alleen hormoontherapie en geen chemo?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

alleen hormoontherapie en geen chemo?

Berichtdoor hallo » za 08 feb 2014, 13:39

Bij mijn moeder is voor de 2e keer borstkanker geconstateerd. Ze is 61 jaar. De eerste keer was ze 54 jaar (kalkspatten; borstsparende operatie en bestralingen gehad).
Nu had ze 2 tumoren in haar andere borst zitten. Deze borst is inmiddels geamputeerd. In de schildwachtklier zaten ook kankercellen en daarom zijn alle lymfeklieren verwijderd (deze bleken schoon te zijn). De oncoloog zei dat het langzaam groeiende tumoren waren en hormoongevoelig. Hij zegt dat chemo geen meerwaarde heeft en wil haar alleen hormoontherapie geven, als aanvullende behandeling. Echter, de chirurg zei vorige week dat ze chemo en hormoontherapie zou krijgen. Erg verwarrend allemaal.
Wat moeten we nu doen? Wordt er vaker geen chemo gegeven en alleen hormoontherapie? (er komt wel een genetisch onderzoek)
Heeft chemo echt geen meerwaarde? ze heeft voor de 2e keer borstkanker, ze had nu 2 tumoren in de andere borst en het zat in de schildwachtklier....
hallo

Re: alleen hormoontherapie en geen chemo?

Berichtdoor Dees » za 08 feb 2014, 13:58

Hallo 'Hallo',

He jasses wat naar. Om je vraag te kunnen beantwoorden, heb ik meer informatie nodig. Misschien kun je het verslag van de patholoog-anatoom opvragen. Daar heb je gewoon recht op.

Ik wil graag weten wat de graad van de tumor was, of ze hormoongevoelig waren, of ze Her2Neu-positief waren en of je moeder verder in uitstekende gezondheid is.

Wat de toegevoegde waarde van chemo is, hangt daarvan af. Je denkt misschien, ach, elk procent tegen borstkanker is de moeite waard, maar.... chemotherapie is óók belastend voor het lichaam en er zitten ook risico's aan. Kortom, dat wat je wilt bereiken moet wel meerwaarde hebben ten opzichte van de risico's.

Wilde je moeder geen directe reconstructie of is haar dat niet voorgesteld?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor hallo » ma 17 feb 2014, 20:13

Beste Dees,

Naar aanleiding van uw reactie heeft mijn moeder het pathologisch rapport opgevraagd.

Er waren twee tumoren;

1e tumor;
infiltrerend ductaal carcinoom nos
Graad I, afmeting 1,4 cm.
snijvlak vrij, kleinste tumorvrije marge 0,5 cm.
Oestrogeen receptor bepaling; positief (100%)
Progesteron receptor bepaling; positief (90%)
HER2 status; negatief

2e tumor;
infiltrerend ductaal carcinoom nos;
graad I, afmeting 0,5 cm
snijvlak vrij; kleinste tumorvrije marge 0,4 cm
oestrogeen receptor bepaling; positief (100%)
Progesteron receptor bepaling; positief (90%)
HER2 status; negatief

totaal aantal lymfeklieren (SWK en OKD); 13
totaal aantal lymfeklieren met metastasen (SWK en OKD); 1
Er zat 1 macrometastase in 1 SWK (er waren 2 SWK'en); dus groter dan 2 mm.

TNM classificatie (7e editie); pT1c(2)N1

Het ziekenhuis heeft nu wel een mammaprint voorgesteld en deze wordt momenteel uitgevoerd.

Mijn moeder is verder goed gezond.

Is het dus gebruikelijk om in bovenstaande situatie alleen hormoontherapie te geven?
Er komt nog wel een genetisch onderzoek.

Het ziekenhuis heeft overigens geen reconstructie voorgesteld, maar mijn moeder wilde dat ook niet (ze dacht
maar 1 ding; de kanker moet mijn lichaam uit).

Het bleek dat een jaar eerder de tumor er ook al zat; dit konden ze nu zien op de mammografie van 2012. Ze hebben dat toen (dec. 2012) niet
opgemerkt, maar nu in dec. 2013 dus wel. Dit is erg frustrerend voor ons... waarschijnlijk had mijn moeder in 2012 nog niets zitten in de SWK...

Alvast bedankt voor uw reactie.
hallo

Berichtdoor willie » di 18 feb 2014, 00:49

Hallo, ik zelf had graad 2 en achteraf vond de patholoog toch nog microuitzaaiingen in de poortwachter, tijdens de operatie/amputatie leek deze klier schoon en onaangetast en heb mijn okselklieren behouden.
Ook ik heb hormoontherapie, geen bestralingen of chemo.
Mij is tijdens het gesprek direkt tijdelijke recontructie voorgesteld en met een paar maand heb ik de definitieve siliconen protheses gekregen.
Laat jouw moeder als ze dit achteraf wil heel goed informeren.
Bij mij is het dan nog vrij vers, maar die protheses vallen mij wel tegen, de andere borst heb ik preventief laten verwijderen (cellen waren achteraf al zeer onrustig), een 2e borstkanker had ik binnen een half jaar gekregen werd mij gezegd.
Één prothese is duidelijk kleiner wat zeer lastig met bh 's is, één kant vd bh is altijd te groot, iedere armbeweging die ik maak zie je de borstspieren trekken, zo ook met diepe ademhaling, protheses zitten achter de borstspier. Zodra ik iets voorover buig zie je net boven bij beide borsten vreemde gleuven in mijn huid en dat is zeker niet mooi. Dus ik draag nu hoge gesloten shirts.
Ik heb teveel huid over e/o de huid nog gaat slinken is afwachten.
Ik zit rond de leeftijd van jouw moeder, heel veel sterkte verder gewenst.
willie

Berichtdoor hallo » wo 19 feb 2014, 18:05

Beste Willie,
Bedankt voor uw reactie. U heeft dus ook alleen hormoontherapie; mijn moeder is dus niet de enige waarbij geen chemo wordt gegeven.
Ze wil overigens geen reconstructie; ook in verband met de verhalen rond siliconen enz.
U ook heel veel sterkte gewenst met alles.
M.vr.gr van 'hallo'
hallo

Berichtdoor Dees » do 20 feb 2014, 09:47

Hoi hallo, excuus, ik had je eerdere bericht over het hoofd gezien....

Adjuvant Online geeft een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor je als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk ze heeft mazzel en overleeft of ze heeft pech en overleeft niet.

Dit is wat de analyse in Adjuvant Online weergeeft, als ik de eerste keer borstkanker niet meereken en de twee tumoren bij elkaar op tel:

Afbeelding

Bron: Adjuvant Online

Met alleen operatie/bestraling zou van de vrouwen van haar leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor na 10 jaar nog 85,4 % in leven zijn. Als die vrouwen alleen hormoontherapie zouden gebruiken, zou dat voor 2,6% betekenen dat ze door die hormoontherapie na 10 jaar nog in leven zijn. Chemo alleen zou er voor zorgen dat na 10 jaar nog 3,3% extra in leven is. Door de combinatie van chemotherapie en hormoontherapie is na 10 jaar nog 5,5 % extra in leven.

Paar kanttekeningen (die ik er voor de volledigheid weer bij zet):
- Over het algemeen wordt gezegd dat Adjuvant Online heel betrouwbaar is, behalve voor hele jonge mensen, daar zijn de cijfers uit Adjuvant Online eigenlijk een beetje te rooskleurig (omdat ze ondervertegenwoordigd zijn in de database)
- De actuele versie van Adjuvant Online stamt uit 2006. Er wordt gewerkt aan de update. De therapieën zijn de afgelopen jaren wel verbeterd, dus te verwachten is dat de cijfers voor alle patiënten eigenlijk gunstiger zijn dan er nu uitkomt.
- De resultaten zijn gebaseerd op het verleden (en dan ook nog van voor 2006). Je mag er vanuit gaan dat er de komende jaren nog veel therapieën ontwikkeld zullen worden, waardoor over 10 jaar de cijfers gunstiger zullen zijn.
- In Adjuvant Online kun je alleen maar invullen hoeveel klieren zijn aangedaan. Het systeem maakt geen verschil tussen micro- en macrometastasen. Natuurlijk geven macrometastasen een hoger risico.

Omdat ze zeker hormoontherapie gaat krijgen, haalt ze daarmee al 2,6% risicoverbetering binnen. De vraag is of chemo die 3,3% waard is, want chemo kent ook een aantal nadelen, het is niet goed voor het hart, voor lijf en leden en het verhoogt het risico op sommige kankers (weliswaar een beetje, maar toch).

Omdat de tumoren graad 1 zijn en héél sterk hormoongevoelig, verwacht ik dat er van de hormoontherapie veel meer te verwachten is dan van de chemo.

Stel nou dat er uit die Mammaprint hoog risico komt, dan verandert dat vanalles. Dan kan ik me voorstellen dat chemo wel extra toegevoegde waarde heeft.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor hallo » do 20 feb 2014, 11:17

Beste Dees,
Heel erg bedankt voor uw reactie. Hier kan ik zeker iets mee. Ik snap nu beter waarom de oncoloog zegt dat chemo weinig meerwaarde heeft voor mijn moeder.
Gelukkig is er nu nog een extra check door de mammaprint, want dan zijn we wat geruster (aangezien ze de tumor in 2012 over het hoofd hebben gezien op de mammografie).
M.vr.gr.
'Hallo'
hallo

Berichtdoor hallo » do 20 feb 2014, 11:33

Beste Dees,
Ik had nog een vraag;
Is het niet zo dat 2 kleine tumoren meer risico geven op uitzaaiingen dan 1 tumor? M.a.w. heeft mijn moeder meer risico op
uitzaaiingen omdat ze 2 (kleine) tumoren heeft en een macometastase in de SWK?
Groetjes van 'hallo'
hallo

Berichtdoor Dees » do 20 feb 2014, 11:56

Hoi hallo, dat is eigenlijk niet te zeggen. De ene borstkanker is de andere niet. Sommige borstkankers zaaien heel snel uit en andere helemaal niet. Ook die macrometastase in de schildwachtklier zegt niet alles. Ik had zelf een tumor van 10 bij 6 bij 7 cm én positieve okselklieren en ik was 36, wat ook niet gunstig was. Ook mijn tumor is gemist op echo en mammografie. Ik heb lang gedacht dat dat missen mijn prognose verslechterd had....... maarja..... inmiddels heeft de tijd alles ingehaald. Ik ben in maart 7 jaar na diagnose. Geen uitzaaiingen voor zover ik weet en niet dood, dat weet ik zeker.

Ik ken nu al 7 jaar veel borstkankerpatiënten. Ik heb allerlei vrouwen gekend die uitzaaiingen kregen en de rode draad ontbreekt totaal. Kleine tumoren die heel snel uitzaaiden en grote die niet uitzaaiden.

Uiteindelijk kun je er niks mee. Je moet een beslissing nemen met de informatie die je nu hebt. Daarbij is het belangrijk om de kans om te overlijden aan borstkanker zo klein mogelijk te maken, maar..... het is ook belangrijk om schade aan de rest van het lijf zoveel mogelijk beperken. Je moeder moet immers niet alleen borstkanker overleven maar ook zo goed en gezond mogelijk oud kunnen worden.

Take care !
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor hallo » ma 24 feb 2014, 17:34

Hallo Dees,

Heel erg bedankt voor je reactie!

groetjes van 'hallo'
hallo

Keer terug naar Februari 2014