hartfalen

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Marjan

hartfalen

Bericht door Marjan » di 17 jun 2014, 22:23

Hallo, las een artikel op het forum over hartfalen na chemokuren.Is ondertussen gesloten.
Wil vragen of het nu echt vaker voorkomt, dat er hartfalen voorkomt na behandeling van borstkanker.1,5 jaar na mijn laatste chemokuur is ernstig hartfalen geconstateerd door de chemokuren.
Beschadiging is onherstelbaar en krijg hartrevalidatie om te kijken wat mijn grenzen zijn.Ook zal ik mentale ondersteuning krijgen.Mijn oncoloog belde, dat ze hiervan geschrokken was en dat ze het niet vaak mee maakte.Onderzoek op internet laat mij iets anders zien.Het gebeurt best vaak.Vind dat er erg weinig aandacht voor is.Heb het ziekenhuis gevraagd, het protocol te wijzigen en de patienten meer info te geven over de gevaren van de chemokuren.Ik ben in het ongewisse gelaten.Had ik het geweten, had ik mijn klachten veel eerder in relatie gebracht met mijn hart.Nooit gedacht dat die beschadigd was, gewoonweg omdat ik niet wist dat het een complicatie kon zijn.
Ben benieuwd of er meer zijn met deze nare ervaring.
Groetjes,
Marjan

Dees
Beheerder

Re: hartfalen

Bericht door Dees » di 17 jun 2014, 22:41

Hoi Marjan, wat ontzettend naar. Het is géén onbekend fenomeen. Goed dat je er aandacht voor vraagt. Annabel Bolck maakte een stripboekje over haar behandelingen en het hartfalen dat ze eraan over hield. Het boekje heet 'Je ziet er hartstikke goed uit'.

De aandacht voor restschade na borstkanker is tot dusverre beperkt, maar er komt wel steeds meer aandacht voor. Hartklachten komen niet alleen door chemo, maar ook door bestraling, Herceptin en hormoontherapie.
Team schreef:Met een heleboel dames hebben we een inventarisatie gemaakt van de restklachten na borstkanker. Daar is onderstaande, gedetailleerde lijst uitgekomen. Deze kun je printen, invullen en meenemen naar je behandelend arts.

Onze ervaring is dat we vaak geneigd zijn om restklachten niet te herkennen of niet te erkennen. Misschien helpt deze lijst bij het verkrijgen van inzicht.

Lijst klachten na borstkanker

Mocht u kampen met klachten die niet op de lijst staan, stuur Team dan een Persoonlijk Bericht, zodat we de lijst nog completer kunnen maken.
Professor Angela Maas in het UMC Radboud houdt zich bezig met hartproblemen bij vrouwen en zo ook bij vrouwen na borstkanker.

Het is een heel ernstig probleem. Je moet natuurlijk in eerste instantie borstkanker overleven om ooit een tweede probleem te kunnen krijgen. De vraag is wat er was gebeurd als je geen chemo had gekregen. Ik durf het niet te zeggen.

Ik wens je véél sterkte met de hartrevalidatie.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marjan

Re: hartfalen

Bericht door Marjan » vr 20 jun 2014, 13:06

Hartelijk dank voor je reactie :)
Groetjes Marjan
ps.Heb het boekje van Annabel Bolck besteld.

Gesloten

Terug naar “Juni 2014”