Chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Chemo

Berichtdoor Loesje » wo 27 nov 2013, 06:56

Hallo,
Even een beetje van me af schrijven.. Lig al n paar uur wakker, piekeren, vandaag begint de chemo. Ik ben 27 jaar, op 8 november heb ik een borstamputatie gehad, multifocaal, hormoongevoelig. De uitslag van de operatie wees uit dat de grootste tumor 0,8 cm was (volgens protocol dus 0,2 cm te klein voor chemo). De chirurg en oncoloog raadde me toch chemo aan omdat er 4 tumoren zaten en omdat ik nog erg jong ben. Ik heb ervoor gekozen dit te doen. Ik begin met 3 kuren AC en dan 3 kuren TAX(?). Gister de uitslag gehad van het genonderzoek: brca 2... Volgende week een afspraak met de chirurg om de andere borst en eierstokken te bespreken. Wat mij betreft kan de andere borst er direct af, maar neem aan dat ze dit pas na de chemo zullen doen?

Vorige week vrijdag heb ik een IVF punctie gehad, ik heb eicellen (onbevrucht) laten invriezen. Aangezien ik de komende maanden chemo zal hebben en daarna 5 jaar een hormoonbehandeling krijg vraag ik me af of het zinnig is te wachten tot ik in de risico leeftijd kom met het weghalen van mijn eierstokken. Aangezien ik ze de komende jaren toch niet kan gebruiken, kan ik ze dan niet beter ook nu eruit laten halen? En hoef ik dan geen hormoonbehandeling van 5 jaar meer te doen?

Groetjes Marloes
Loesje

Re: Chemo

Berichtdoor Dees » wo 27 nov 2013, 10:29

Hoi Marloes, jeetje, wat is het veel. Veel om te verwerken en veel om mee te dealen. Er is maar één manier om een berg te beklimmen, namelijk stap voor stap. (Als je hier eerder was gekomen, had ik je op het hart gedrukt om met chemo te beginnen, maar dat is nu mosterd na de maaltijd). Je krijgt 3 keer AC (adriamycine-cyclofosfamide) en daarna Taxotere (oftewel docetacel).

De eerste zorg zijn de tumoren in je borst. Er is géén haast voor wat betreft je andere borst of je eierstokken. De chemotherapie die je nu krijgt verkleint ook de kans op andere tumoren.

Ik snap je gevoel dat je direct je andere borst eraf wil laten halen, maar nogmaals, er is geen haast, dus neem de tijd. Met ' de dood in je nek' neem je radicale beslissingen, maar uiteindelijk zijn al deze behandelingen ingezet om jou gezond en gelukkig oud te laten worden. Dan is het hebben van borsten (of in elk geval een gevulde blouse) daar misschien belangrijk bij, net als het krijgen van kinderen en het hebben van een leuk seksleven.

Er zijn allerlei manieren om een directe reconstructie te doen en om een reconstructie te doen voor je geamputeerde borst. Hier vind je meer informatie over reconstructies.

Er is ook géén haast om direct je eierstokken te laten verwijderen. Met een BRCA2-genmutatie is het risico op eierstokkanker 5-20%. Dat ligt dus een stuk lager dan je risico op borstkanker. Het advies is om met een BRCA2-genmutatie je eierstokken (en eileiders) te laten verwijderen tussen de 40 en 45 jaar. Kortom, je hebt ruim de tijd. Dat geeft je ook tijd om kinderen te krijgen. Zoals ik je al eerder zei, de meeste jonge vrouwen krijgen na chemo bij borstkanker gewoon weer een cyclus en worden ook weer vruchtbaar.

Het advies is 5 jaar hormoontherapie of langer, maar er zijn genoeg vrouwen die die periode onderbroken hebben of verkort hebben om kinderen te krijgen. Alleen je eierstokken platleggen is niet genoeg. Je lichaam gaat dan nl oestrogeen maken vanuit de bijnier en dan krijg je tamoxifen om te zorgen dat dat oestrogeen niet kan landen op kankercellen.

Louise was eens op een congres van FORCE waar ze terecht zeiden: "The joy of living is far more important than the threat of a possible disease.' (de vreugde van het leven is veel belangrijker dan de dreiging van een mogelijke ziekte).

Zou je mij een persoonlijk berichtje willen sturen of een mailtje naar info@borstkankervragen.nl?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Loesje » wo 27 nov 2013, 15:26

Heel erg bedankt Dees. Ik ben inderdaad nogal rigoureus in mijn beslissingen. Ik ben al op dit forum sinds de diagnose (toen nog niet geregistreerd), toen gaf je ook neo adjuvante chemo als tip, dit heb ik bespreekbaar gemaakt maar de arts had een aannemelijke reden waarom de borst er echt af moest (sorry zou het even niet meer weten)..

Plastisch chirurg gaf gister aan dat het resultaat vaak zelfs mooier is als ik beide borsten op dezelfde manier reconstrueer. Nu met tissue expander.

Eierstokken zal ik inderdaad de tijd voor nemen... Maar ik wil de keuze niet pas op t laatste moment maken..

Mooie tekst onder aan het bericht, zet me wel even aan het denken..

De chemo valt tot nu toe mee, begin wat moe te worden en zie n beetje bleek. Hele fijne afdeling met ontzettend lieve verpleegkundigen :)

Groetjes Marloes
Loesje

Berichtdoor Dees » wo 27 nov 2013, 16:01

Hoi Loesje, mosterd na de maaltijd, dus het heeft niet veel zin om nog stil te staan bij neoadjuvante chemo. (ik erger me alleen, want precies in jouw scenario heeft neo-adjuvante chemo het voordeel dat je de tijd hebt om te bedenken hoe je beide borsten gaat reconstrueren, zodat dat logistiek gepland kan worden in het ziekenhuis en ze beiden op dezelfde manier gereconstrueerd kunnen worden).

Hou je haaks !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2013