vertekend beeld echo uitslag na diverse lipofillingen?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

vertekend beeld echo uitslag na diverse lipofillingen?

Berichtdoor salusa » zo 24 nov 2013, 13:02

Ik heb in de regio van de subclavia klier een knobbeltje zitten.
Er is een echo gemaakt en weefsel afgenomen, de uitslag is onderweg.
Momenteel is de sfeer snijdend, ik word gek van onzekerheid, ik moet nu 5 dagen wachten op de uitslag.
De chirurg heeft meteen medegedeeld dat ik ervan uit moet gaan dan de borstkanker terug is en dat de knobbel een uitzaaiing ervan is.
Het beeld is zeer verdacht.
Maar ik heb in die regio ook 6 lipofillingen gehad, ook in de borstspier in de regio waar de subclavia klier zich bevind.
Nu lees ik over oliecysten, verkalkingen etc. na lipofillingen.....
En ik vraag me af "is dat bij mij ook nog een optie?"
Het zh waar ik de echo heb gehad doen pas sinds een jaar ongeveer lipofilling behandelingen (ik heb ze elders gehad en ben er al zo'n 2 jaar mee bezig)
Kan een radioloog en een chirurg van zo'n ziekenhuis goed inschatten wat de gevolgen van lipofillingen op langere termijn kunnen zijn?
Kunnen lipofillingen in het "subclavia gebied" een vertekend beeld op de echo geven?
Lijken olie cysten of verkalkingen (als gevolg van lipofillingen) b.v. op het echo beeld op lymfeklieren of tumoren?
salusa

Re: vertekend beeld echo uitslag na diverse lipofillingen?

Berichtdoor net_arts » zo 24 nov 2013, 15:45

Beste Salusa,

Ik begrjp je onzekerheid. Operaties en lipofillingen kunnen inderdaad wel een vertekend beeld geven op echografie. Het nadeel van echografie van de borsten is dan ook dat het wel veel tumoren opspoort, maar helaas ook veel goedaardige afwijkingen. Of dit bij jou ook het geval is, kan ik natuurlijk niet zeggen, maar de kans dat de bij jou gevonden afwijking goedaardig is, is zeker aanwezig. Nu heb ik de plaatjes natuurlijk niet gezien, dus ik kan niet inschatten hoe groot de radioloog de kans schat dat het om een uitzaaiing gaat. Wel is het zo dat ook bij een relatief lage verdenking er vaak besloten zal worden te prikken om zekerheid te verkrijgen. Helaas zul je dus nog een paar dagen in onzekerheid moeten blijven, maar nogmaals, het kan dus zeker nog een goedaardige afwijkinge betreffen. Een oliecyste of andere verkalking geloof ik echter niet, want dat kun je wel goed herkennen op echo, zeker omdat je het kunt relateren aan de mammografie die, neem ik aan, ook gemaakt is.

Sterkte!
net_arts

Berichtdoor Salusa » zo 24 nov 2013, 16:20

Bedankt. Voor de reactie. T gaat om een knobbel tussen borst en sleutelbeen. Dus geen mammografie gehad, het zit niet in de borst zelf.is een goedaardige knobbel ook dan een optie?
Salusa

Berichtdoor net_arts » zo 24 nov 2013, 16:25

Een goedaardige afwijking is zeker een optie, deze lokatie maakt daarvoor op zich geen verschil.
Helaas kan ik zonder de beelden gezien te hebben geen uitspraak doen over de kansverdeling.
Nogmaals veel sterkte de komende dagen!
net_arts

Berichtdoor Salusa » ma 25 nov 2013, 10:31

Hoi Lex,
Bedankt voor je antwoord.
Is het ook het protocol/procedure om bij het zien van iets verdachts meteen ook het ergste te benoemen naar de patiënt toe?
Ook al is de uitslag vh weefsel onderzoek nog niet binnen.

De radioloog deed die niet hoor, maar de chirurg wel
Salusa

Berichtdoor net_arts » ma 25 nov 2013, 14:56

Daar is geen protocol voor. Het is aan de chirurg zelf hoe hij zoiets communiceert.
Het is wel goed om met hem te bespreken hoe dit op jou over is gekomen, want daar kan hij ook weer van leren.
Zelf doe ik eigenlijk nooit uitspraken naar patienten toe over kansen dat iets goed of kwaadaardig is als ik er in prik.
Ik leg dan altijd uit dat de reden dat ik er in prik is dat ik vind dat er voldoende aanleiding is dat de patholoog er goed naar kijkt en dat we helaas verder moeten afwachten.
Ik heb al vaka genoeg meegemaakt dat ik er van overtuigd was dat iets goed- of juist kwaadaardig was en dat het toch net andersom was.
Kansen geven is meestal dan ook niet mogelijk. Bijvoorbeeld een BIRADS 4 uitslag betekent dat er een kans is van 2-95% dat iets kwaadaardig is.....
Dat is niet uit te leggen. Weet je toevallig welke BIRADS classificatie er is afgegeven?
net_arts

Berichtdoor Salusa » ma 25 nov 2013, 15:04

Nee dat weet ik niet.
In het zh zeggen ze gewoon (de chirurg) een vergrootte klier, op die plek met jou voorgeschiedenis is slecht nieuws".
terwijl de radioloog allemaal zei " t is klein ik kan er niets over zeggen".
Ik moet het gewoon afwachten maar ben wel een beetje blij dat er mogelijk nog een kansje inzit dat het goedaardig is.
Salusa

Berichtdoor Salusa » vr 29 nov 2013, 22:00

Toen we voor de uitslag gingen bleek de punctie niet goed gedaan te zijn, de patholoog kon niets met het weefsel.
Dus moest ik opnieuw door naar de radioloog.
Deze radioloog was een andere dan de 1e keer.
Hij bekeek de "afwijkende" plek en ging ervan uit dat het een lymfeklier was omdat zijn collega dat de keer ervoor zo beoordeeld had.
Ondertussen had ik mijn plastisch chirurg gesproken en deze had aangegeven dat lipofillingen inderdaad een vertekend beeld kunnen geven.
Er kan vetnecrose door ontstaan en ook b.v oliecysten.
Dus ik begon mijn lipofilling verhaal te vertellen en dat ik graag wilde dat hij deze info zou meenemen in zijn beoordeling van de echo.
Hij stond hiervoor open en zei meteen dat een oliecyste een ander beeld zou geven maar hij zei ook "ik denk dat je nog weleens gelijk zou kunnen hebben wat de vetnecrose betreft".
Hij heeft biopten genomen en bij de uitslag 2 dagen later bleken er geen kankercellen gevonden te zijn maar bleek het vetnecrose te zijn.
Salusa

Berichtdoor Dees » vr 29 nov 2013, 23:21

Hoi Salusa,
Ten eerste ben ik héél, heél blij voor je.

Ten tweede ben ik met stomheid geslagen over je relaas en vind ik het gepruts van de bovenste plank. Hebben ze je daarvoor al die tijd in onzekerheid, nee doodsangst, gelaten. Hoe is dit nou toch mogelijk? Misschien kun je alle verslagen en rapporten opvragen. Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd of de radioloog het een Birads-5 of Birads-4 gegeven heeft. Eigenlijk is het klachtwaardig je verhaal......

Maar.... de opluchting is ook groot.... Gelukkig !!!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2013