Pijn na amputatie met (mislukte) reconstructie

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Rixt

Pijn na amputatie met (mislukte) reconstructie

Bericht door Rixt » zo 27 okt 2013, 14:43

Op 9 sept. is er in het AvL i.v.m. een globulair invasief ca. (2 cm) bij mij een amputatie met reconstructie uitgevoerd. Klieren waren schoon. Op 13 sept. volgde een 2e operatie wegens necrose. Vervolgens trad infectie op en is het implantaat op 3 okt. verwijderd.
Ik heb daarna 10 dagen een golfdrain gehad en de wond is 14 dagen lang gespoeld. De wond en de drainopening zijn nog niet geheeld, maar wondvocht is weinig en ziet er goed uit.
Na de laatste operatie had ik in de eerste week weinig pijn die zo nodig met paracetamol was te onderdrukken. Daarna werd het steeds pijnlijker in het gebied waar eerst de borst zat. Het lijkt op spierpijn, maar ook vaak schrijnt het. Ook drukpijn. 's Nachts weinig last, maar overdag des te meer, bijv. fietsen over een hobbelig pad, schakelen, eten koken etc. bijna niet te doen. Paracetamol (4 x 1000 mg pd) en diclofenac lijken niet echt meer te helpen.
Wat moet ik hier van denken? Ik mag toch niet hopen dat ik te maken heb gekregen met het Postmastectomy Pain Syndrome? Wie heeft vergelijkbare klachten ervaren? En is er een Nederlandse term voor dit begrip?

Sanne
Beheerder

Re: Pijn na amputatie met (mislukte) reconstructie

Bericht door Sanne » zo 27 okt 2013, 15:01

Hallo Rixt,

Omdat het nog zo kort na je operatie is en alle behandelingen/spoelingen denk ik dat dat schrijnende glasscherven gevoel dat je beschrijft juist het herstel is van je wondbed. Die gaat verkleven en hechten en dat is precies de bedoeling, maar geeft ook dit bijeffect.
Bij de amputatie is er een oppervlak van al snel 15x15 centimeter dat helemaal opnieuw moet hechten.
Het kan ook zijn dat er wél zenuwpijn (Nederlandse term neuropathische pijn?) ontstaat en dan kan passende medicatie wellicht helpen.
Ik heb heel lang last gehad van pijn (zéker bij fietsen en hobbelige paadjes) en eigenlijk heeft jouw wond pas twee weken "rust" gehad.
Wil je misschien "te snel"?
Bespreek het eens met je behandelend arts.
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Orange

Re: Pijn na amputatie met (mislukte) reconstructie

Bericht door Orange » ma 28 okt 2013, 13:30

Hallo Rixt,

Ondanks dat ik niet zo'n ingewikkelde operatie geschiedenis heb (alleen maar een borstamputaite) herken ik wel het gevoel. Mn het schrijnende gevoel. Volgens de mammaverpleegkundige hoorde het erbij en zouhet vanzelf minder worden.
Ik ben nu 7 weken na de operatie en ik kan zeggen dat het gevoel zo goed als verdwenen is. Bij mij was het echt een kwestie van tijd! Maar, ik zou het wel met je arts / verpleegkundige bespreken dan weet jij het ook zeker!
toitoitoi
Groeten Orange

Gesloten

Terug naar “Oktober 2013”