Lipofilling (weer...)

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Lipofilling (weer...)

Berichtdoor Shimaa » vr 22 nov 2013, 18:02

In 2011 heb ik MST rechtszijdig ondergaan, waarna bestralingen en chemotherapie. Hieraan heb ik verklevingen en een verminkte borst overgehouden. Oktober 2012 heb ik hiervoor 1x lipofilling ondergaan, maart dit jaar nogmaals, vergoed door mijn verzekeraar ZKA, na informatie ingewonnen te hebben bij de PC (dus niet direct goedgekeurd). Omdat de borst wél verbeterd is, maar absoluut nog lelijk en pijnlijk is, wilde ik nogmaals een lipofilling ondergaan. De machtiging moest echter opnieuw aangevraagd worden. Vandaag kreeg ik een brief van het ZKA waarin mij gevraagd wordt foto's van mijn borsten op te sturen. Mij wordt geadviseerd zelf de foto's te maken. Ik vind dit een hele impertinente vraag, en een rare manier van doen.
Is dit gebruikelijk? Foto's maken en opsturen, terwijl ik niet weet wie ze kan zien, ik vind het nogal wat. Aan de andere kant begrijp ik natuurlijk best dat een lipofilling niet "zomaar" vergoed wordt (borstkanker en een MST zijn m.i. ook niet "zomaar" iets, trouwens). Verder wordt er naar mijn klachten gevraagd.
Lieve dames, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Alvast weer bedankt voor jullie altijd waardevolle advies!
Shimaa

Re: Lipofilling (weer...)

Berichtdoor Dees » vr 22 nov 2013, 20:11

Hoi Shimaa, ik snap je ergernis. Ik ben heel pragmatisch en denk: Wil jij foto's, krijg je foto's. Hoofdloos en op zo'n manier dat de problemen die je hebt zo goed mogelijk op beeld staan. Arm naar achter, arm naar voren, armen omhoog. Net zo lang tot je foto's hebt waar je probleem vanaf knalt. Dat is waarschijnlijk effectiever dan om een afspraak maken.....

Take care,.... voor het goede doel...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor naomi » vr 22 nov 2013, 20:36

Hallo Shimaa,
Ik snap je aversie helemaal. Je moet nu gaan bewijzen dat je operatie niet cosmetisch is, maar een herstel na borstkanker… alsof je dit voor je lol doet….

ik zou zelf dus weigeren om foto's te sturen. Je weet nooit op welk buro die fotoos terecht komen en ik ken geen enkele arts zelf zn post openmaakt….

Ook de KNMG heeft zich van deze werkwijze gedistantieerd, vooral ook omdat vanuit foto's de mate van lijden niet op te maken valt, (wat je ook schrijft zoals verklevingen ed zit allemaal onderhuids en is vaak alleen te voelen en niet te zien)
zie hieronder.

http://medischcontact.artsennet.nl/actu ... ioneel.htm

http://knmg.artsennet.nl/Nieuws/Nieuwsa ... rectie.htm

Kun je in gesprek met je verzekeraar? Voorstellen dat je voor een second opinion bij een andere plastisch chirurg gaat, (1 waar zij wel vertrouwen in hebben)? Waarom bel je de medisch adviseur niet? Grote kans dat dit een gesprek al het eea opheldert? Of bel de KNMG, misschien hebben zij advies hoe dit aan te pakken.

Gedoe is het wel en leuk allerminst. Je hebt al genoeg aan je hoofd gehad de afgelopen jaren.
Succes laat je niet gek maken.
naomi

Berichtdoor Shimaa » za 23 nov 2013, 14:50

Ik vind de vraag naar mijn "klachten" eigenlijk ook raar. Bij een rconstructie wordt er toch ook niet naar je klachten gevraagd? Wat moet ik met die vraag aan?
Shimaa

Berichtdoor Dees » za 23 nov 2013, 18:19

Hoi Shimaa, voor zover ik weet, kunnen medewerkers van de zorgverzekering omwille van privacy niet je gehele dossier zien. Ze moeten dus elke aanvraag opnieuw beoordelen zonder de context te kennen. Ze hebben dus geen idee wat er allemaal al geweest is.

Ik kan wel snappen dat ze bij zorgverzekeraars beoordelen hoe medisch noodzakelijk ingrepen zijn. Ze hebben de taak van de overheid gekregen om de basisverzekering te bewaken. Een borstreconstructie wordt met een bepaalde groene code aangevraagd en dan wordt er vaak zonder extra vragen mee ingestemd. Als je plastisch chirurg niet met die code aanvraagt, worden er wel vaker vragen gesteld. Plastische chirurgie heeft de verhoogde aandacht omdat dat natuurlijk ook regelmatig enkel en alleen om cosmetische redenen wordt gebruikt en dát wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering.

Ik snap je gevoel erover hoor, heel goed zelfs, maar zo werkt dat zo'n beetje....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Shimaa » za 23 nov 2013, 19:13

Ik wil deze mail gaan sturen:
"j.l. vrijdag ontving ik een schrijven van u n.a.v. de aanvraag voor lipofilling na mammasparende therapie na borstkanker, die mijn plastisch chirurge van het Slotervaart Ziekenhuis ingediend heeft.
In dit schrijven wordt mij o.a. gevraagd foto's te maken van mijn borsten en deze óf naar dit mailadres, óf naar een zeer algemeen postadres te sturen.

Zoals u begrijpt is dit een zeer confronterende vraag. Mijn rechterborst is verminkt na een borstsparende behandeling i.v.m. borstkanker (erg ingrijpend), en na de bestralingen is het littekenweefsel onderhuids verhard en verkleefd, hetgeen resulteert in een functiebeperking van mijn rechterarm (hiervoor zal ik binnenkort weer fysiotherapeutische behandelingen ondergaan), en in zeer pijnlijke ribben (waardoor ik slecht slaap).
Door lipofilling ontstaat er meer ruimte tussen de ribben en de huid cq het littekenweefsel, waardoor het trekkerige, pijnlijke gevoel opgeheven wordt, alsmede de functiebeperking.

Als het absoluut noodzakelijk is foto's te sturen wil ik graag het mailadres van uw medisch adviseur, zodat ik zeker weet dat niet een "onbevoegd persoon" of iemand die hiermee niets te maken heeft, deze foto's onder ogen krijgt.

In afwachting van uw reactie,"

Als men de context niet kent, kan daarnaar gevraagd worden, toch? Wellicht ziet men af van de foto's na deze mail van mij. Ik blijf het erg vervelend vinden dat naar foto's gevraagd wordt zonder dat daarbij mijn privacy gewaarborgd is.
De vorige x is de PC gevraagd nadere informatie te verstrekken, mede m.b.v. tips hier (waarvoor eeuwige dank) is de lipofilling toen goedgekeurd. Deze x wordt blijkbaar een ander pad bewandeld.
Shimaa

Berichtdoor Dees » za 23 nov 2013, 22:06

Lijkt mij helemaal prima !!
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2013