Aspirine en Borstkanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Aspirine en Borstkanker

Berichtdoor Aagjes » di 29 jul 2014, 21:53

Onze oncoloog gaat niet in op onderstaande vraag omdat hierover niets in de NL richtlijnen staat. Kunt u hier licht op werpen?

> Geachte mevrouw xxxx,
>
> Terugkomend op ons gesprek afgelopen vrijdag waarin wij geconfronteerd werden met de diagnose borstkanker zijn hierbij de gevraagde onderzoeken die uitwijzen dat het gebruik van Aspirine een gunstig effect heeft op het ontstaan of verdere verspreiding van borstkanker. Het beschikbare materiaal lijkt overtuigend maar wij zijn niet bij machte deze op waarde te beoordelen. De twee openstaande vragen zijn.
>
>
> * Is er in uw opinie voldoende bewijs dat aangeeft dat een dagelijkse dosis Aspirine een positief effect heeft op het ziekteverloop van Borstkanker na diagnose?
>
> * Is het raadzaam om in ons specifiek geval Aspirine te gaan slikken?
>
> Met vriendelijke groet,
> Xxxxxx
>
>
> American Society of Clinical Oncology 2010
> Title: Aspirin Intake and Survival After Breast Cancer
> http://jco.ascopubs.org/content/28/9/1467.short
> Among women living at least 1 year after a breast cancer diagnosis, aspirin use was associated with a decreased risk of distant recurrence and breast cancer death.
>
> The FASEB Journal. 2013;27:606.1
> Title: Aspirin prevents growth and differentiation of breast cancer cells: lessons from in vitro and in vivo studies
> http://www.fasebj.org/cgi/content/meeti ... acts/606.1
> We find Aspirin not only prevents breast tumor cell proliferation in vitro and tumor growth in xenograft mouse model, it also significantly inhibits other pathophysiological events in breast cancer such as EMT, cell migration as well as reprogramming of stemness in breast cancer cells.
>
> INTERNATIONAL JOURNAL OF ONCOLOGY 34: 597-608, 2009
> Title: Aspirin inhibits camptothecin-induced p21CIP1 levels and potentiates apoptosis in human breast cancer cells
> http://tessera.spandidos-publications.com/ijo/34/3/597
> Our observation that aspirin has the ability to inhibit p21CIP1 after its initial induction has important implications in chemotherapy, and suggests its potential use to increase the efficacy of anticancer agents.
>
> Endocrine-Related Cancer (2001) 8 97–114
> Title: Cyclooxygenase-2: a target for the prevention and treatment of breast cancer
> http://erc.endocrinology-journals.org/c ... l.pdf+html
> evidence that COX-2 may also represent a novel target for the prevention and treatment of breast cancer.
> Cyclooxygenase activity is inhibited by nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) such as aspirin
>
> Breast Cancer Res 2004, 6:211-212
> Title: Aspirin and breast cancer prevention – a link to ER status
> http://breast-cancer-research.com/content/6/5/211
> There is now a wealth of evidence linking aspirin intake to a reduction in breast cancer risk and this study clearly adds the importance of oestrogen receptor status into the debate.
>
> JNCI J Natl Cancer InstVolume 99, Issue 8 2007
> Title: A Large Cohort Study of Long-Term Daily Use of Adult-Strength Aspirin and Cancer Incidence
> http://jnci.oxfordjournals.org/content/ ... l.pdf+html
> non–statistically significant lower risk of female breast cancer (RR = 0.83, 95% CI = 0.63 to 1.10).
>
> British Journal of Cancer (2001) 84(9), 1188–1192
> Title: Breast cancer and NSAID use: a meta-analysis
> http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 91709a.pdf
> In this meta-analysis, regular use of NSAIDs was associated with an 18% reduction in the risk of breast cancer.
>
> Cancer Res March 15, 1993
> Title: Aspirin Use and Risk of Fatal Cancer
> http://cancerres.aacrjournals.org/conte ... l.pdf+html
> NSAIDs such as aspirin, inhibit chemically induced tumors of the colon (2-22), tongue (23), esophagus (24-25), pancreas (26), bladder (27-30), breast (31-35),
>
> Jama journal of american medical association May 26, 2004, Vol 291, No. 20
> Title: Aspirin and Breast Cancer Prevention: The Estrogen Connection
> http://jama.jamanetwork.com/article.asp ... eid=198782
> aspirin use in women is associated with a significant reduction in the risk of breast cancer, especially for hormone receptor–positive tumors
>
> Lancet Oncol.<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22440112> 2012 May;13(5):518-27
> Title: Effects of regular aspirin on long-term cancer incidence and metastasis: a systematic comparison of evidence from observational studies versus randomised trials
> http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22440112
> daily aspirin use on 20-year risk of death due to colorectal cancer from the randomised trials (OR 0·58, 95% CI 0·44-0·78, p(sig)=0·0002, p(het)=0·45). Similarly consistent reductions were seen in risks of oesophageal, gastric, biliary, and breast cancer.
>
Aagjes

Re: Aspirine en Borstkanker

Berichtdoor Gabje34 » wo 30 jul 2014, 10:36

Ik heb verleden jaar (jan.2013 diagnose) ook een groot rondje langs alle medische artikelen gedaan aangaande bk en de opties die er zijn om eventuele metastasering te kunnen voorkomen. Mijn bk was triple negatief, dus minder behandelopties dan de hormoonpositieve borstkankers.

Mijn oncologe wilde zich ook niet wagen aan een uitspraak en dat begrijp ik ook wel. De oncologieverpleegkundige heeft toen ook geïnformeerd bij diverse collega's. Daar was dit wel bekend maar wordt (werd?) dit niet actief verteld in Nederland. Aldus de oncologieverpleegkundige.

Maar ik ben erg eigenwijs en ga niet zo maar af op wat iemand zegt.Op de vele Amerikaanse fora heb ik veel informatie verzameld en ervaringen gelezen over het gebruik van aspirine. Ik heb besloten om wel aspirine te gaan slikken. Naast een aantal andere kleine lifestyle aanpassingen.

Ik heb een medische achtergrond en weet ook de bijwerkingen en risico's van het gebruik van aspirine. Maar ik vind de nadelen zeer zeker niet opwegen tegen de (hopelijk eventueel levensreddende) voordelen.

Geen wetenschappelijk onderbouwd antwoord, wel mijn ervaring die ik wilde delen met je.
Gabje34

Berichtdoor Dees » wo 30 jul 2014, 19:17

Hoi Aagjes, ik kan je vraag niet beantwoorden zonder je het één en ander over wetenschappelijk onderzoek te vertellen.
De meest ideale manier van onderzoek doen is het experiment in een laboratorium, waarbij je één groep iets geeft en een andere groep niet en dan afwacht hoe dat verder uitpakt. In een laboratorium kun je alle omstandigheden die van invloed zouden kunnen zijn constant houden voor de beide groepen.

Je begrijpt dat zo'n onderzoek met mensen wel te doen is voor een korte periode, maar zeker niet voor een langere periode. Dat kun je wel met muizen doen, maar..... het is niet zo dat je muizenonderzoek één op één kunt vertalen naar mensen. Er wordt héél veel ontdekt bij muizenonderzoek, wat dan vervolgens bij mensen helemaal geen stand houdt. Een bevriende oncoloog zegt altijd: "If you were a mouse, we could treat you well....."- "Als je een muis was geweest, hadden we je goed kunnen behandelen...."

Idem voor onderzoek dat in petrischaaltjes plaatsvindt. Daarover vind ik deze tekening echt briljant.

Afbeelding

Bron: XKCD.com

Hoewel dat soort onderzoek een mooie stap is in de wetenschap, levert het absoluut onvoldoende bewijs op dat dat bij mensen ook zinnig én relatief ongevaarlijk is. Als je dat soort studies aanvoert om bewijs te verzamelen voor iets wat je sowieso al dacht of vermoedde, noemen we dat 'Confirmation bias'- een vertekening omdat je wél leest, onthoudt en citeert wat in je straatje paste van dat wat je al dacht en omdat je alle studies of bewijzen die het tegenovergestelde laten zien of die niet bevestigen wat je al dacht buiten beschouwing laat.

Dus als er wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan met mensen, dan wordt er gezocht naar de ideale omstandigheden om dat te doen. Daarbij proberen ze twee vergelijkbare groepen te maken, de ene groep iets aan te bieden en de andere groep niet. Omdat borstkanker niet één ziekte is, maar een heleboel ziektes, die een heel eigen en heel verschillend verloop kennen, is het heel moeilijk om te onderzoeken wat er gebeurt als één groep dagelijks aspirine slikt en de andere groep niet. Dat is al helemaal moeilijk omdat de 5-jaarsoverleving heel erg hoog is. Dat betekent dus dat je mensen héél lang in de studie moet laten, ze heel lang een bepaald middel moet geven en ze heel lang moet volgen. Zo'n onderzoek is érg kostbaar, omdat je véél mensen nodig hebt en ze heel lang moet volgen. Dat is zo kostbaar dat je wel een héle sterke overtuiging moet hebben en heel sterk bewijs om het gefinancierd te krijgen.

Dan zijn er nog meer complicerende factoren. Wetenschappelijke tijdschriften publiceren graag NIEUWS. Dat betekent dat studies waar geen of een ongunstig resultaat uit komt, over het algemeen veel minder kans hebben om gepubliceerd te worden. Ook zijn dat niet de studies waarover op congressen gesproken wordt.

De studies die gepubliceerd worden, zou je echt goed moeten bestuderen en niet alleen de conclusie overnemen. Ik weet niet hoe goed je engels leest en wat je weet van onderzoek, maar deze blog is een hele aardige om inzicht te krijgen in hoe onderzoeksopzet zo aan te passen is dat de kans groter is dat een conclusie 'significant' is. Significant betekent dat de uitkomst (bijv. een verschil tussen twee gemiddelden) met (bijvoorbeeld) 95% zekerheid niet op toeval berust).

In deze blog vind je een heleboel manieren waarop onderzoekers die artikelen publiceren verhullen dat de resultaten helemaal niet significant waren, oftewel dat er géén verschil aangetoond kan worden.

Een deel van de door jou genoemde studies kan ik wegstrepen omdat het muizen- of laboratoriumonderzoek was. Om iets zinnigs over de rest te kunnen zeggen, zou ik er meer in moeten duiken en er een hele studie van maken. Dat kan ik niet doen.

Dit artikel vat het probleem rondom onderzoeken van aspirine bij borstkanker, denk ik, goed samen.

We weten het niet en om het te weten moet er goed onderzoek gedaan wordt. Zo'n onderzoek zou gefinancierd moeten worden vanuit de overheid of goede doelen, omdat farmaceutische bedrijven hun middelen aanwenden om onderzoek te doen waar ze op termijn ook geld mee kunnen verdienen. Dat is logisch. Van een bedrijf kun je onmogelijk verwachten dat ze belangeloos miljoenen investeren zonder daar ooit een cent van terug te kunnen verdienen. Er is geen bedrijf die dat zou doen.

Kortom, ja er zijn aanwijzingen en die zijn onvoldoende om daar een advies op te kunnen baseren. Het slikken van dagelijks aspirine kent risico's.

Het dagelijks gebruik van aspirine:
- verhoogt het risico op een hersenbloeding
- vergroot het risico op een maagbloeding (en dat kan levensbedreigend zijn)
- kan een allergische reactie op aspirine uitlokken
- kan oorsuizen en gehoorverlies veroorzaken

Als je een operatie moet ondergaan, moet je de anaesthesist én chirurg zeker vertellen dat je aspirine slikt. Er bestaat gevaar voor bloedingen. Dat geldt ook voor een ingreep bij de tandarts of kaakchirurg.

De combinatie van aspirine met warfarin (Coumadin, Jantoven), dabigatran (Pradaxa) of rivaroxaban (Xarelto) versterkt het risico op bloedingen en mag dus absoluut niet samen gebruikt worden.

Er is een mogelijk gevaarlijke interactie met heparine, ibuprofen (Advil, Motrin, others), geregeld gebruik van corticosteroïden en sommige antidepressiva (clomipramine, paroxetine etc). Als je dagelijks aspirini slikt en een enkele dosis van ibuprofen nodig hebt, neem het dan 8 uur vóór of 30 minuten na de aspirine.

Er is een mogelijk gevaarlijke interactie met voedingsmiddelen als Dan Shen, Dong quai, teunisbloemolie, Ginkgo, Omega-3 vetzuren (visolie), Policosanol, wilgenbast etc.

Bron: Mayo Clinic

Op basis van het bewijs dat onvoldoende is en de bovenstaande risico's, besluit ik om niet dagelijks aspirine te slikken, maar..... als ik eens pijn heb, voel ik me totaal niet bezwaard om aspirine te slikken. Of ibuprofen (want daar zijn vergelijkbare studies over).
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Aagjes » wo 30 jul 2014, 19:55

Beste Dees,

Ik begrijp je argumenten maar die gelden voor elke therapie. Voor talloze andere therapieën is het bewijs kennelijk wel te leveren. Anders waren die niet in de richtlijnen opgenomen. Wat maakt aspirine nu zo anders?

Ik denk dat De Borstkanker onderzoeker en Harvard professor Michelle Homes hier een plausibeler verklaring voor heeft.

http://mobilevideo.cbc.ca/u/pass~fn/1/l ... video.m3u8
Aagjes

Berichtdoor Dees » wo 30 jul 2014, 20:22

Hoi Aagjes, ik was nog niet klaar en heb er nog een stukje bij getypt. Ik heb geen argumenten genoemd, maar heb het alleen in een groter perspectief geplaatst. Ik kan de door jou genoemde video niet openen, maar vermoed dat dat dezelfde video is als in dit artikel.

Holmes vindt dat Big farma zo'n studie moet financieren. Ik vind dat een kort-door-de-bocht-opmerking. Geen enkel bedrijf investeert als het er zelf niet aan kan verdienen. Dan zou Holmes ook bij Coca Cola of MacDonalds aan kunnen kloppen en gegarandeerd dat ze daar ook geen 10 miljoen dollar of meer los kan peuteren. Zo werkt het gewoon niet.

Het is gemakkelijk om farma zo ongeveer van alles de schuld te geven. Dat is niet reëel. Het valt me elke keer weer op hoe gemakkelijk dat gaat en vooral gedaan wordt door mensen die erg weinig weten van die bedrijfstak en van business in het algemeen weten. John LaMattina (oud president van Pfizer Global Research and Development) reageert hier en hier, ook wel interessant om te lezen.

Er zijn binnen de farmaceutische industrie echt dingen gebeurd die niet de schoonheidsprijs verdienen. Dat is helaas zo in nagenoeg alle branches. Dat farma altijd en eeuwig de zwarte piet toegespeeld krijgt, vind ik niet oké. Ik heb jaren in de farmaceutische industrie gewerkt en kan zeggen dat er vooral veel integere mensen werken die écht het beste voor patiënten willen. Farmaceutische bedrijven zijn wél beursgenoteerd, hebben dus aandeelhouders en die willen winst maken op het geld dat ze in het bedrijf geinvesteerd hebben. Zo werkt dat nu eenmaal.

Dat farma er geen geld aan kan verdienen, is ook altijd het argument om allerlei vage en alternatieve therapieën te promoten. Mensen moeten doen waar ze zich goed bij voelen, maar ik protesteer als wanhopige mensen grof geld uit de zakken wordt geklopt voor gemalen abrikozenpitten en andere onzin.

Als deze studie van aspirine bij borstkanker zo veelbelovend is, dan zouden de kankerfondsen of de overheid een dergelijke studie moeten financieren. De Susan Komen Foundation in Amerika is zeer machtig en heeft veel geld. Maar goed...... dit is een Borstkankervragen-forum en geen Beschuldig-farma- of Verdedig-farma-forum. Meer wil ik er dus ook niet over zeggen.

Tot dat er écht goed en sluitend bewijs is (of aspirine zinnig is, of juist niet, en of de risico's opwegen tegen de voordelen), zullen we het moeten doen met wat er is.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Dees » wo 30 jul 2014, 20:57

Hoi Aagjes, teruglezend realiseer ik me dat de diagnose pas nét gesteld is. Getsie wat spannend he.......... Mij lijkt het zaak dat je goed behandeld wordt. Is er al meer duidelijk over het soort tumor en hoe en wat?

Misschien kan ik je nog helpen. Wat een achtbaan he...

Aspirine slikken als je nog een operatie te wachten staat en misschien chemotherapie, lijkt me in elk geval zéér onverstandig.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Aagjes » wo 30 jul 2014, 22:08

Beste Dees,

No worries. Bovenstaand is een kopie van een oudere mail (2013). Inmiddels lijkt alles goed afgelopen te zijn en wilde ik dit delen om een genuanceerder beeld te krijgen dan van de eerste reactie van de oncoloog "nooit van gehoord" Dus geen urgentie met deze vraag. Er werd ons verteld dat een klein deel van de patiënten met dezelfde prognose er voor kiest een hormoonbehandeling aan te gaan maar dat de belasting daarvan niet opweegt tegen de gezondheids winst. Aspirine lijkt dan een alternatief.
Aagjes

Berichtdoor Dees » wo 30 jul 2014, 23:22

Hoi Aagjes, o gelukkig was het een oude mail. Dat aspirine een alternatief lijkt, kan ik bij gebrek aan bewijs niet onderschrijven. De bijwerkingen en risico's van aspirine kun je ook niet uitvlakken.

Als je iets wilt doen, zorg dan dat je niet rookt, dat je niet te zwaar wordt en dat je voldoende beweegt. Van de laatste twee is bewezen dat het de kans op uitzaaiingen verkleint en de eerste, roken, is slecht voor iedereen. Eén op de vier rokers haalt de 65e verjaardag niet.

Het is alledrie zinnig en er zitten géén nadelen aan.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Dees » wo 06 aug 2014, 09:11

Een vervolg op dit topic staat hier.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Keer terug naar Juli 2014