Alternatief Taxol

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

sannepanne

Alternatief Taxol

Bericht door sannepanne » ma 09 jun 2014, 18:40

Hallo.

Een poos terug heb ik een vraag gesteld over verhoogde leverwaarden.
Hier hebben jullie mij een goed en duidelijk antwoord op gegeven.
Maar nu heb ik een nieuwe vraag.

Ik ben dus bezig met de Taxol en Herceptin. (Hiervoor heb ik 4 x AC gehad)
Ik heb 3 kuren (Taxol en Herceptin) gehad, toen bleek dat mijn leverwaarden extreem aan het stijgen waren.
(Dit was helaas lichamelijk ook heel goed te merken. Wat ben ik moe geweest!)
Ik heb vervolgens 2 weken geleden alleen de Herceptin gekregen en geen Taxol.
De week erop bleken de leverwaarden nog meer te zijn gestegen. Dus geen Taxol en ook geen Herceptin.

De oncoloog stond eigenlijk een beetje voor een raadsel.
Hierop heeft hij mijn bloed extra goed onderzoek en er is een echo van mijn lever gemaakt.
Gelukkig kwam hier niets uit. Nu denkt de oncoloog dat het dus komt door de chemo.
Het blijkt dat de afgelopen 2 maanden, dus ook al bij de Ac kuur, mijn leverwaarden zijn gaan stijgen, maar pas sinds 3 weken extreem.

Afgelopen vrijdag heb ik weer bloed geprikt en nu waren gelukkig de leverwaarden gedaald :P .
(Dus 2,5 week geen Taxol en 1,5 week geen Herceptin)
Morgen krijg ik wel de Herceptin, maar dus nog geen Taxol.

Nu is mijn vraag of jullie wel eens hebben gehoord dat mensen zo erg reageren op Taxol en of er dan een alternatief is voor Taxol?
De oncoloog heeft het er vorige week zelfs over gehad dat de chemo eventueel gestopt wordt, mochten de leverwaarden weer gaan stijgen.

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt.

Dees
Beheerder

Re: Alternatief Taxol

Bericht door Dees » ma 09 jun 2014, 20:15

Hoi Sannepanne, wat een onzekerheden. Ik ken wel de allergische reactie op Taxol, maar weet eigenlijk van niemand dat de leverwaarden extreem gingen stijgen.

Het is misschien goed om te weten dat de chemo preventief gegeven wordt. De kans is het grootst dat je ook zonder chemo geen uitzaaiingen kreeg, maar voor de vrouwen die qua tumor en leeftijd met jou overeenkwamen, is voor enkelen chemo het verschil tussen wel of geen uitzaaiingen krijgen.

Het schema 4x AC en 12x Taxol plus Herceptin is in studies bestudeerd. Het bleek meerwaarde te hebben boven de chemo's waar het mee vergeleken werd. Of het ook goed zou zijn met 4x AC plus 3x Taxol plus Herceptin? Of 3x AC plus 8x Taxol? Dat zou allemaal zo kunnen zijn, alleen.... als het niet onderzocht is, kan het niet geadviseerd worden omdat het niet 'evidence based' is (gebaseerd op wetenschappelijk bewijs).

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan. Je hebt een groot deel in elk geval gehad en je krijgt Herceptin.

Er zijn best chemo's die in plaats van de Taxol zouden kunnen komen, maar dan spreek je ook niet meer over schema's die 'Evidence based' zijn. Misschien moet het dan maar gewoon zijn wat het nu is. Een groot deel heb je in elk geval gehad.

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

sannepanne

Re: Alternatief Taxol

Bericht door sannepanne » wo 11 jun 2014, 07:00

Hallo Dees,

Bedankt voor je snelle reactie.
Je hebt me redelijk gerust gesteld.

Gesloten

Terug naar “Juni 2014”