alternatief mammografie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Colinda

alternatief mammografie

Bericht door Colinda » wo 25 jun 2014, 09:14

Hoi hoi,

Ik heb vorig jaar borstkanker gehad en moet eind juli terug voor mijn eerste controle mammografie. Ik merk dat ik enorme weerstand heb tegen die klem waar mijn, nu al zere, borst weer in moet. Het voelt voor mij absoluut niet goed. Ik heb met het ziekenhuis gebeld en de chirurg wil toch de foto om te vergelijken. Er wordt dan geprobeerd het minder pijnlijk te maken. Een echo is een aanvulling dus geen alternatief, maar een MRI misschien wel...en via google kom ik bij thermografie, wat een pijnloos alternatief is. Graag jullie visie hierop. Ik hou een gevoel dat het voor weefsel waar al zoveel in gebeurd is; opereren, bestraling, chemo niet goed is, weer te gaan duwen en trekken...Alvast bedankt.

Colinda

Dees
Beheerder

Re: alternatief mammografie

Bericht door Dees » wo 25 jun 2014, 09:19

Hoi Colinda, ik snap dat je er tegenop ziet. Je kunt er ook voor kiezen om geen mammografie te maken en goed zelfonderzoek te doen. De kans dat de borstkanker ter plekke terugkomt is niet zo groot en vrouwen ontdekken het vaak zelf.

Mbt thermografie, daar zou ik niet voor gaan:
Lukas Stalpers, radiotherapeut van het Academisch Medisch Centrum (AMC) en bestuurslid van de Vereniging tegen de Kwakzalverij, is er kort over: `Wetenschappelijk uitgedrukt: thermografie is te weinig gevoelig om tumoren op te sporen, zeker niet in een vroeg stadium (= lage sensitiviteit met veel gemiste diagnoses). Er kan bij een afwijkend beeld te slecht onderscheid worden gemaakt met andere ziekteprocessen die ontsteking veroorzaken. Of wel er is een lage specificiteit met te veel overdiagnoses. In andere woorden gezegd: pure kwakzalverij.'
Bron: Kwakzalverij

Er is een methode ontwikkeld die pijnloos is en momenteel verder uitgetest wordt en dat is Pammografie

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Colinda

Re: alternatief mammografie

Bericht door Colinda » wo 25 jun 2014, 09:42

Hoi Dees,

bedankt voor je snelle reactie. En idd, ik heb het de eerste keer ook zelf ontdekt, dat is ook een factor. ik wist niet dat het weinig ter plekke terug komt, dus goed om te weten. Ik ga nog eens verder speuren of PAMMografie een mogelijkheid is hier of in Belgie. Bedankt.

Hartelijke groet,

Colinda

Gesloten

Terug naar “Juni 2014”