hoog risico n+

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

hoog risico n+

Berichtdoor elbee » vr 29 nov 2013, 11:38

Ik weet dat ik mijn kop in het zand steek door niet naar het pathologisch rapport te vragen en al te zeer vertrouw op de geruststellende
woorden van mijn oncoloog, maar wat wil "hoog risico N+ carnicoom" zeggen?
(ter info: daarbij heb ik tumor graad 3, niet-hoormoongevoelig en geen uitzaaiingen in klieren.)
Of is dit een te algemene vraag..
elbee

Re: hoog risico n+

Berichtdoor Dees » vr 29 nov 2013, 14:25

Hoi Elbee,

N+ betekent aangedane okselklieren, N0 betekent schone okselklieren.

Bij schone okselklieren is de kans op uitzaaiingen op afstand als vanzelf kleiner, maar.... niet nul. Ook de graad, de grootte van de tumor, de eigenschappen van de tumor (etc) spelen een rol. De richtlijn Mammacarcinoom benoemt een Hoogrisico groep met schone okselklieren:

Afbeelding
Bron: Richtlijn behandeling mammacarcinoom

Hoog risico N+ carcinoom, dat heb ik nog nooit eerder iemand zo horen noemen. N+ geeft namelijk al aan dat er hoger risico is.

Uiteindelijk zegt dat niks over wat de toekomst voor jou in petto heeft. Met Hoog Risico worden er meer behandelingen uit de kast getrokken en we weten dat die behandelingen voor een deel van hen het verschil tussen borstkanker overleven en niet overleven betekenen.

Na al die jaren kan ik zeggen dat ik mensen ken die een superslechte prognose hadden (zoals ik zelf) en na jaren nog levend zonder uitzaaiingen zijn. Ik kende ook mensen die een supergoede prognose en die niet meer leven. Behalve er het beste van hopen kun je er niks mee.

Kun je daar iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor elbee » vr 29 nov 2013, 16:20

ja okee..als ik t goed begrijp; n+ wil dus eigenlijk zeggen:' schone klieren maar met hoog risico dat er toch uitzaaiingen komen'
Toch?
elbee

Berichtdoor Dees » vr 29 nov 2013, 16:31

Hoi Elbee, nee N+ betekent dat er klieren aangedaan zijn. Hoog risico betekent dat er een groter risico is op uitzaaiingen. Dat kan zijn omdat de klieren aangedaan zijn (dat noemen we N+) of omdat de klieren schoon zijn (dat noemen we N0) maar er wel sprake is van bovenstaande aspecten.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2013