Verklevingen litteken na MST

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Verklevingen litteken na MST

Berichtdoor Shimaa » ma 18 nov 2013, 15:50

Mei 2011 ben ik borstsparend geopereerd aan de rechterzijde, daarna bestralingen en chemotherapie. In 1e instantie leek de borst fraai, na de bestralingen zijn de huidlagen bij het litteken gaan verkleven en hierdoor gaan trekken. Aan de zijde van het litteken (ongeveer halverwege de rechterborst aan de rechterzijde, richting oksel) trekt mijn borst opzij, waardoor de vorm niet meer fraai is. Ik heb dat net ook nog eens heel duidelijk kunnen zien op een MRI.
Ik heb al 2x lipofilling ondergaan (aanvraag voor nogmaals is onderweg, maar ws. afgewezen), maar ik denk dat een oplossing meer ligt in het losmaken van het litteken. De chirurge opperde een TD-lap (lijkt mij vooralsnog te ingrijpend). Zijn er manieren om littekenweefsel dat onderhuids verkleefd is losser te maken? Fysiotherapeut? Huidtherapeut? Of kan het met gerichte lipofilling? Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt!
Shimaa

Re: Verklevingen litteken na MST

Berichtdoor Dees » ma 18 nov 2013, 22:57

Hoi Shimaa,
Ik weet het niet precies maar ben héél benieuwd wat bijvoorbeeld mijn fysiotherapeute zou kunnen bereiken met een nieuwe techniek, die fascie-techniek heet.

Willie Fourie, een Zuidafrikaanse fysiotherapeut, heeft deze techniek ontwikkeld en is al jaren bezig met klachten verhelpen na borstkanker. Je zou dit interview met hem eens moeten bekijken. Ik hoop dat je engels goed genoeg is. Je kunt ook googlen op Willie Fourie en Breast cancer. Hij is er al jaren mee bezig.

Ik heb begrepen dat het alsvolgt zit: Door bestraling en ook door operatie gaan lagen bindweefsel aan elkaar plakken en dat veroorzaakt pijn, ook tussen de ribben. Dit is misschien een beetje een ranzig filmpje (omdat het gedemonstreerd wordt op het lichaam van een overledene), maar het is wel interessant. Een arts legt uit hoe dat ragfijn bindweefsel, hij noemt het Fuzz, zich vormt in je lichaam. Elke nacht als je slaapt, plakken lagen bindweefsel aan elkaar. Als je 's morgens opstaat en je rekt je uit, dan knappen al die verbindinkjes die ontstaan zijn. Als je een deel van je lichaam langere tijd niet gebruikt, bijvoorbeeld omdat je een blessure hebt, ontstaat er stevigere bindweefsel. Dit bemoeilijkt het bewegen. Om die lagen weer los te krijgen van elkaar, moet je veel bewegen, rekken en strekken.

Een therapeut die bekend is met de Willie Fourie Fascie-techniek kan deze lagen losmaken. Ik heb zelf echt beduidend minder klachten en ken verschillende mensen die echt aanzienlijk minder pijn hadden nav deze behandeling.

Afgelopen zomer heeft Willie Fourie cursussen gegeven in Nederland en gaat ook in het najaar en begin 2014 weer cursussen geven. Deze werden o.a. georganiseerd door De Berekuyl, zie hier.

Je zou eens contact met De Berekuyl kunnen opnemen om te vragen wie er in jouw omgeving deze cursus gevolgd heeft.

Wie weet is het wel een oplossing voor je probleem. Ik hoop het héél erg.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Shimaa » di 19 nov 2013, 17:43

Ik heb het register gevonden van therapeuten die de Masterclass Willie Fourie bij de SLCN hebben gevolgd !
Shimaa

Berichtdoor Sanne » di 19 nov 2013, 22:26

Hoi Shimaa,

Ik heb geen MST maar een amputatie en bestralingen waarbij eveneens het litteken verkleeft en rare kreukels trekt.
Pas sinds juni van dit jaar ben ik bekend met de fascietechnieken van Willie Fourie (himsélf omdat ik proefpatiënt was in één van zijn trainingen) en ik ben 100% fan!
Vooral de verklevingen in mijn oksel/schouder die voor veel pijn en bewegingsbeperkingen zorgden zijn grotendeels verdwenen of blijven weg door "onderhoudstherapie" eens per drie/vier weken. Ook wil nog steeds het litteken bij tijd en wijlen weer gaan trekken en dat wordt weer keurig glad met een behandeling.
Het is "vrijwillig masochisme" want echt jeuken doet zo'n behandeling niet, maar het wérkt wel!
Ik hoop dat het voor jou ook gaat werken en dat je iemand hebt gevonden bij jou in de buurt die de fascietraining van Willie Fourie heeft gevolgd...
Succes!
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Shimaa » di 19 nov 2013, 22:39

Volgende week ga ik naar een fysiotherapeute hier in mijn woonplaats, ik heb geen WF-therapeute in de buurt kunnen vinden. Ik hoop dat ze toch wat voor me kan doen.
Shimaa

Berichtdoor Sanne » do 21 nov 2013, 23:30

Hoi Shimaa,

Op zich zijn fascietechnieken niet onbekend binnen de fysiotherapie, maar toepassing op bestraald weefsel vraagt wel om iets meer omzichtigheid.
Ik zou je vraag naar deze techniek zeker bespreken met je fysiotherapeut en misschien kan hij/zij om collegiaal advies vragen of zélf die opleiding gaan doen ;)
Ik rijd er eens in de drie weken vanuit Amersfoort dik een half uur naar Hierden. Misschien is die straal het jou ook waard om toch iemand te vinden iets verder weg die die techniek bij restschade na radiotherapie weet toe te passen...?
Het is het mij écht waard...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Shimaa » vr 22 nov 2013, 01:07

Ik ben anderhalf jaar geleden ook bij deze fysiotherapeute geweest ivm erge pijnen in de ribben. Na enige tijd heb ik haar toen gewezen op de "Bowen-techniek" en hoewel zij geen cursussen in die richting gevolgd heeft, heeft zij toen wel behandeld met bindweefselmassage, met goede resultaten (ik vind haar erg zacht, trouwens). Ik ga overleggen met haar, ken sowieso niemand met die opleiding en kan het me trouwens ook niet veroorloven ervoor te reizen. Ik houd jullie op de hoogte, hier of elders :lol:
Shimaa

Berichtdoor Shimaa » wo 27 nov 2013, 00:02

Ik ben vandaag bij de fysiotherapeute geweest, zij is duidelijk niet bekend met deze fascie-technieken en heeft juist een zeer zachte hand, ben bang dat dit niks gaat worden :-( Verbetering in het verkleefde littekenweefsel zou ook de vorm van de borst verbeteren. Ik zal eens bij haar informeren of zij namen heeft van collega's die wel bekend aijn met de Willie Fourie technieken.
Shimaa

Keer terug naar November 2013