bijwerkingen Tamoxifen

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Orange

bijwerkingen Tamoxifen

Bericht door Orange » ma 16 jun 2014, 20:32

Slik nu vanaf begin april Tamoxifen.
De meeste bijwerkingen (kramp in de benen, misselijk, duizelig) zijn gelukkig verdwenen. Helaas is het warme gevoel ,s nachts gebleven. Zo erg dat ik er bijna niet van slaap. Ik heb constant het gevoel dat ik een opvlieger krijg maar dat blijft net voor het hele warme punt hangen. Ik leef dus steeds tegen het kookpunt.
Weet iemand hier iets tegen?
Ik overweeg te stoppen omdat ik zo overdag moeilijk kan functioneren zonder middagslaapje (En als ik overdag niet slaap slaap ik er .s nachts geen minuut langer door). En dat is niet handig omdat ik net weer ben begonnen op mijn werk .
Groetenb Orange

Dees
Beheerder

Re: bijwerkingen Tamoxifen

Bericht door Dees » ma 16 jun 2014, 21:31

Hoi Orange,
Getsiederrie..... Helaas herken ik het. Bij mij komt er uiteindelijk altijd wel een opvlieger, maar dat gevoel, alsof ik vast zit in een te strak en te warm pak is vreselijk.

Mijn idee is altijd dat je éérst moet proberen of je de bijwerkingen en klachten kunt verminderen. Er zijn middelen die het aantal opvliegers kunnen verminderen. Als het goed is, weet je huisarts daar meer over. Je zou clonidine (een calciumantagonist die o.a. de bloeddruk verlaagt) of Venlafaxine (een antidepressivum dat wél gecombineerd kan worden met tamoxifen) kunnen proberen. Deze middelen worden allebei wel voorgeschreven tegen opvliegers. Ook een beta-blokker helpt soms.

Verder nog tips van Barbara Havenith, gynaecoloog van Vrouwenpoli Boxmeer:
OPVLIEGERS IN DE ZOMER

Veel vrouwen met opvliegers zijn niet echt blij met dit mooie weer en de zwoele zomernachten. Het is wel fijn dat de zon schijnt, maar 's nachts drijf je het bed uit.
Hieronder enkele doe-het-zelf-tips om deze warme zomernachten toch goed door te komen. Opvliegers worden veroorzaakt door een verandering in je temperatuursinstelling. Het temperatuurscentrum bevindt zich diep in je hersenen, het registreert je kerntemperatuur. In de overgang registreert het temperatuurscentrum veel eerder 'oververhitting', de reactie hierop is transpireren en warmte afvoeren via de huid, de opvlieger.
Door stress wordt het temperatuurscentrum gevoeliger

1. plaats een thermoskan water met ijsblokjes naast je bed, dan kun je iets kouds drinken als je wakker wordt, dan koel je sneller af
2. doe je Tempur matras of andere traagschuim matras, of topdeck (tijdelijk) de deur uit. Dit materiaal houdt warmte erg goed vast
3. Neem voor het naar bed gaan een koude douche, of douche in elk geval koud na. Dat wil zeggen 16 graden of minder. Even doorbijten, 30 seconden is genoeg. Het werkt, en na ongeveer 10 dagen gaat het steeds beter werken.
4. leg enkele bevroren koelelementen onder je kussen. Als je verhit wakker wordt, kun je je kussen omdraaien, dat is dan heerlijk koel
5. zoals je je overdag het beste kunt kleden in laagjes, kun je je 's nachts het beste toedekken met laagjes. Geen dekbed, maar bijvoorbeeld alleen de overtrek, een dun zomerdekbed kan daar eventueel overheen
6. Zet een ventilator op je nachtkastje, of schaf een plafondventilator aan
7. houd een opvlieger dagboek bij, probeer te ontdekken wat bij jou de opvliegers uitlokt? (hete) Koffie, Alcoholische dranken, scherp gekruide voeding?
8. Blijf sporten, vooral krachtsport is heel goed om opvliegers op den duur te verminderen
9. probeer stress te verminderen. Of zoek een manier waardoor je gemakkelijker met stress kunt omgaan. Dat kan een body-mind techniek zijn als mindfulness, maar ook gebruik van een kruidengeneesmiddel is mogelijk. Bijvoorbeeld Stress B forte van Orthica of Stress B complex van Bonusan.

Fijne zomer gewenst!!
Ik herken de slaapproblemen. Ik wijt het zelf aan het feit dat ik geen eierstokken meer heb. Zonder eierstokken slaap ik NOOIT meer zoals voorheen. Daar baal ik van, maar dit is wat het is en beter wordt het niet. Acceptatie is het toverwoord.

Ik heb op allerlei manieren mijn leven aangepast om de kans te vergroten dat ik goed slaap.

Mijn ervaring is dat slapen héél belangrijk is. Hoe slechter ik slaap, hoe meer hartkloppingen ik krijg waardoor ik nog slechter slaap. Ik slaap nooit gewoon goed. Ik probeer meestal zonder medicijnen te slapen, maar als ik aanvoel dat ik opgefokt ben, me druk maak, als ik naar een feestje ben geweest oid, dan neem ik wel iets. Ik mag 2 a 3 keer per week een slaappil van mijn huisarts. Ik neem dan lormetazepam. Daarmee slaap ik in elk geval 2 a 3 keer per week beter. Ik gebruik ook wel eens mediwiet opgelost in melk. Ik slik ook wel eens melatonine 5mg (op doktersrecept). Ik gebruik ook wel eens Nervensaft van apotheek Adler. Daar zit doxylamine in en daar slaap ik ook goed op. Ik heb onlangs van een vriendin een doosje pillen doxylamine gekregen, Unisom uit Amerika. Daar zit 25 mg doxylamine in en daar neem ik een halve van. Dat is in Spanje ook te koop en ook in Frankrijk (waar het Donormyl heet en in de vrije verkoop verkrijgbaar is, ongeveer 2,50 voor 10 tabletten van 15 mg)

Ik heb andere dekbedden gekocht. Ik heb een soort luchtige ondermat gekocht. Ik heb de Chillow gebruikt. Ik heb ook sjaaltjes geprobeerd met een soort korrels die vocht vasthouden. Waaiers. Ventilatortjes. Waterspuitflesjes. Uiteindelijk hielp het allemaal niet echt.

Ik heb een electrisch warmtekussen (want ik kan het na de opvliegers ook zoooo koud krijgen dat ik niet meer slaap). Ik gebruik dat electrisch warmtekussen elke dag, ook in de zomer. Daarmee krijg ik het lekker warm en dan val ik beter in slaap (of slaap gemakkelijker opnieuw in). Ik ga nergens logeren zonder.

Ik verdraag heel slecht allerlei prikkels in de avond (licht, geluid, maar ook gewoon normaal sociaal contact).

Ik ga nooit naar een hotel zonder van te voren te bellen over de kwaliteit van de bedden etc.

Mijn man slaapt regelmatig in de logeerkamer. Anders slaap ik met oordopjes (met de afspraak dat mijn man enigszins waakzaam blijft als onze dochter 's nachts roept).

Alles bij elkaar slaap ik nu zo dat ik overdag goed te pruimen ben. Dat is al heel wat.

Slaapproblemen kunnen ook een teken zijn van een soort 'post-traumatische stress-stoornis'. Ooit van gehoord? Eén op de vier nieuw gediagnosticeerde vrouwen heeft er na borstkanker last van, zie dit artikel.

De Amerikaanse Borstkankerorganisatie wijdt er een hele pagina aan.
Post-traumatische stress-stoornis (PTSS) is een angststoornis die door een traumatische gebeurtenis veroorzaakt kan worden. PTSS kan voorkomen na een levensbedreigende situatie, zoals de diagnose van borstkanker of als de kanker terugkomt. PTSS kan invloed hebben op je vermogen om om te gaan met de dagelijkse taken en ongemakken van het leven en maken het moeilijk om te functioneren.

PTSS-symptomen kunnen zijn:

- nachtmerries of flashbacks over de kankerervaring
- doorlopend gefocused op de kankerervaring
- het vermijden van mensen, plaatsen en gebeurtenissen die je herinneren aan de ervaring
- slaapproblemen
- extreme prikkelbaarheid
- intense gevoelens van angst
- overdreven opgewonden
- gevoel van hulpeloosheid of hopeloosheid
- schaamte of schuldgevoelens
- periodes van huilen
- gevoel emotioneel verdoofd te zijn
- verdriet of depressie
- verlies van eetlust
- moeite met het onderhouden van persoonlijke relaties
- zelfvernietigend gedrag (alcohol- of drugsmisbruik, bijvoorbeeld)
- geheugenproblemen
- concentratieproblemen
- gemakkelijk opschrikken of bang worden
- geen vreugde meer halen uit activiteiten die je juist doet om te genieten
- hallucinaties

PTSS-symptomen verschijnen meestal binnen 3 maanden na een traumatische gebeurtenis, duren langer dan een maand, en hebben ernstige gevolgen voor het dagelijks leven. In sommige gevallen heeft iemand jarenlang geen last en dan opeens wel.

Om te voorkomen dat PTSS-symptomen erger worden, is het belangrijk om je arts direct te vertellen over je gevoelens. Als je erover denkt om jezelf of iemand anders iets aan te doen, bel dan 112 of vraag om hulp bij familie of vrienden.

PTSS behandeling kan onder meer bestaan uit medicijnen, zoals antidepressiva en therapie om te leren hoe om te gaan met situaties die traumatische stress veroorzaken.
Bron: Breastcancer.org over Post Traumatische Stress Syndroom

De pagina geeft ook suggesties hoe hiermee om te gaan:
De volgende tips kunnen helpen als PTSS veroorzaakt is door borstkanker:

- Volg een PTSS behandelplan. Tijd en geduld kunnen echt helpen om manieren te leren hoe ermee om te gaan
- Zorg voor genoeg slaap. Goed uitgerust zijn kan stress te verminderen.
- Zorg voor lichamelijke activiteiten. Beweging kan stress verminderen en er kan endorfine vrijkomen, een chemische stof waarmee in het lichaam het goede gevoel bevorderd wordt.
- Eet gezond om je lichaam alle voedingsstoffen te geven die het nodig heeft.
- Vermijd cafeïne en nicotine - ze kunnen tot meer stress leiden.
- Gebruik geen alcohol of drugs. Zelfmedicatie kan gevaarlijk zijn en kunnen het genezingsproces langer maken.
- Leer nieuwe gewoonten aan, een nieuwe hobby of ga een blokje wandelen als je je angstig begint te voelen.
- Zoek om je heen mensen aan wie je wat hebt en probeer je gevoelens te bespreken.
- Overweeg je aan te sluiten bij lotgenoten.
Bron: Breastcancer.org over Post Traumatische Stress Syndroom

Hier vind je tips tegen slecht slapen.

P.s. Als engels lastig voor je is, laat het me weten, dan vertaal ik stukken ervan.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Orange

Bericht door Orange » wo 18 jun 2014, 11:00

Dank je Dees voor dit uitgebreide antwoord.
PTSS kan ik denk ik wel uitsluiten na alles gelezen te hebben. Eerst vermeed ik het ziekenhuis, maar dat doe ik allang niet meer. Ga er ook gewoon weer op bezoek (gelukkig).
Clonidine is niet handig omdat ik een lage bloeddruk heb en ook al vaak duizelig ben sinds ik tamoxifen gebruik. Mijn huisarts stelde dan ook Ymea of Famosan voor. Maar zei hij: bel eerst maar met de oncologie verpleegkundige. Dat laatste heb ik gedaan en ik wacht op haar antwoord.
De tips voor het beter slapen heb ik goed gelezen en het douchen ga ik vanaf nu zeker doen. Ik douchte altijd warm omdat ik dacht dat ik van koud douchen nog meer ging zweten :roll:
Groet Orange

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 18 jun 2014, 19:34

Hoi Orange, ik wil je geen PTSS aanpraten, maar je hoeft niet alle kenmerken te hebben om het te hebben.

Helpt het om iets van ontspanningsoefeningen te doen (ik durf het haast niet te zeggen, ik heb er zelf een pesthekel aan, hoewel het goed voor me zou zijn.....)?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juni 2014”