Er zou een mammaprint gemaakt worden van het invasieve lobularire carcinoom dat op 25 april bij mij is weggesneden. De verzekering was bereid om te betalen, de oncologisch chirurg steunde mij in mijn wens om dit onderzoek te laten doen, en zoals afgesproken had de patholoog het te onderzoeken weefsel opgestuurd.
Vandaag had ik weer een afspraak in het ziekenhuis. Wondpoli, omdat de wond nog steeds niet dicht is. Het geneest wel, maar langzaam. De chirurg wilde ook even naar de wond kijken. En de mammacare-verpleegkundige zou vast wat info geven over de verdere behandelmogelijkheden.
Ongeveer een uur voordat ik deze afspraken had, kwam er bij de patholoog en bij de mammacare-verpleegkundige een mail binnen van het bedrijf dat de mammaprints doet. In het opgestuurde weefsel zit te weinig invasief carcinoom om het onderzoek te kunnen doen. In mijn bijzijn heeft de mammacare-verpleegkundige gebeld met de patholoog om te informeren of hij nog meer weefsel had wat opgestuurd kon worden. De patholoog bleek al gebeld te hebben met het bedrijf. Het blijkt zo te zijn, ik wist dat niet en de mammacare-verpleegkundige wist het ook niet, dat de weggenomen tumor niet een 'knobbeltje' is, maar een aantal sliertjes. Daar is deels al weefsel van weggenomen voor het pathologische rapport. Bijvoorbeeld om te bepalen of het carcinoom hormoongevoelig is (ja). En alles wat er over was, had de patholoog opgestuurd.
En dat is dus niet genoeg om een mammaprint te maken.
We waren dit net aan het bespreken toen de chirurg binnenkwam. Hij heeft wat hardop staan denken. En zijn voorstel is nu om de komende tijd wat intensiever te controleren dan standaard in het protocol staat. Dus niet alleen fysieke controle en mammogrammen, maar ook periodiek een MRI. Dit stelt mij wat gerust, maar ik baal van het feit dat die mammaprint niet kan.
Ik snap het wel. Maar toch.
Nou, dit moest ik even kwijt.

Als het niet past binnen de opzet van dit forum, haal het dan maar weer weg.