Invasief lobulair carcinoom en bestralen

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Joy

Invasief lobulair carcinoom en bestralen

Bericht door Joy » di 10 jun 2014, 15:36

Naar aanleiding van dit http://www.borstkankervragen.nl/viewtop ... 120&t=1637 topic komen er bij mij wat vragen op.

Ik heb op 25 april van dit jaar een diagnostische lumpectomie gehad. Het ziekenhuis vermoedde LCIS, maar na onderzoek door de patholoog bleek het te gaan om een invasief lobulair carcinoom. Het carcinoom was nog niet heel groot. Iets van 0,6 cm. Op het snijvlak werd echter DCIS aangetroffen en daarom ben ik op 12 mei opnieuw geopereerd: een re-lumpectomie en schildwachtklierprocedure. Uit het pathologisch rapport van de tweede operatie weet ik dat er al wat kwade cellen zijn aangetroffen in de schildwachtklier, maar zo weinig dat het niet eens een microcarcinoom wordt genoemd. Het snijvlak was nu wel schoon, maar dat dan net aan. Afgelopen vrijdag had ik een MRI, en in de andere borst is niets verdachts aangetroffen.

Al eerder had de chirurg aangegeven dat er nog een serie bestralingen zal volgen. Omdat de wond deze keer wat moeilijker geneest, zijn die nog niet begonnen.
Komende vrijdag heb ik een afspraak met de chirurg, voor controle en om met hem te bespreken wat voor verdere behandeling wordt voorgesteld.
In verband met de invasieve aard van het lobulaire carcinoom denk ik dat bestraling wel nodig is. Het lobulaire carcinoom was trouwens ook hormoongevoelig, maar naar wat ik begreep van de mammacare verpleegkundige wordt niet gedacht aan een hormoonbehandeling, omdat de kans op bijwerkingen niet zou opwegen tegen het eventuele voordeel.

Nu vraag ik me af of bestralen inderdaad verstandig is?
Zijn er nog vragen die ik zou kunnen stellen aan de chirurg?

Dees
Beheerder

Re: Invasief lobulair carcinoom en bestralen

Bericht door Dees » di 10 jun 2014, 19:01

Hoi Joy, he getsie, wat een tegenvaller. Blijkt het toch echt kanker te zijn. Gelukkig zijn er in tweede instantie schone snijvlakken. Naar dat de wond niet zo goed geneest. Nu voldoende rust nemen om de zaak goed te laten genezen. Misschien heb je hier nog iets aan:
Denk eraan een voldoende gebalanceerde voeding tot U te nemen. Hierbij vooral aandacht voor voldoende vochtinname, verse groenten en fruit, maar ook wit vlees (gevogelte, kalfs-). Dit is niet het moment om te diëten. U heeft nog steeds helende wonden die voldoende energie-inname vergen.
Bron: Plastische heelkunde UZ Gent

Enne..... niet roken, ook heel belangrijk voor de wondgenezing.....

Bestraling is bedoeld als lokale (!) behandeling. Het doel is om de kans te verkleinen dat de kanker ter plekke terugkomt. Voor je overlevingskansen doet het niets of bijna niks. Hoewel borstsparend automatisch gekoppeld wordt aan bestraling, is die koppeling niet helemaal terecht. De kans is namelijk het grootst dat de kanker helemaal niet ter plekke terugkomt. Bestraling geeft ook schade op de langere termijn.

Vragen die je kunt stellen:
- Vergroot het bestralen de overlevingskansen? (voor zover ik weet is dat namelijk niet zo)
- Verkleint het bestralen de kans dat de kanker lokaal terug komt (dat is ongetwijfeld zo). Hoeveel patiënten moeten er dan behandeld worden om bij één iemand te voorkomen dat de kanker terugkomt? (50% vermindering zegt niet zoveel. Als je een miljoen mensen moet bestralen zodat niet 2 maar 1 iemand een lokaal recidief krijgt, dan is dat ook een vermindering van 50%, maar.... daarvoor moeten dan wel een miljoen mensen bestraald worden en lopen een miljoen mensen het risico op schade)
- Stel, we doen dat bestralen niet en de kanker komt lokaal terug, wat dan? Kan ik dan toch nog gewoon behandeld worden met de kans te genezen?
- Hoe groot is de kans dat ik lymfoedeem ontwikkel, een tweede keer kanker of andere restschade ten gevolge van de bestraling?
Of je chemo en hormoontherapie voorgesteld krijgt, hangt af van de kansen dat de tumor zich uitzaait. Chemo heeft namelijk niet alleen voordelen (het kan kanker kapot maken) maar heeft ook nadelen (namelijk gezonde cellen kapot maken en zelfs kanker veroorzaken). Om risico's te kunnen beoordelen, zou ik een aantal dingen willen weten:
- Wat was de graad van de tumor?
- Deze was hormoongevoelig. Hoe sterk? Was deze ook Her2Neu-positief?
- Hoe groot was het deel dat echt kanker was?
- Hoe oud ben je?
- Ben je topfit of heb je andere aandoeningen?
- Is er een Mammaprint gemaakt van het deel dat kanker was?
Je kunt het verslag van de patholoog-anatoom opvragen. Als je wilt, kan ik met je meelezen. Dan moet je hem even sturen aan info@borstkankervragen.nl.

Bestraling vermindert de kans dat de kanker ter plekke terug komt, maar..... dat doen chemo en hormoontherapie natuurlijk ook. Die zorgen er bovendien voor dat de kans op uitzaaiingen op afstand kleiner wordt. Als je uitzaaiingen op afstand hebt (longen, lever, botten, hersenen) kun je nog wel behandeld worden, maar word je niet meer beter. Dat je dus per definitie geen hormoontherapie krijgt, vind ik vreemd. Het is waar dat veel mensen er bijwerkingen van hebben, maar er zijn ook genoeg mensen die er nagenoeg geen last van hebben.

Eerst maar eens het gesprek met de chirurg afwachten met de informatie van de patholoog-anatoom. Dan denk ik graag verder met je.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Joy

Bericht door Joy » wo 11 jun 2014, 12:21

Dank voor jouw uitvoerige antwoord. Ik maak graag gebruik van jouw aanbod om even mee te lezen in het verslag van de patholoog. Het zijn er drie: van de diagnostische lumpectomie, van de re-lumpectomie en van de schildwachtklier. Ik zal kijken of ik ze kan inscannen. En dan stuur ik ze graag naar je toe. Doe ik vanmiddag of vanavond.

Joy

Bericht door Joy » wo 11 jun 2014, 13:46

Mail is onderweg!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 11 jun 2014, 20:54

Yes, ontvangen en ik heb hem inmiddels beantwoord.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juni 2014”