wia

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne, Team, Superuser, Angela, Sanne

wia

Berichtdoor veertje » ma 25 nov 2013, 21:25

Na verlengde loondoorbetaling zal ik als alles goed gaat weer volledig werken voordat deze periode is verstreken. Echter de WIA aanvraag is wel ingezet, als vangnet mocht er tussentijds toch nog iets gebeuren oid. Hoe zit het nu met 100% beter melden, afspraak was dit te doen zodra ik mijn uren weer volledig draai. Nu geeft de werkgever aan dit te willen uitstellen tot einddatum loondoorbetaling zodat, mocht ik de komende 5 jaar weer ziek worden, mijn werkgever niet zit met mogelijke nieuwe 2 jarige ziektewetuitkeringstermijn. En stel dat het de 100% net niet lukt, hoe gaat het UWV hier mee om mbt mijn huidige baan en ik minder dan 35% arbeidsongeschikt ben? Gesteld kan worden dat mijn re-integratie goed verlopen is (alle medewerking gehad). En is het verstandig om iemand mee te nemen naar de WIA keuring, die wel te boek staat ivm de deadline einde loondoorbetaling?
veertje

Re: wia

Berichtdoor Dees » ma 25 nov 2013, 21:43

Beste Veertje, als je volledig in staat bent om te werken, behoor je volledig hersteld gemeld te worden. 'Voor de zekerheid' een gedeelte ziekgemeld laten staan als 'vangnet' voor je werkgever behoort niet tot de mogelijkheden. Dat wordt de Sluiproute genoemd. Daar is een rechterlijke uitspraak over geweest, zie hier. In maart van dit jaar verscheen er nog dit artikel over. FNV had een meldpunt geopend.

Als je vier weken volledig hersteld gemeld bent, begint er een nieuwe periode, waarin je bij ziekte 2 jaar volledig doorbetaald moet worden.

Mocht het zo zijn dat de bedrijfsarts of je werkgever je niet volledig hersteld wil melden, dan kun je daar eerst een gesprek over aangaan. Mocht dat niks opleveren, dan kun je als werknemer hiervoor een Deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Het UWV doet dan een uitspraak in hoeverre je wel of niet volledig hersteld bent.

Ik hoop dat je voor het gesprek met het UWV vier weken aaneengesloten volledig gewerkt hebt en hersteld gemeld bent. Je kunt het traject verder wel door laten gaan voor het geval blijkt dat je dat toch niet gaat halen. Als er inderdaad een WIA-beoordeling komt, moet je zorgen dat je je zaken goed voorbereid hebt en alles op een rijtje hebt. Iemand meenemen is altijd slim. Het is ook slim om zélf een Functionele Mogelijkhedenlijst in te vullen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor veertje » ma 25 nov 2013, 21:51

De WIA beoordeling is al gepland en mijn herstelmelding volgt pas over enkele weken na verdere stapsgewijze urenuitbreiding. Dat is 3 weken voor deadline. Dat is te overzien. Ik zit eigenlijk even met mijn andere vragen mbt het UWV. Heb je ook een antwoord op de andere vragen?
veertje

Berichtdoor Dees » ma 25 nov 2013, 22:12

Hoi Veertje, ik weet niet of je het één en ander kunt versnellen. Zou wel fijn zijn.

veertje schreef:En stel dat het de 100% net niet lukt, hoe gaat het UWV hier mee om mbt mijn huidige baan en ik minder dan 35% arbeidsongeschikt ben? Gesteld kan worden dat mijn re-integratie goed verlopen is (alle medewerking gehad).

Als u minder dan 35% arbeidsongeschikt blijkt te zijn, heeft u geen recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering. U kunt dan met uw huidige werkgever bekijken welke mogelijkheden er nog voor u in het bedrijf zijn. Misschien kunt u in dezelfde baan blijven, of is er ander, aangepast werk. Als dat niet het geval is en u kunt uw eigen werk niet meer doen, dan kan de werkgever een ontslagprocedure starten.

Bron: Nibud
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor veertje » ma 25 nov 2013, 22:16

Dat lukt niet, vandaar mijn vraag hoe het UWV ermee om gaat als je alwel beter bent voor de gestelde deadline. De WIA aanvraag moet nl al 3 mnd hiervoor opgestart worden.
veertje

Berichtdoor Dees » ma 25 nov 2013, 22:55

Hoi Veertje, blijkbaar begrijp ik je vraag niet. WIA-traject is toch opgestart? Dan komt er vast een gesprek. Als tijdens dat gesprek blijkt dat jij volledig hersteld gemeld bent, word je voor 0% arbeidsongeschikt verklaard. Dan is de rest een zaak tussen jouw werkgever en jou.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor veertje » vr 29 nov 2013, 23:01

Ben achter het antwoord gekomen: Als ik de einde wachttijd bereik dan heeft werkgever idd recht op vangnetconstructie (= als je binnen 5 jaar uitval met dezelfde klachten). Als ik eerder beter gemeld ben dan is de vangnetregeling niet aan de orde. Thanx voor het meedenken!
veertje

Keer terug naar November 2013