Her2neu

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Nora

Her2neu

Bericht door Nora » za 14 jun 2014, 15:44

In een antwoord op een eerdere vraag op deze site las ik: "Over het algemeen zegt men dat triple negatieve en Her2Neu-positieve borstkankers snelle uitzaaiers zijn, dus binnen 5 jaar en dat hormoongevoelige borstkankers ook hele langzame uitzaaiers kunnen zijn, dus ook nog 5, 8 of 10 jaar". Bestaat er ook onderzoek naar het 'uitzaaipatroon' van borstkankers die zowel hormoongevoelig als her2neu-positief zijn (triple positief zeg maar)?

Dees
Beheerder

Re: Her2neu

Bericht door Dees » za 14 jun 2014, 18:37

Hoi Nora, zeker....

Wetenschappers gebruiken vaak een iets andere indeling:
Afbeelding

Bron: Susan G. Komen for the Cure

Hormoongevoelig én Her2Neu-positief is dan vrijwel altijd Luminal B.

Dit plaatje betreft een groep die tussen 1986 en 1992 gediagnosticeerd is. Dat is al láng geleden en dus lángere tijd vóór de introductie van trastuzumab (Herceptin) en toen er veel minder chemotherapie en hormoontherapie gegeven werd:
Afbeelding

Ik kan nergens een goed plaatje vinden, maar de Her2Neu-positieve, hormoongevoelige borstkankers lijken nu mét trastuzumab vooral op de hormoongevoelige borstkankers. Dat betekent dat de levensverwachting met deze subtypes beter is en dat ze minder snel uitzaaien. Het beleid was om 5 jaar hormoontherapie te geven, maar afgelopen week werd op de ASCO (Groot Amerikaans congres) bekend dat de richtlijn aangepast is en dat aan elke vrouw 10 jaar hormoontherapie aangeboden moet worden. (ik moet er ook een beetje van zuchten, omdat het wél zwaar is hormoontherapie en 10 jaar is héél lang.....)
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Nora

Bericht door Nora » zo 15 jun 2014, 09:50

Bedankt Dees! Ja, daar ga ik ook van zuchten.... vind 5 jaar al een hele opgave....

Maarre toch nog een klein vraagje.... ik snap dat door de komst van trastuzumab dit type borstkanker minder snel uitzaait, maar hoe kan het dat eventueel aanwezige her2neu positieve (en hormoongevoelige) uitzaaiingen zich dan vervolgens zo lang 'koest' houden? Het is toch niet zo dat door behandeling met trastuzumab eventueel resterende kankercellen hun her2neu status verliezen?

Gabje33

Bericht door Gabje33 » zo 15 jun 2014, 12:33

Ik heb dan direct een aanvullende vraag. Als het mag natuurlijk.

Ik had zelf triple negatieve tumortjes, inmiddels klaar met alle behandelingen. Dus geen ervaring net hormoontherapie.

Die hormoontherapie wordt nu 5-10 jaar voorgeschreven. Maar wat na die 10 jaar ? Zijn de slapende tumorcellen dan i.p. uitgedoofd als in vernietigd? Of bestaat er ook na 10 jaar altijd nog de kans dat ze alsnog 'wakker' worden ? Zou dan levenslange hormoontherapie niet beter zijn ?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 15 jun 2014, 16:20

Hoi Nora en Gabje33, we weten nog niet zo heel veel over die uitgezaaide cellen, waar die verblijven, waarom ze soms jarenlang slapen, waarom er na verloop van tijd toch uitzaaiingen kunnen komen. Het lastige is dat kankercellen onze eigen cellen zijn die doorgeslagen zijn. Alles wat goed is voor ons gezonde lichaam, kan ook goed zijn voor de kankercellen. We weten alleen dat onze gezonde cellen zich beter kunnen herstellen van chemo dan kankercellen. Daarom werkt chemo.

Op kankercellen zitten receptoren. Die geven een groeiprikkel door naar binnen. Daardoor gaan ze delen. Door Herceptin en door hormoontherapie wordt die receptor (respectievelijk Her2Neu en hormoonreceptor) geblokkeerd. Omdat een cel dan niet kan delen, zal hij doodgaan.

Afbeelding
Bron: Breast Cancer Center Miami

We kennen die Her2Neu-receptor, progesteronreceptor en oestrogeenreceptor, maar er zijn nog véél meer receptoren. Er worden veel receptoren onderzocht en als men zeker weet dat ze kankercellen doen groeien, gaat men proberen daar een middel op te maken wat de celgroei blokkeert. Dat is het begin van een geneesmiddel, maar moet dan nog uitgebreid getest worden, in het lab, op mensen die uitbehandeld zijn. Eerst moet bewezen worden dat de theorie die men heeft in de praktijk ook waarheid blijkt te zijn en dat zo'n geneesmiddelen geen ongewenste neveneffecten heeft.

Dan krijg je zoiets......... Tja.....
Afbeelding
Bron: Nature

Dus doven die aanvullende therapieën kankercellen? Ja dat doen ze. Is dat een garantie dat kankercellen niet weer actief kunnen worden? Nee, dat is het niet. Om het nog ingewikkelder te maken, kankercellen kunnen ook nog eens muteren, dus daar waar ze eerst hormoongevoelig waren, blijken ze later hormoonongevoelig. Idem voor Her2Neu. Andersom komt ook voor (alhoewel men niet zeker weet of dat dan komt doordat er in eerste instantie fouten zijn gemaakt bij de pathologie-bepaling of dat ze echt gemuteerd zijn). Er is op dit moment géén bewijs dat dat door de trastuzumab zou kunnen komen. Ik kan er wel over speculeren, maar laat ik dat nou maar niet doen.

De meeste mensen die behandeld worden, krijgen geen uitzaaiingen, ook niet als ze geen chemotherapie, geen Herceptin of hormoontherapie zouden krijgen. Een deel van die mensen zou zonder ingrijpen mét de borstkanker doodgegaan zijn en niet áán de borstkanker. Die tumoren waren dan of vanzelf verdwenen (opgeruimd door het lichaam) of groeiden zo langzaam dat ze nooit dodelijk waren geworden.

Nu ga je dat natuurlijk niet uittesten. Als er iets gevonden wordt, wordt het verwijderd.

Men heeft gezien in wetenschappelijke studies dat als men de grote groep borstkankerpatiënten chemo gaf en dat vergeleek met dezelfde groep die geen chemo kreeg, dat er dan minder mensen dood gingen aan borstkanker in de chemogroep dan in de andere groep. Men heeft ook gezien dat als men vrouwen met een hormoongevoelige tumor hormoontherapie gaf dat er dan minder mensen dood gingen dan in de groep die geen hormoontherapie kreeg. Idem voor Herceptin.

Nog steeds betekent dat dat je gemiddeld genomen 10 mensen behandelt, waarvan er 8 géén uitzaaiingen hadden gekregen, ook niet zonder aanvullende behandelingen. 1 daarvan krijgt ondanks de aanvullende behandelingen uitzaaiingen en voor 1 maken die aanvullende behandelingen het verschil tussen wel of niet borstkanker overleven. (De cijfers zijn een gemiddelde van een redelijk kleine tumor. Hoe groter de graad, het aantal positieve okselklieren, de grootte, hoe jonger de patiënt, hoe slechter de prognose en hoe méér er te winnen is met aanvullende therapie). Kijk maar eens hier. Ik leg daar het programma Adjuvant Online uit. Dat is een programma dat wereldwijd gebruikt wordt om de prognose te berekenen en af te wegen of chemo en/of hormoontherapie een goed idee is of toch niet.

Nou zou het allemaal simpel zijn als deze aanvullende therapieën geen nadelen hadden en alleen maar voordelen. Dat is helaas niet zo. Chemotherapie geeft restschade. Veel patiënten vinden hormoontherapie heel zwaar en ook die kent restschade. Regelmatig maken vrouwen de 5 jaar hormoontherapie niet vol. Je weet nooit zeker of je die therapie nodig hebt om je borstkanker te laten overleven of dat je het jarenlang voor niks slikt en dat gaat dan jarenlang ten koste van je kwaliteit van leven. De afweging, of je bereid bent chemo te nemen en/of hormoontherapie te slikken, is een strikt persoonlijke. Artsen moeten je het hele verhaal vertellen en samen moet je de afweging kunnen maken.

Dus zou het slimmer zijn om je leven lang hormoontherapie te slikken? Nou, dat is (nog) niet wetenschappelijk bewezen, maar daarnaast kan dat ten opzichte van de borstkanker wel verstandig zijn, maar onverstandig ten opzichte van hart- en vaatziekten (om nog maar niet te spreken van de impact op sexleven etc). Helaas weet je nooit waar je goed aan doet, omdat je wel weet wat er in grote studies gebeurt, maar je weet nooit wat dat voor jouw persoonlijke geval betekent.......

Uiteindelijk wéét je het gewoon niet. Ik heb vrouwen gekend met een ontzettend goede prognose die overleden. Ik heb vrouwen gekend met een slechte prognose, die overleden. Borstkanker is niet één ziekte, maar héél veel ziektes die toevallig allemaal in dat ene lichaamsdeel beginnen.

Je kunt niet anders dan de aangeboden therapie aangrijpen (of afwegen of je dat eigenlijk wel wilt) en er het beste van hopen. Garantie krijg je niet.....
Jammer is dat he......

Take care !!

Oja...... het boek Kanker, simpel uitgelegd, geschreven door Ed Roos, die 40 jaar celbioloog was van het Antonie van Leeuwenhoek instituut, is een enorme aanrader.

Verder is het boek Keizer aller ziektes, de biografie van kanker, van Siddhartha Mukherjee een moeilijk, maar fascinerend boek over kanker door de eeuwen heen. Het is namelijk geen nieuwe ziekte, maar kanker heeft altijd bestaan. Hij heeft het boek Keizer aller ziektes genoemd, omdat kanker alle eigenschappen heeft die ons als mens zo sterk maakt.

Een tijdje geleden is Mukherjee door Nieuwsuur geinterviewd. Ik vind dat hij prachtig kan vertellen en heel nuchter alles in perspectief zet.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gabje33

Bericht door Gabje33 » ma 16 jun 2014, 07:52

Dank je Dees voor je zeer uitgebreide antwoord! Ik hoop dat je veel kan 'plakken en knippen' uit andere mails of een documentje voor het beantwoorden van mijn vraag.

Veel info is mij al bekend gelukkig maar ik vroeg mij al langere tijd af hoe dat nu zit met hormoontherapie. Zelf helaas (ja,ondanks alle bijwerkingen vind ik het erg jammer dat ik niet die optie heb) geen hormoontherapie dus ik zie ook geen oncoloog meer waar ik dit aan kon vragen.

Veel info vind ik trouwens op het weblog van Patricia Prijatel, www.hormonenegative.blogspot.nl , maar die zal je vast wel kennen :P .

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 16 jun 2014, 08:15

Hoi Gabje33, nee, die kende ik niet. Dank ! Mooie aanvulling !
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Juni 2014”