trekkend gevoel onder ribbenkast

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

trekkend gevoel onder ribbenkast

Berichtdoor Esther77 » vr 29 nov 2013, 18:37

Ik heb even een vraag, misschien zit ik hier verkeerd maar ik heb geen idee waar ik het verder even kwijt kan.
Ik heb sinds een aantal dagen af en toe een beklemmend/trekkend gevoel onder mijn ribbenkast,thv de onderkant van mijn bh, en dan aan de voorkant. Dit overvalt me spontaan, of ik me nu wel of niet in span. Het is een rotgevoel en bij mij gaan gelijk de nare gedachtes weer spelen. Ik ben wel bestraald links. Iemand suggesties? het komt misschien maar 2 a 3 x per dag voor maar voelt erg rot. Als ik google kom ik bij syndroom van Tietze uit en dat stelt mij allerminst gerust. Het is niet erg genoeg om mee naar de huisarts te gaan en ik hoop dat dat ook zo blijft.

Groeten Esther
Esther77

Re: trekkend gevoel onder ribbenkast

Berichtdoor Dees » vr 29 nov 2013, 20:51

Hoi Esther77, ben je bestraald?

Het komt mij helaas niet onbekend voor. Ik herken het als bestralingsschade. Ik ben aan beide zijden geopereerd maar dat strakke gevoel heb ik alleen aan de bestraalde kant. Bestraling kan als het ware brandwonden geven maar dan van binnen. Daardoor verbindweefselt het weefsel. Mijn fysiotherapeute rekt bindweefsel op en dat doet ze door de Fascie techniek. Daardoor wordt alles soepeler en minder pijnlijk (eigen ervaring). Het is een lange weg maar ik vind dat er wel duidelijke verbetering opgetreden is.

Heb je een fysiotherapeut of oedeemtherapeut? Als je die niet hebt, dan moet je er rekening mee houden dat je bij een chronische indicatie (zoals bv lymfoedeem) de eerste 20 sessies zelf moet betalen. Dat kan vergoed worden uit je aanvullende verzekering. Nu lopen we tegen het einde van het jaar en kan er ook geswitcht worden van zorgverzekering zodat wel alles vergoed wordt. Let wel goed op, want bij sommige zorgverzekeringen is er voor de aanvullende verzekering een medische selectie (en daar kom je met je verleden niet gemakkelijk doorheen).

Willie Fourie, een Zuidafrikaanse fysiotherapeut, heeft een speciale fascie-techniek ontwikkeld en is al jaren bezig met klachten verhelpen na borstkanker. Je zou dit interview met hem eens moeten bekijken. Ik hoop dat je engels goed genoeg is. Je kunt ook googlen op Willie Fourie en Breast cancer. Hij is er al jaren mee bezig.

Ik heb begrepen dat het alsvolgt zit: Door bestraling en ook door operatie gaan lagen bindweefsel aan elkaar plakken en dat veroorzaakt pijn, ook tussen de ribben. Dit is misschien een beetje een ranzig filmpje (omdat het gedemonstreerd wordt op het lichaam van een overledene), maar het is wel interessant. Een arts legt uit hoe dat ragfijn bindweefsel, hij noemt het Fuzz, zich vormt in je lichaam. Elke nacht als je slaapt, plakken lagen bindweefsel aan elkaar. Als je 's morgens opstaat en je rekt je uit, dan knappen al die verbindinkjes die ontstaan zijn. Als je een deel van je lichaam langere tijd niet gebruikt, bijvoorbeeld omdat je een blessure hebt, ontstaat er stevigere bindweefsel. Dit bemoeilijkt het bewegen. Om die lagen weer los te krijgen van elkaar, moet je veel bewegen, rekken en strekken.

Een therapeut die bekend is met de Willie Fourie Fascie-techniek kan deze lagen losmaken. Ik heb zelf echt beduidend minder klachten en ken verschillende mensen die echt aanzienlijk minder pijn hadden nav deze behandeling.

Afgelopen zomer heeft Willie Fourie cursussen gegeven in Nederland en gaat ook in het najaar en begin 2014 weer cursussen geven. Deze werden o.a. georganiseerd door De Berekuyl, zie hier.

Je zou eens contact met De Berekuyl kunnen opnemen om te vragen wie er in jouw omgeving deze cursus gevolgd heeft.

Kun je hier iets mee?

P.s. Volgens mij wordt iets het syndroom van Tietze genoemd als er klachten zijn als pijn tussen de ribben en die klachten kunnen door geen enkele andere oorzaak verklaard worden, zie hier.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2013