Dosering Tamoxifen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Dosering Tamoxifen

Berichtdoor Jacq 67 » vr 22 nov 2013, 15:15

Ik zag op de verpakking van de Tamoxifen dat er pillen zijn van 20 en 40 mg.
Daarna las ik in een interview van een vrouw met uitgezaaide borstkanker dat zij 40 mg. per dag slikt.
Ik slik 20 mg. per dag.
Waarom krijgt de een 20 en de andere 40 mg? Heeft dat met uitzaaiingen te maken?
En is Tamoxifen tevens een voorbehoedmiddel? Ik menstrueer niet meer sinds de 2e chemo.
Jacq 67

Re: Dosering Tamoxifen

Berichtdoor Dees » vr 22 nov 2013, 15:29

Hoi Jacq67, in Nederland wordt vooral tamoxifen 20 mg gegeven. Er heeft gelopen/loopt een studie in het AVL waarbij ze bepalen hoeveel van de werkzame stof er in je bloed zit, mijn zus deed aan die studie mee en daarop werd besloten om haar een dubbele dosering te geven. Ik moet zeggen, ik weet niet of bij uitzaaiingen een hogere dosering gegeven wordt.

Dosering
Meestal wordt begonnen met 20 mg Tamoxifen per dag, één tablet per dag. Indien gewenst kan ook tweemaal per dag een tablet van 10 mg worden ingenomen. Soms wordt na verloop van tijd de dosis verhoogd naar 40 mg per dag. Ook hier geldt dat de dosis eenmaal per dag of verdeeld over twee keer per dag kan worden ingenomen. De tabletten dienen in zijn geheel met wat water te worden ingenomen, bij voorkeur steeds op hetzelfde tijdstip. Belangrijk: Wanneer u bent vergeten een tablet in te nemen, moet u dat alsnog zo snel mogelijk doen. Wanneer u dit pas merkt als u de volgende tablet wilt innemen, moet u gewoon één tablet in nemen. U hoeft dus geen dubbele dosis te nemen.

Bron: Informatie tamoxifen Elkerliek ziekenhuis

Je eierstokken zijn waarschijnlijk door de chemo uitgeschakeld. Ze kunnen weer gaan werken. Als je nog jong bent, herstelt die cyclus zich eigenlijk altijd. Naarmate je dichter tegen de echte overgangsleeftijd aan zit, is de kans kleiner dat je uit de overgang raakt.

Tamoxifen is zeker géén anticonceptiemiddel. Het vervelende is dat je eisprong altijd vooraf gaat aan je nieuwe, eerste menstruatie. Dan kún je dus zwanger raken zonder dat je gemenstrueerd hebt. (let op met een aromataseremmer, die kan je nét het duwtje geven om juist uit de overgang te komen en dan ben je wel opnieuw vruchtbaar).

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2013