Laat ik mijn dochter wel of niet aan de pil??

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Laat ik mijn dochter wel of niet aan de pil??

Berichtdoor Suusie 74 » ma 18 nov 2013, 14:28

Hallo allemaal,

Ik zit met een dilemma. Ik heb zelf op 36 jarige leeftijd borstkanker gekregen. Ik had een tumor in mijn borst en mijn borst zat ook vol met voorstadium. Ik heb niet het brca gen. Nou heeft mijn dochter altijd heel erge buikpijn met haar menstruatie en ook heeft ze al een tijdje een vriendje. Nou staan wij voor de keuze wel of niet aan de pil?! In het ziekenhuis zeiden ze dat het beter was van niet, maar ik was een half jaar geleden bij de gynaecoloog en die zei dat het wel kan. Ik vind dit een lastige keuze, en nou gaf Dees mij de tip om het hier op dit forum voor te leggen en dat zei dit aan Cor de Kroon kon voorleggen en wat evt. de beste pil voor haar zou zijn.

Ook vind ik het fijn om van mensen te horen die in hetzelfde schuitje zitten en evt. tips hebben.

Alvast bedankt, groetjes Suusie 74.
Suusie 74

Re: Laat ik mijn dochter wel of niet aan de pil??

Berichtdoor Gast » di 19 nov 2013, 00:30

Hai ik zat met hetzelfde probleem. Mijn dochter is ook zo ziek als ze ongesteld moet worden dat is niet normaal. Dus vorige week besloten dat ze de pil gaat proberen. In overleg met de dokter gaan we het eerst eens 3 maanden proberen kijken of het wel helpt, dan over ongeveer een jaar stoppen kijken hoe het dan gaat want dat kan ook veranderen. Gaat ze dan weer zoveel last krijgen gaat ze weer aan de pil. En dan bij ongeveer 20 jarige leeftijd een spriraaltje, ook de mirena spriaal geeft veel minder hormonen af dan de pil.
Ik vond en vind het ook heel moeilijk, maar ze is er zo ziek van iedere maand ze ligt echt 2 dagen op bed dat is ook geen doen.
Ik zelf heb de pil zelf ruim 15 jaar geslikt ik wil mn dochter maximaal 5 jaar aan de pil en daarna een andere oplossing. Dat scheelt natuurlijk ook als je het niet zo als wij jaren en jaren slikt.
Succes met je keuze
Gast

Berichtdoor cordekroon » di 19 nov 2013, 22:49

Beste Suusie 74

Eeuwig en lastig dilemma voor moeders die borstkanker hebben gehad: is het wel verstandig dat mijn dochter de pil gaat gebruiken? Het laatste wat je als moeder wilt is immers het risico op borstkanker voor je dochter vergroten. Toch denk ik dat, als er een goede reden is voor de pil, het extra risico op borstkanker niet opweegt tegen de voordelen van de pil. Ik zou mijn dochter, ook als mijn vrouw borstkanker zou hebben gehad, de pil voorschrijven (daarbij realiseer ik me dondergoed dat ik geen dochters heb en mijn vrouw geen borstkanker heeft gehad en dat mijn mening dus niet gebaseerd is op een reële situatie. Maar toch.). Zodra ze dan wat ouder zou zijn (18? 19? 20 jaar?)is en seksueel actief zou ik haar een Mirena IUD adviseren. Het Mirena IUD is even effectief tegen menstruatieklachten en beschermt minstens zo goed tegen zwangerschap maar het inbrengen ervan bij jonge meisjes moet alleen bij hoge uitzondering (en dan veelal onder narcose) worden gedaan.

Een paar ondersteunende opmerkingen.

- Behalve goede pijnstilling (naproxen, femex, diclofenac) is er geen alternatief voor de behandeling van menstruatieklachten bij tieners die nog niet seksueel actief zijn.

- Het gemiddelde risico op borstkanker is ongeveer 11 - 12% (elke keer schrik ik weer: 1 op de 9 vrouwen krijgt borstkanker). Afhankelijk van risicofactoren kan het individuele risico hoger of lager zijn. Gebruik van de pil verhoogt dat risico met factor 1.2 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8656904). Uitgaande van 11% betekent dat pilgebruiksters een risico hebben van 1.2 x 11 = 13.2%. Je kunt je afvragen of een verhoging van het risico op borstkanker van 11% naar 13.2% er toe doet. Statistisch is het allemaal significant maar of het ook een relevante toename kun je je afvragen.

- De verhoging van het borstkankerrisico lijkt vooral te gelden voor 3-fase pillen (http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Risk/oral-contraceptives).

- De verhoging van het risico op borstkanker verdwijnt na het stoppen met de pil en is weer 'normaal' na 10 jaar gestopt te zijn: dan is het risico op borstkanker weer even groot als voor vrouwen die nooit borstkanker hebben gehad (http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Risk/oral-contraceptives)

- De pil beschermt niet alleen tegen menstruatieklachten en zwangerschap, ook tegen baarmoeder- en eierstokkanker en die bescherming lijkt te blijven bestaan na het staken van de pil ( http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Risk/oral-contraceptives )

Kun je hiermee uit de voeten?
Cor de Kroon
Gynaecologisch Oncoloog

Wie is wie?
cordekroon

Berichtdoor Suusie 74 » wo 20 nov 2013, 08:29

Beste Cor de Kroon,

Hartstikke bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg!!

Mijn dochter is nog maar 16 jaar, en dus nog te jong voor het Mirena spiraal.
De pijnstilling gebruikt ze al, maar helpt haar niet?
Ik dacht zelf te beginnen met de Mercilon pil, is dat een goed idee??

Ik ga de links even goed lezen.
Vriendelijk bedankt voor de uitleg!!

Groetjes Susan.
Suusie 74

Berichtdoor Suusie 74 » wo 20 nov 2013, 11:16

Sorry Cor de Kroon, ik wou toch nog wat vragen.

Zou de Nuvaring iets voor haar zijn?? Die heeft nl de laagste dosering oestrogenen. Nl 15 microgram.
Alvast bedankt voor de reactie!!

Groetjes Susan.
Suusie 74

Berichtdoor Suusie 74 » wo 27 nov 2013, 11:08

Navaring nu weer slecht in het nieuws!!!
Wat is daar waar van??

Groetjes Susan.
Suusie 74

Berichtdoor Dees » wo 27 nov 2013, 19:10

Hoi Suusie74, ik was al een beetje skeptisch over het bericht en las net deze blog. Ik las dat zijn vorige blog ook al over hormonale anticonceptiemiddelen ging. Zijn conclusie is: De voordelen wegen op tegen de nadelen.

Vooral de combinatie roken en hormonale anticonceptie boven de 35 jaar geeft een verhoogd risico op trombose. Nu heeft hormonale anticonceptie een flink aantal voordelen, daar waar roken echt alleen maar nadelen heeft.

Ik zou me dus niet te gek laten maken door de risico's en je dochter vooral overtuigen niet te roken en niet (of met mate) alcohol te gebruiken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor cordekroon » wo 27 nov 2013, 22:11

Ik zou zeker niet voor Mercilon of Nuvaring kiezen. Beide hebben een nieuw type hormoon ('3e generatie progesteron') en daarvan is bekend dat het risico op trombose (dat is een bloedstolsel in een ader) meer verhoogd is dan bij een ouderwets (2e generatie) hormoon. Het is goed om te weten dat ook die 'ouderwetse pil (Microgynon) al het risico op trombose verhoogt maar dus minder sterk dan de anticonceptie met een 3e generatie progesteron. Het risico op trombose is vooral van belang in het eerste jaar dus het is zaak vooral in dat eerste jaar andere risicofactoren op trombose te vermijden: roken is in dat kader de belangrijkste risicofactor die je kunt vermijden.

Wat dat betreft weet het potentiële voordeel van weinig /laag gedoseerd oestrogeen (bijv in de Nuvaring) niet op tegen het nadeel van het 3e generatie progestageen. We weten bijvoorbeeld van de HRT (hormoon substitutie voor vrouwen in de overgang, daar worden dezelfde hormonen gebruikt maar in andere doseringen) dat oestrogenen an sich wellicht helemaal niet zo gevaarlijk zijn. Vrouwen die een HRT gebruiken met alleen oestrogenen hebben namelijk geen verhoogd risico op borstkanker. Daar heb je voor anticonceptie niets aan omdat alleen oestrogenen niet werken als anticonceptie en ook niet op klachten van de menstruatie maar het geeft wel aan dat oestrogenen niet moeten worden gezien als grote boosdoeners.

Kortom: vaak is nieuw beter maar bij de pil is oud en vertrouwd (microgynon 20: goede soort progestageen en zo laag mogelijk gedoseerd oestrogeen) de beste keus voor 'beginners'. Als dan blijkt dat er bijwerkingen zijn kan het zijn dat een modernere pil, met het extra risico, te overwegen valt. Maar dus echt pas in 2e instantie.

Kun je hiermee uit de voeten?
Cor de Kroon
Gynaecologisch Oncoloog

Wie is wie?
cordekroon

Keer terug naar November 2013