weet is dat namelijk niet zo)
- Verkleint het bestralen de kans dat de kanker lokaal terug komt (dat is ongetwijfeld zo). Hoeveel patiënten moeten er dan behandeld worden om bij één iemand te voorkomen dat de kanker terugkomt? (50% vermindering zegt niet zoveel. Als je een miljoen mensen moet bestralen zodat niet 2 maar 1 iemand een lokaal recidief krijgt, dan is dat ook een vermindering van 50%, maar.... daarvoor moeten dan wel een miljoen mensen bestraald worden en lopen een miljoen mensen het risico op schade)
- Stel, we doen dat bestralen niet en de kanker komt lokaal terug, wat dan? Kan mijn moeder dan toch nog gewoon behandeld worden met de kans te genezen?
- Hoe groot is de kans dat mijn moeder lymfoedeem ontwikkelt, een tweede kanker of andere restschade ten gevolge van de bestraling?

Er wordt altijd gedaan alsof je geen Nee tegen radiotherapie kunt zeggen, maar dat kan wel degelijk. Daar heb je alle recht toe.

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

4macjF

Re: adjuvant online

Bericht door 4macjF » vr 11 jul 2014, 07:02

Dank je Dees. Heb je een pb gestuurd.

Groet
4macj

Gesloten

Terug naar “Juli 2014”