zorgverzekeraar vraagt foto's

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

catherine

zorgverzekeraar vraagt foto's

Bericht door catherine » ma 02 jun 2014, 10:39

Na een dubbele borstamputatie in 2006 ben ik in 2008 begonnen aan een reconstructietraject. Nu vijf jaar geleden zijn de protheses geplaatst. Nu heb ik aan een kant klachten: de vorm van de borst verandert en ik heb soms pijn.
De plastisch chirurg die destijds de reconstructie heeft uitgevoerd (academisch ziekenhuis) heeft nu een machtiging heeft mijn ziektekostenverzekering ingelicht over de voorgenomen prothese-wissel. Ik krijg nu een vragenbrief van de ziektekostenverzekering: ik moet foto's van mijn borsten opsturen en een motivatie schrijven.
Ik ben erg geraakt door deze gang van zaken. Ik doe dit niet voor mijn plezier, en wie mogen er eigenlijk naar die foto's kijken / beoordelen deze?
Weten jullie hier meer over?

Dees
Beheerder

Re: zorgverzekeraar vraagt foto's

Bericht door Dees » ma 02 jun 2014, 11:37

Hoi Catherine, herkenbaar deze gang van zaken. Het is op zich niet vreemd, maar vervelend is het wel. Zorgverzekeraars kijken heel kritisch, met name naar plastische chirurgie. Je kunt niet anders dan zulke foto's maken die de noodzaak van je probleem heel inzichtelijk maken. Je kunt vragen of je die rechtstreeks naar de medisch adviseur kunt sturen. Ze hebben geheimhoudingsplicht.

Je kunt ook vragen om een consult. Daarbij moet je wel een figuurlijk schild om je heen bouwen. Bij een vriendin van mij schrok de medisch adviseur zo dat hij zijn blik direct afwendde. Zo naar voor haar.

Het doel telt en dat is dat de zorgverzekeraar deze ingreep voor je vergoed.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Margriet S

Bericht door Margriet S » do 12 jun 2014, 19:27

Het is al een 'tijdje' geleden, maar ik 2004 ging ik voor een mammalift omdat mijn borsten na een sparende ingreep nogal uit verhouding waren. De plastisch chirurg keurde het destijds zonder enige twijfel meteen goed. Vervolgens kreeg ik een oproep om mij te melden bij de zorgverzekeraar (toen nog verzekerd bij VGZ).
Toen ik uiteindelijk bij de desbetreffende keurende arts (een vrouw) kwam (wat een stress van 'als ze 't maar goedkeuren' en 'het gebouw niet eens kunnen vinden en te laat komen'), was het eerste wat ze zei "uitgebreide en gemeende excuses", want er was een foutje gemaakt, er was in de oproep over het hoofd gezien dat het om gevolgen van borstkanker ging. Een reconstructie na borstkankeroperatie werd zonder meer vergoed ... Ik hoefde vervolgens niets meer uit te trekken of te 'bewijzen'. Oké het is 10 jaar geleden, maar misschien is een uitgebreid mailtje of telefoontje voldoende? En anders inderdaad zoals Dees zegt 'vragen naar wie je 'de afbeeldingen exact kan sturen'.

Succes,
Margriet

zomaar

Bericht door zomaar » di 17 jun 2014, 19:57

Er is sinds dit jaar een onderscheid in de aanvraagprocedure tussen primaire en secundaire borstreconstructie. Jij zou een secundaire reconstructieondergaan en daarbij is het van belang dat een juiste motivatie wordt gegeven. Ik weet van een vergelijkbare casus waar zonder enig verzoek om aanvullende informatie of foto's per omgaande toestemming is verleend (2014).

Gesloten

Terug naar “Juni 2014”