prognose berekenen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

prognose berekenen

Berichtdoor jose » ma 25 nov 2013, 16:10

Goedemiddag.

Ik las hier dat er iemand was die je prognose kon berekenen.Ik ben nu een jaar na de behandeling en dit houd me toch nog er bezig ,ik weet dat de uitkomst niet voor mij hoeft te gelden maar ik ben er toch nieuwsgierig naar ,vooral ook omdat de oncoloog nogal vaag doet.Dus als iemand deze voor mij wil berekenen graag,Hier de gegevens 42jaar ,goed gezond, tumor 2,8 cm triple negatief graad 3 , 2 bestmette okselklieren met doorbraak naar omliggend weefsel. Heb chemo gehad neo adjuvant ,3xfec en 3x docetaxel ,borstbesparend geoperreerd Na operatie was er in de borst nog 0,5 cm tumor over en nog in 1 klier een micrometastase en in de andere een macrometastase.Hierna nog 28 bestralingen gehad.

Groetjes jose
jose

Re: prognose berekenen

Berichtdoor Dees » ma 25 nov 2013, 17:38

Hoi José,
Adjuvant Online geeft een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor jou als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.

Dit is wat de analyse in Adjuvant Online weergeeft:
Afbeelding

Bron: Adjuvant Online

Met alleen operatie/bestraling zou van de vrouwen van jouw leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor na 10 jaar nog 47,2 % in leven zijn. Chemotherapie zorgt ervoor dat na 10 jaar nog 23,8% extra in leven is. Kortom, chemotherapie is voor jou écht heel belangrijk.

Dus van de 100 mensen die met jou overeenkwamen, qua leeftijd, tumorsoort waren na 10 jaar nog 71 mensen in leven, als ze chemo namen.

Paar kanttekeningen (die ik er voor de volledigheid weer bij zet):
- Over het algemeen wordt gezegd dat Adjuvant Online heel betrouwbaar is, behalve voor hele jonge mensen, daar zijn de cijfers uit Adjuvant Online eigenlijk een beetje te rooskleurig (omdat ze ondervertegenwoordigd zijn in de database)
- De actuele versie van Adjuvant Online stamt uit 2006. Er wordt gewerkt aan de update. De therapieën zijn de afgelopen jaren wel verbeterd, dus te verwachten is dat de cijfers voor alle patiënten eigenlijk gunstiger zijn dan er nu uitkomt.
- De resultaten zijn gebaseerd op het verleden (en dan ook nog van voor 2006). Je mag er vanuit gaan dat er de komende jaren nog veel therapieën ontwikkeld zullen worden, waardoor over 10 jaar de cijfers gunstiger zullen zijn.
- In Adjuvant Online kun je alleen maar invullen hoeveel klieren zijn aangedaan. Het systeem maakt geen verschil tussen micro- en macrometastasen. Natuurlijk geven macrometastasen een hoger risico.

Kun je hier iets mee? Valt het mee of tegen?

De tumor heeft op de chemotherapie wél goed gereageerd. Dat is dan weer een gunstig teken !!

Nog een vraag, een triple negatieve borstkanker kan een aanwijzing zijn voor BRCA-genmutatie dragerschap. Is bij jou onderzocht of je genmutatiedraagster zou kunnen zijn? Je kunt je door laten verwijzen, door je oncoloog of chirurg maar ook door je huisarts. Laat je in elk geval voorlichten. Meten is weten.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor jose » ma 25 nov 2013, 18:24

Hoi Dees,

Ik heb de test gedaan en ben geen gen draagster. Bedankt voor je medewerking, voorlichting en tijd.

Groeten,

Jose.
jose

Berichtdoor Dees » ma 25 nov 2013, 21:21

Hoi José, oh, gelukkig, geen gendraagster. Graag gedaan.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2013