Vruchtbaarheid

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Loesje

Vruchtbaarheid

Bericht door Loesje » zo 27 okt 2013, 08:22

Hallo allemaal,

Inmiddels 2,5 week verder sinds de diagnose borstkanker. Ondertussen de schildwachtklier procedure gehad: geen uitzaaiingen!!
8 november krijg ik de borstamputatie. Al een afspraak gehad met de plastisch chirurg gehad en ik heb er vertrouwen in dat ze het mooi reconstrueren. Helaas krijg ik 2 weken na de operatie 6 chemokuren en daarna nog 5 jaar een hormoonbehandeling. Ik maak me erg veel zorgen om mijn vruchtbaarheid... Ik ben 27 jaar, heb een kinderwens maar op dit moment geen vaste partner.... Nu las ik dat het invriezen van eicellen (onbevrucht) nog in een experimentele fase zit en dat het daarmee dus niet gegarandeerd is dat mijn eicellen dit overleven.
Aanstaande woensdag heb ik een afspraak bij de gynaecoloog om mijn opties te bespreken. Zijn er mensen die hier positieve ervaring mee hebben? Of tips?

Groetjes Marloes

Pien

Re: Vruchtbaarheid

Bericht door Pien » zo 27 okt 2013, 14:17

Hallo Loesje,

Is er, omdat je schildwachtklier schoon is, ook een mammaprint gedaan op het biopt van je tumor?
Of is dat een onderzoek dat nog kan worden gedaan als je de amputatie en reconstructie krijgt?
Nu is eigenlijk vooral je leeftijd een indicatie om chemotherapie te geven, naast de overige tumorkenmerken.
Vanwege het voorstel tot 5 jaar hormoontherapie neem ik aan dat je tumor hormoongevoelig is.
Het kan zijn dat je tumor een laag risico heeft op uitzaaien.
Misschien is géén chemo ook nog een optie...
En dan speelt dat probleem van vruchtbaarheid eventueel ook niet.
Is hierover met je gesproken?

groet, Pien

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 27 okt 2013, 14:41

Hoi Marloes, getsie wat spannend allemaal. Ik ken verschillende dames die zo jong borstkanker kregen. Hier vind je de blog van Marloes. Marloes is momenteel zwanger. Verder ook Monique en zo nog wel een aantal.

Mini, die schrijft bij De Amazones raakte zwanger na eierstokterugplaatsing, zie hier. Hier vind je een artikel uit de Volkskrant over terugplaatsing van eierstokweefsel.

Ik ben zelf lange tijd ongewenst kinderloos geweest maar dat was voor de borstkanker. Ik ken véél vrouwen met/na borstkanker en diegenen die na borstkanker en chemo graag een kind (of kinderen) wilden, hebben ook een kindje gekregen. Ik ken, eerlijk gezegd, niemand die wel geprobeerd heeft zwanger te raken en niet zwanger meer kon worden. Je bent jong en dat is enorm in je voordeel.

Ik ken één vrouw die eierstokweefsel in heeft laten vriezen en daarna ook zwanger is geraakt. Hier vind je daar informatie over. Als je één eierstok zou laten invriezen, hou je ook altijd nog de mogelijkheid om zwanger te worden via de eierstok die is blijven zitten.

Ook onbevruchte eicellen in laten vriezen is een mogelijkheid. Daar weet ik niet meer van dan wat ik hier kan lezen.

Op het risico af dat ik je in de war breng, wil ik je toch zeggen, dat, als chemo nodig is, ikzelf absoluut NIET zou kiezen voor éérst opereren. Ik zou kiezen voor éérst chemotherapie. Neoadjuvante chemotherapie (zoals dat heet) geeft je in elk geval 5 maanden de tijd om goed na te denken wat je met die borst wilt. Bovendien kun je dan aan de tumor zien of de chemo goed aanslaat of niet.

Een presentatie over Neo-adjuvante chemotherapie, de nieuwe standaard?, gegeven door dokter Sonke, kun je hier vinden. In die tijd kun je uitzoeken of je misschien een amputatie met directe reconstructie wilt en zoja, wat voor reconstructie (met prothese of met eigen weefsel). Dat kan dan ook qua logistiek in het ziekenhuis gepland worden.

Met jouw leeftijd is onderzoeken of je BRCA-gendraagster zou kunnen zijn ook een must. Is dat al in gang gezet? Dat kan eventueel met een spoedprocedure en dan heb je de uitslag binnen 3 weken. Als je start met neoadjuvante chemo heb je 5 maanden de tijd. Gendrager zijn kan belangrijk zijn om te beslissen of je voor borstsparend kiest of niet en wat je eventueel met je andere borst wilt.

Hier vind je informatie over borstreconstructies.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Loesje

Bericht door Loesje » zo 27 okt 2013, 19:53

Bedankt voor de reacties! Dees ik ga alles wat je hebt aangegeven morgen even heel goed doorlezen zodat ik woensdag goed voorbereid in er gesprek zit!

Antwoorden op de vragen:
Nee, ik heb geen mammaprint gehad. Wat zijn hier de voordelen van?
De tumoren zijn hormoongevoelig en om de reden is er gekozen voor chemo, ook omdat er 3 wat grotere zitten en nog wat kleintjes verspreid door de borst. Om die reden zou borstbesparend ook niet mogelijk zijn.
Ik zal nog navragen of het een soort is die een hoge kans geeft op uitzaaiingen, dit weet ik nl niet...

Gen onderzoek start 6november, dit is in een ander ziekenhuis dus zal daar moeten vragen of een spoedprocedure mogelijk is. Mijn moeder is deze week voor de zekerheid naar de dokter gegaan, zelfde verhaal: foto's, echo verdacht, afgelopen vrijdag punctie gehad, met hetzelfde nieuws: het ziet er niet goed uit.
Mijn zusje heeft ook foto's laten maken, daarop was niets te zien.

Weer veel om te lezen, maar heel erg bedankt!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 27 okt 2013, 22:06

Hoi Loesje,
Ik hoop dat je in een ziekenhuis zit waar ze véél borstkankerpatiënten behandelen. Hier kun je kijken hoeveel patiënten jouw ziekenhuis in een jaar behandelde. Ik vind het altijd belangrijk dat dat een groot aantal is, maar met jonge vrouwen vind ik dat nóg belangrijker. Borstkanker komt zo weinig bij jonge vrouwen voor dat je bij kleine aantal zomaar de eerste in jaren kunt zijn. Dat wil je niet. Dan kun je beter naar het Antonie van Leeuwenhoekziekenhuis in Amsterdam gaan waar ze veel meer jonge vrouwen zien. Een goede behandeling is ontzettend belangrijk. Een second opinion kan ook heel zinnig zijn.
Loesje schreef:Ik heb geen mammaprint gehad. Wat zijn hier de voordelen van? De tumoren zijn hormoongevoelig en om de reden is er gekozen voor chemo, ook omdat er 3 wat grotere zitten en nog wat kleintjes verspreid door de borst. Om die reden zou borstbesparend ook niet mogelijk zijn. Ik zal nog navragen of het een soort is die een hoge kans geeft op uitzaaiingen, dit weet ik nl niet...
De Mammaprint kijkt naar de genetische eigenschappen van de kanker. Op basis van 70 genen kan borstkanker dan geclassificeerd worden als Hoog risico op uitzaaiingen of Laag risico. Dat is dan extra informatie naast de beoordeling door de patholoog en het gezond verstand van de dokter. Met meerdere tumoren is de kans wel echt heel klein dat er laag risico uitkomt en gezien je leeftijd lijkt me chemo écht een aanrader.

Nogmaals, ik zou dan wel echt met chemo starten. Dan kun je áán de tumoren zien hoe deze reageert op chemo en kun je eventueel switchen als de chemo te weinig doet. Verder heb je 5 maanden de tijd om te wachten op de BRCA-genuitslag en om te bedenken wat je met je borst(en) gaat doen (en daarbij is de uitslag van dat genonderzoek ook van belang).
Gen onderzoek start 6november, dit is in een ander ziekenhuis dus zal daar moeten vragen of een spoedprocedure mogelijk is. Mijn moeder is deze week voor de zekerheid naar de dokter gegaan, zelfde verhaal: foto's, echo verdacht, afgelopen vrijdag punctie gehad, met hetzelfde nieuws: het ziet er niet goed uit. Mijn zusje heeft ook foto's laten maken, daarop was niets te zien.
Getsiederrie, ook naar voor je moeder. Hoe oud is je zusje? Heeft ze een mammografie gehad of is er ook een MRI gedaan? Bij jonge vrouwen of met dicht klierweefsel zie je namelijk niet alles op een mammografie.

In elk geval moeten ook bij neoadjuvante chemotherapie de eigenschappen van de tumor (graad, Her2Neu, hormoongevoeligheid) en de status van de schildwachtklier vóór chemotherapie beoordeeld worden. Stel dat de tumor na chemo compleet verdwenen is, dan is óók bij aanvankelijk positieve okselklieren okselklieren laten zitten en bestralen bést een optie.

Take care !!!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Loesje

Bericht door Loesje » ma 28 okt 2013, 20:36

Het aantal behandelde vrouwen met borstkanker in mijn ziekenhuis is hoog (tov omliggende ziekenhuizen).

Ik ga de neo-adjuvante chemo nogmaals bespreken..! Heb het hier al over gehad, weet even de reden niet meer waarom ze dat niet deden dus dat vraag ik nog even na.

Mijn zusje is 25, heeft foto's en echo gehad waarop niets te zien was. Ze wacht nu het genonderzoek van mij af en gaat dan beslissen wat ze doet.

Nog een andere vragen. Aanstaande donderdag is het 2 weken geleden dat ik de sentinel node procedure heb gehad, ik ben in het begin erg eigenwijs geweest en geen paracetamol genomen. Ik heb er nog last van (arts zei dat dat wel 2 wkn kon duren). Nu is het sinds gister vrij hard onder de wond. De wond zelf doet niet zoveel pijn maar kan mijn arm niet helemaal omhoog doen (voelt alsof er een pees te kort is) en aan de achterkant/onderkant schouder en stukje bovenarm voelt de huid een beetje doof aan, heel raar gevoel. Is dit normaal? Of kan ik dit beter even laten nakijken?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 29 okt 2013, 10:16

Hoi Loesje, goed dat je in een groot ziekenhuis zit.

Na operatie krijg je vaak littekenweefsel en verklevingen. Ik kan natuurlijk niet door het scherm kijken. Als je twijfelt, moet je er zeker naar laten kijken. Als het littekenweefsel is, dan kan ik je aanraden om rek- en strekoefeningen te doen en het weefsel langzaam op rekken. Kun je je arm in zo'n positie brengen dat je dat stukje op spanning kunt brengen?

Take care !
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Oktober 2013”