Implantaten vervangen door eigen weefsel

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

atsie

Implantaten vervangen door eigen weefsel

Bericht door atsie » zo 29 jun 2014, 15:04

18 jaar geleden werd er bij mij borstkanker geconstateerd, waarna eerst 1 borst en een jaar later ook vanwege erfelijkheid de andere borst werd verwijderd. Tijdens die 2e operatie werden expanders geplaatst, maar dat ging niet helemaal goed. Zij gingen namelijk "wandelen". Een "liep" naar beneden en de andere juist naar boven. Mede vanwege mijn psychische toestand besloot ik die expanders eruit te laten halen en de reeds beschikbare huid te laten opvullen met siliconen protheses.
Een paar jaar later zijn ook mijn eierstokken en mijn baarmoeder verwijderd. Dit heeft een groot litteken van mijn navel tot mijn schaamstreek opgeleverd.
Een paar jaar geleden bleek sprake van kapselvorming en werden mijn protheses vervangen.
Nu gaat het vlgs. mij weer niet goed met een van de protheses. Zij verandert van vorm en verplaatst zich weer. Het verschil tussen beide borsten wordt steeds groter en ik voel me daar steeds onprettiger bij.
Kortom: ik wil van die siliconen protheses af en ben me aan het orienteren op de mogelijkheden van eigen weefsel uit de buik. Alleen nog maar via internet sites, omdat ik eerst wat meer wil weten over de mogelijkheden en onmogelijkheden voordat ik weer het medische circuit inga. Maar ik kom er niet goed uit, want is zoiets in mijn geval wel mogelijk, gezien de gevolgen van de buikopratie of mijn leeftijd (58 jaar)?
Zijn er eventuele andere alternatieven.

Alvast bedankt voor jullie reacties
Laatst gewijzigd door atsie op zo 29 jun 2014, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Dees
Beheerder

Re: Implantaten vervangen door eigen weefsel

Bericht door Dees » zo 29 jun 2014, 16:25

Hoi Atsie, getsie wat vervelend allemaal. Ik denk dat de eerste vraag zal zijn, gaat dat vergoed worden door je zorgverzekeraar en hoe moet je dat dan voor elkaar krijgen? Ik heb begrepen dat ze regelmatig dat soort operaties weigeren.

Hier vind je informatie over reconstructies met getransplanteerd eigen weefsel. Dan wordt bv huid, vet en bloedvaten van de buik, bil of dij verplaatst en daarmee wordt een 'borst' gevuld.

Niet elke Plastisch Chirurg beheerst alle technieken even goed en niet elk ziekenhuis is in staat om bv een directe reconstructie te doen met eigen weefsel. Vraag goed door hoeveel operaties deze plastisch chirurg in de maand doet. Hoe meer hij/zij er doet, hoe beter hij/zij de techniek onder de knie heeft.

Ik weet niet of je goed engels leest, maar deze Amerikaanse site bevat veel informatie en plaatjes van de verschillende vormen van reconstructie. Ook bevatten de Persoonlijke verhalen veel foto's.

Ik ken één persoon bij wie ingewikkelde Buik-operaties een reden waren waarom een reconstructie met buikweefsel niet meer kon. Na een keizersnede bijvoorbeeld kan het wel. Het zal er echt aan liggen of je daar nog goede vaten hebt.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juni 2014”