vraag zorgverzekering

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

margaSVS

vraag zorgverzekering

Bericht door margaSVS » wo 23 okt 2013, 15:57

Beste teamleden,
Als borstkankerpatiënte heb ik vele nare ervaringen ondervonden met borstimplantaten. Bij veel patiënten is dit een prima oplossing en gaat het wel goed.
Maar als je klachten hebt of krijgt, wordt dit vaak niet erkend/herkend vooral op de langere termijn.
Mijn verhaal: In 2001 kreeg ik na diagnose triple negative borstkanker en BRCA1 een amputatie en gelijktijdige reconstructie met eerst tissue expanders daarna siliconen. Gelijk na operatie werd ik doodziek (achteraf waarschijnlijk toxic shock syndrome) eigenlijk was dit al een teken van mijn lichaam.Vervolgens heb ik nog anderhalf jaar met pijnklachten gelopen tot ik een verwijzing kreeg naar een plastisch chirurg (staflid zks) die het wel erkende. De siliconen werden vervangen voor hydrogel-implantaten in 2003, deze voelde veel beter. 4 maanden later door complicatie spoedoperatie en daarna hersteloperatie gehad. Eind 2004 vreselijke pijn aan rechter kant/arm. Weer opgenomen, diverse onderzoeken gehad. Ik kreeg te horen dat ik ermee moest leren leven(pijn). Ondanks dat ik veel pijn had en bijna niets meer kon met de rechter arm probeerde in mijn leven weer op te pakken. Maar het ging steeds moeilijker. Een sociaal leven had ik niet meer doordat ik alles moest bekopen met nog meer pijn en vermoeidheid. Langzaamaan werd ik steeds verwarder. In 2011 viel ik van de trap. Daarna kreeg ik allerlei vreemde klachten. Ik zat onder vreemde uitslag. Maar erger nog ik kon totaal geen prikkels van buitenaf meer verdragen. In eerste instantie dacht ik dat dit misschien te maken had met een NAH van een vroeger doorgemaakt hersenletsel. Na een neuropsychologisch onderzoek bleek ik 'normaal' . Uiteindelijk door de PIP-affaire (voor mij bijna hieperdepip) kwam ik via meldpunt klachten siliconen terecht bij een internist in het VU. Na diverse onderzoeken, kreeg ik te horen; enige mogelijkheid op herstel is verwijdering van implantaten. Dit was een heftige beslissing. Ik heb voor mijn gezondheid gekozen en liet ze explanteren okt.2012 . Ik heb de protheses opgevraagd en deze bleken gelekt te hebben, waren blauw bij implantatie, toen ze eruit kwamen geel/bruin. De blauwe stof bleek methyleenblauw te zijn. Al snel kwam ik op een site van de FDA waarin een melding stond dat bepaalde medicatie SSRI's een interactie geven met methyleenblauw (dit blijkt een MAOi te zijn). Nu bijna een jaar verder ben ik nog steeds met de zorgverzekeraar aan het vechten, heb zelf de operatie a 3555,00 moeten betalen. Afgelopen zaterdag ontving ik zelfs een afwijzing van de coulancecommissie.
De reden van afwijzing volgens zorgverzekeraar Primaire reconstructie valt onder richtlijn. Verdere operaties vallen onder algemene richtlijn Kapselvorming IV en lekkage alleen als het aangetoond is op echo MRI of mammografie. Ondanks dat alle klachten bijna verdwenen zijn, de pijn waar ik mee moest leren leven volgens zks.
Achteraf bleek dit seroma geweest te zijn, waar niemand iets mee gedaan heeft, hier ben ik recentelijk achter gekomen omdat ik een klacht bij het ziekenhuis ingediend had en dit kwam uit het gesprek naar voren.
Hebben jullie eventueel nog suggesties hoe dit aan te pakken?
(en Dees doordat ik ook een lotgenote ben, volg ik je graag op twitter SVSmks)

Dees
Beheerder

Re: vraag zorgverzekering

Bericht door Dees » wo 23 okt 2013, 20:43

Hoi Marga, ik ken je worstelingen en een deel van je verhaal. Eerlijk gezegd, misschien is vergoeding door de zorgverzekeraar misschien niet eens zo logisch (omdat die niet schuldig is aan de ellende van slechte protheses). Natuurlijk is het te ellendig dat je zelf op pad moet en zoveel moeite moet doen, want jij bent er al helemaal niet schuldig aan.

Misschien is het mogelijk om een juridische procedure te starten tegen danwel de fabrikant van de protheses danwel de arts die ze geplaatst heeft. Ik heb geen idee wat de mogelijkheden zijn hoor. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

margaSVS

Re: vraag zorgverzekering

Bericht door margaSVS » wo 23 okt 2013, 22:03

Hoi Dees,
Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik heb rechtsbijstand maar die willen dit niet behandelen, omdat er nog geen jurisprudentie is op dit gebied.
De klacht over de methyleenblauw heb ik bij de IGZ neergelegd.
De weigering van de zorgverzekeraar is gebaseerd op het feit dat pijn of andere klachten zoals auto-immuunreacties niet in aanmerking komen voor vergoeding, maar op de richtlijnen, dat alleen kapselvorming IV en lekkage aangetoond door MRI echo of mammo vergoed worden. (normaal lekkage dus slechte kwaliteit wordt wel vergoed). Ik had 20jaar garantie op de prothesen, maar de fabrikant zegt dat dit fraude van de importeur was.
Ik was gelukkig toen nog in de gelegenheid de operatie te betalen, als ik het geld niet had gehad was ik er waarschijnlijk al niet meer geweest..zo slecht ging het. Dit is ook zorgelijk voor toekomstige borstkankerpatiënten en BRCAgen draagsters.
Ik begrijp je reactie dat ze niet verantwoordelijk zijn een slecht product, maar dit vergoeden ze dus weer wel. Het ergste van alles is dat ik verschillende artsen gesmeekt heb om iets te doen omdat ik zoveel pijn had ik had een hele kwab (wat achteraf seroma was) aan de rechter kant en alle artsen zeiden dat het vet was.
Ik heb al wel een open brief gestuurd naar de krant, maar ben helaas niet zo'n schrijftalent :oops: :ugeek:
Ik hoop dat jullie, mochten er vrouwen vragen stellen over implantaten, dit ook meegeven in hun overweging.
groetjes
Marga

Gesloten

Terug naar “Oktober 2013”