Andere baan

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

elfi

Andere baan

Bericht door elfi » di 24 jun 2014, 12:30

Hallo Dees,

Ik ben druk aan het solliciteren (wat jammergenoeg nog niet echt lukt).
Eind juli word ik ontslagen bij mijn werkgever omdat ik dan meer dan 2 jaar ziek ben gemeld en reintegratie niet gelukt is in het bedrijf (geen passende functies voor mij)en ook mijn inspanningen met het reintegratiebedrijf buiten mijn werkgever om heeft geen baan opgeleverd (ze hebben toestemming van UWV).

Ik moet eerst nog naar de UWV arts om kijken of ik in aanmerking kom voor een wia uitkering ik ga hier niet van uit dat ik deze krijg het word dan ww. Het liefst wil ik een betaalde baan en natuurlijk zo snel mogelijk ik blijf positief.

Maar mijn vraag is als ik straks word uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek moet ik dan zeggen dat ik ziek ben geweest en borstkanker heb gehad?
Ik heb beperkingen met rechterarm (restschade van operatie en bestralingen en chronische pijn)
Vind dit allemaal moeilijk .

Groet,

Elfi

Dees
Beheerder

Re: Andere baan

Bericht door Dees » di 24 jun 2014, 14:40

Beste Elfi, wat een rare gang van zaken. Ontslag kan pas volgen op een uitspraak van het UWV of je werkgever en jij voldoende hebben gedaan aan de reïntegratie. Op basis van de FLM wordt dan bepaald of jij gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent en daar een WIA-uitkering voor krijgt of dat dat een WW-uitkering wordt. Het reïntegratiebureau is dus ook niet effectief geweest. Heb je dat bureau zelf uitgekozen? Had het ervaring met mensen na kanker? Het UWV gaat kijken of je werkgever en jij voldoende je best hebben gedaan. Als beoordeeld wordt dat je werkgever niet voldoende zijn best heeft gedaan, kan het zijn dat ze een berisping krijgen en jouw salaris en hulp bij reintegratie langer moeten voortzetten.

Zorg dat je het keuringsgesprek met de UWV-arts goed voorbereidt en dat je iemand meeneemt. Vul de FML zelf in en bedenk voorbeelden van wat je invult. Vul hem niet in zoals jij hoopt dat ie is, maar zoals het is op je slechtste dagen (of hoe anderen je zien).

Op basis van de FML wordt beoordeeld welk percentage van je oude salaris nog terug kunt verdienen. Daar hangt het percentage arbeidsongeschiktheid van af en dus ook het percentage dat je WIA krijgt. De rest wordt dan WW. Beiden krijg je maar beperkte tijd.

Je hoeft bij een sollicitatiegesprek helemaal niets te zeggen over je ziektegeschiedenis en over je beperkingen, alleen als dat voor de functie belangrijk is. Het zou fijn zijn als je bij het zoeken naar een baan goed geholpen wordt zodat je goed rekening houdt met je eigen beperkingen. Dat valt in de praktijk vaak niet mee.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Joy

Bericht door Joy » di 24 jun 2014, 17:57

Een (potentiële) werkgever mag in het sollicitatiegesprek ook helemaal niet vragen of je wel gezond bent, en of je misschien wat hebt gemankeerd. Natuurlijk kan wel de vraag opkomen waarom er een gat zit in je C.V. Je hebt immers de laatste 2 jaar niet gewerkt. Wees dus op die vraag voorbereid, en bedenk wat je kunt antwoorden zonder te liegen. Best lastig. Maar als er niet naar wordt gevraagd, hoef je er zelf zeker niet over te beginnen.

elfi

Bericht door elfi » vr 27 jun 2014, 10:48

Hallo Dees,

Bedankt voor je reactie. Mijn eerste bericht is niet helemaal compleet. Mijn werkgever heeft een loonsanctie gekregen omdat dat ze onvoldoende gedaan hadden aan reintegratie volgens UWV deze wordt 22 juli opgeheven omdat ze nu wel voldoende hebben gedaan. Inmiddels ben ik al bij UWV arts geweest en hier een gesprek mee gehad nu volgt er nog een gesprek met de arbeidsdeskundige van het UWV. Ik heb de afgelopen anderhalf op eigen initiatief mijzelf laten omscholen zodat ik meer kansen heb op de arbeidsmarkt heb. Dus ik ben nu druk aan het solliciteren en verwacht wel dat er binnenkort er een keer een gesprek uitkomt rollen en nu vind ik het heel moeilijk van wat als ze straks gaan vragen waarom er een gat is van 2,5 jaar. Moet ik eerlijk zijn waarom of gewoon verzwijgen dat ik borstkanker heb gehad!

Groet,

Elfi

Joy

Bericht door Joy » vr 27 jun 2014, 10:59

Liegen is nooit verstandig. Maar als er niet naar wordt gevraagd, hoef je er zelf niet over te beginnen.

Als men wel vraagt naar het gat in je cv kun je in alle eerlijkheid vertellen dat je ziek bent geweest en dat je in die periode niet alleen hard hebt gewerkt aan het herstel, maar ook met goed gevolg een opleiding hebt gevolgd. En dat je er nu weer helemaal klaar voor bent om aan de slag te gaan.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 27 jun 2014, 12:59

Hoi Elfi, ik kan er in het algemeen niks over zeggen. Ik denk dat je op je gevoel af moet gaan. Je kunt ook zeggen: Ik heb gezondheidsproblemen gehad, maar ben nu hersteld. Als je je er beter bij voelt, kun je het ook zeggen. In sommige branches zal dat geen punt zijn en in andere branches zul je daarom niet aangenomen worden. Kleine werkgevers kunnen het risico van een zieke werknemer haast niet dragen, dus vind ik het niet raar dat ze geen risico willen nemen.

Ik wens je véél succes !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juni 2014”