steken in de borst bij menstruatie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

steken in de borst bij menstruatie

Berichtdoor ClaudiaK » do 21 nov 2013, 10:40

Ben in februari van dit jaar geopereerd (borstsparend) en natuurlijk ook gestopt met de pil. Op zich allemaal prima, maar waar ik echt heel veel last van heb is stekende pijnen in mijn borst voorafgaand aan de menstruatie. Deze zijn heel hevig en paracetamol helpt niet. Mijn man masseert bijna degelijks (lymphdrainage) en dat helpt wel maar in deze periode helaas niet. Herkenbaar en heeft iemand wellicht een goede tip voor mij???
ClaudiaK

Re: steken in de borst bij menstruatie

Berichtdoor Dees » do 21 nov 2013, 12:00

Hoi ClaudiaK, he wat naar, dat klinkt als mastopathie, goedaardige klachten van de borst. Dat is altijd al vervelend maar na borstkanker helemaal. Had je een triple negatieve borstkanker, dus geen hormoontherapie en geen anticonceptie 'voor de zekerheid'? (ik gooi hem even tussendoor, jong, triple negatieve borstkanker, ik neem aan dat onderzocht is of je BRCA-genmutatiedraagster zou kunnen zijn)

Over mastopathie vind je hier extra informatie.

In een folder van een Poli Mastopathie lees ik ook:
Mogelijke behandelingen
Ondanks het feit dat veel vrouwen last hebben van mastopathie, is er nog geen duidelijkheid over de oorzaak. Wel kan er veel worden gedaan om de overgevoeligheid te verminderen:
Behandeling zonder hormonen:
• Ondersteunende maatregelen
Begin met de aanschaf van een goed sluitende (sport) beha zonder beugels met brede schouderbanden en zorg voor warmte in de vorm van een vest of trui. Hoe kouder het is, des te pijnlijker de borsten kunnen aanvoelen.
• Dieet
Sommige vrouwen hebben er baat bij als zij minder of geen koffie, thee, chocolade, cola, wijn en kaas gebruiken. In deze producten zitten methylxanthines en tyramines. Deze stoffen kunnen veel invloed hebben op de biochemische reacties in het lichaam. Het duurt ongeveer drie maanden voordat u effect kunt verwachten van het stoppen met deze producten.
• Teunisbloemolie
Teunisbloemolie (primrose oil) is verkrijgbaar in verschillende toedieningsvormen. Dit middel biedt in 40% van de gevallen verlichting. U kunt het kopen bij de drogist. Ook hierbij duurt het ongeveer drie maanden voordat u effect kunt verwachten.
• Pijnbestrijding
Bij pijnklachten kan paracetamol goed helpen (driemaal per dag een tablet 500 mg). Als u veel pijn heeft, neem dan om de zes uur 1000 mg (2 tabletten). Als ook dat niet helpt, kunt u nsaid’s proberen, bijvoorbeeld ibuprofen (driemaal daags 400 mg), diclofenac (driemaal daags 50 mg) of naproxen (tweemaal daags 500 mg). Wees voorzichtig met nsaid’s. Ze kunnen maagklachten veroorzaken. Bij extreme pijnklachten kunt u 6 eventueel worden doorverwezen naar het pijnteam.
Behandeling met hormonen
• Het slikken van een anticonceptiepil kan de klachten soms verminderen.
Aan de andere kant is het ook mogelijk dat juist het stoppen met de pil of het veranderen van conceptiepil helpt.
• Bij een ernstige vorm van cyclische mastopathie is een hormonale behandeling te overwegen. Gezien de bijwerkingen van deze behandeling wordt pas in laatste instantie hiertoe besloten.
Operatieve behandeling
• Bij mastopathie op één duidelijke plek in de borst kan deze plek operatief worden verwijderd. Dit geeft echter geen garantie dat de klachten verdwijnen. Bovendien kan mastopathie elders in de borst opnieuw ontstaan.
• Bij onhoudbare pijn en bij falen van alle andere therapieën kan in het uiterste geval amputatie van de borsten plus reconstructie worden overwogen.

Ik ben bang dat 'het gouden ei' er niet bij zit. Hopelijk zit er toch iets bij dat klachtvermindering geeft. Anders is een anticonceptiepil misschien wél een te overwegen alternatief. Misschien kun je samen met je arts de voor- en nadelen op een rij zetten.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor ClaudiaK » do 21 nov 2013, 12:57

Dank voor je snelle reactie. Ik denk zelf dat het vocht is, want het verplaatst zich "vrolijk" van oksel naar de borst en weer terug... Geen vast plek en geen harde knobbels e.d. Zal er wel mee moeten leren lezen... acceptatie.
Onderzoek naar genmutatiedrager heb ik niet gehad. Komt in mijn gehele familie nergens voor. Hormoontherapie heb ik niet gehad, alleen een operatie en bestraling. Daarbij ben ik al jong aan de pil begonnen, juist omdat ik altijd zo'n last had van hevige pijnen bij de voor en tijdens menstruatie en rondom de ovulatie. Mag nu geen hormonen meer, dus krijg ik de natuur weer cadeau.
De folder heb ik doorgenomen, en ik ga zeker die teunisbloemolie nog proberen. Paracetamol helpt niet, en een sportbeha of één met beugels, maakt helaas geen verschil. Afijn, dan weet ik weer dat ik nog "twee" borsten heb, daar kan ik dan niet omheen.
Dank voor je reactie Dees!
ClaudiaK

Berichtdoor Dees » do 21 nov 2013, 13:32

Hoi ClaudiaK,
Ik ga even door op dat BRCA-genmutatiedragerschap, omdat ik dat héél belangrijk vind.

Een triple negatieve borstkanker is onder de 50 (sommigen zeggen zelfs 65) jaar altijd een reden om te onderzoeken of je BRCA genmutatiedrager zou kunnen zijn. Ik ken verschillende vrouwen die borstkanker kregen, terwijl er geen borstkanker in de familie voorkwam en die toch BRCA-genmutatiedrager waren. Het kan namelijk heel goed dat het defecte gen generaties lang via de mannelijke lijn overgeërfd is.

Dat is wél belangrijk om te weten, want met die kennis kun je eventueel een tweede keer kanker in je borst of eierstokkanker voorkomen door voor preventieve maatregelen te kiezen. Maak in elk geval een afspraak met een klinisch geneticus. Met een verwijzing van de huisarts kun je daar naar toe.

Het kan best zijn dat je nog steeds last hebt van vocht. Ik neem aan dat je ook bestraald bent. Ook daar kun je restverschijnselen van hebben. Dit stukje over fascietechniek zou je misschien kunnen helpen.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor ClaudiaK » zo 24 nov 2013, 09:14

Bedankt voor je tip, ik ga van de week een afspraak maken bij de huisarts.
ClaudiaK

Keer terug naar November 2013