PETscan

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Petra

PETscan

Bericht door Petra » vr 20 jun 2014, 19:17

Goedenavond,
allereerst complimenten over deze handige site! kom hier de laatste tijd regelmatig om te lezen.
Heb zelf al sinds 2002 borstkanker met uitzaaiingen, tot nu toe succesvol behandeld met herceptin.
Op de laatste MRI scan, waren de uitzaaiingen niet meer te zien waar voor ik oorspronkelijk behandeld werd.
Deze zaten in een hals klier en in een klier bij het sleutel been.
Goed nieuws natuurlijk, maar nu was er helaas een vergrote klier in de li oksel te zien. ( 2002 borstamputatie re gehad)
Inmiddels ben ik geopereerd en uit het pathologisch onderzoek bleek inderdaad sprake van kwaadaardige cellen.
Voorstel van de oncoloog was bestraling van het okselgebied en dan vervolgens herceptin hervatten, waar ik natuurlijk erg blij mee was.
Nadat ik besproken ben in het oncologieoverleg toch besloten eerst nog een PETscan te doen!
Nu kreeg ik net een telefoontje dat er in mijn li borst en li okselklier iets te zien was en een kliertje bij de lever en de wervelkolom.
( bij de lever en wervelkolom verwacht de oncoloog niet dat het iets kwaadaardigs zal zijn)
De oncoloog bracht het best positief, want hij verwacht dat ik geopereerd kan worden, maar dat word nu a.s. maandag weer besproken in het team.
Ben zelf toch wel erg geschrokken en vraag me nu af, wat bedoeld mijn oncoloog met "kliertjes bij de lever en wervelkolom" en wat kun je precies zien op een Petscan?

Dees
Beheerder

Re: PETscan

Bericht door Dees » vr 20 jun 2014, 21:26

Hoi Petra, dank voor de complimenten. WAUW, sinds 2002 al. Wat goed dat Herceptin zo goed werkt.

Ik kan niet helemaal in het hoofd van je oncoloog kijken. Dat er onder Herceptin nu iets in je andere oksel is ontstaan, is blijkbaar een teken dat je óf een nieuwe tumor hebt gekregen óf dat de Herceptin niet meer helemaal goed werkt, dus kan ik me voorstellen dat ze wilden weten wat dat voor de rest van je lichaam betekent.

Ik denk dan ook meteen, is er iets erfelijks in je familie, want meerdere keren borstkanker of borstkanker in beide borsten kan daar een aanwijzing voor zijn.

Het kan heel goed zijn dat de plekjes bij je lever en ruggenwervel niks zijn. PETscan kan veel valspositief geven, dat wil zeggen dat het iets lijkt wat bij betere bestudering toch niks is. De vraag is wat ze moeten met die informatie.

Je bent al geopereerd, oké...... Bestralen? Tja..... waarom? Het enige dat je ermee verkleint is de kans op een lokaal recidief. Blijkbaar wacht men nu op de resultaten van het pathologisch rapport, of het wel of geen uitzaaiing is (wat toch best raar is naar je andere borst) of dat het een nieuwe primaire tumor is. Misschien moet je de andere plekjes gewoon negeren en pas gaan behandelen als echt blijkt dat het kanker is en je er last van hebt.

Laat je weten wat er nu echt gevonden is? Ik denk graag weer met je mee hoe je dan verder kunt.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

petra

Bericht door petra » za 21 jun 2014, 09:20

Hartelijk dank Dees voor het snelle antwoord.
De uitslag van het pathologisch onderzoek heb ik al gekregen, in de oksel zijn inderdaad kwaadaardige cellen gevonden, zelfde type borstkanker. Blijkbaar is niet alles weggenomen want er was nog "activiteit" te zien. Oncoloog wil nu denk li borst verder, onderzoeken, maar dat zou kunnen betekenen weer operatie, bestralen en chemo???
Persoonlijk vind ik het nogal al drastische maatregelen voor een palliatieve behandeling, uiteindelijk kan ik niet meer genezen!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 21 jun 2014, 09:48

Hoi Petra, ik vind je bedenkingen méér dan terecht. Zijn die plekken links zéker een uitzaaiing van rechts? Of lijkt het op elkaar maar kan het nog steeds een nieuwe tumor zijn?

De artsen kúnnen je andere borst niet behandelen alsof je geen uitzaaiingen hebt. Die heb je namelijk wel. Bij curatieve behandelingen (als je nog beter kunt worden), wordt chemo en Herceptin ingezet om de kans op uitzaaiingen te verkleinen. Dat is bij jou niet nodig, dus lijkt het me zaak om chemo te bewaren voor als er grote plekken in je longen of lever ontstaan. Bestraling verkleint alléén de kans op een lokaal recidief en twee keer bestralen van dezelfde plek kan niet. Daar zou ik dus ook liever de bestraling bewaren voor als dat nog ooit nuttig is bij bv botuitzaaiingen.

Chirurgisch zijn nu alle plekken weggehaald. Ik zou dus inderdaad gewoon verder gaan waar je gebleven was. Misschien is het wel mogelijk om door te gaan met een andere Her2-therapie. Misschien loopt er een geschikte studie waar je in past. Je zou voor een second opinion naar het AVL kunnen gaan.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juni 2014”