werken met kleurpigmenten/glazuur

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

elbee

werken met kleurpigmenten/glazuur

Bericht door elbee » vr 18 okt 2013, 16:02

Bij mij is een aggressieve tumor weggehaald d.m.v. borstamputatie.
Er waren geen zichtbare uitzaaiingen.
Ben nu bezig met tac en daarna bestralen.
Nu ik wat bekomen ben van het nieuws en de operatie enz. ben ik aan het nadenken geslagen.
Ik werk in een nogal uitzonderlijke omgeving, waar keramiek gemaakt wordt en gebruik gemaakt wordt van allerlei denkbare glazuren voor keramiek.
Degene die altijd de bevoorrading deed, kreeg kanker.(wat voor kanker weet ik niet.) Degene die adviezen gaf aan
kunstenaars die gingen werken met deze glazuren,kreeg borstkanker.
En nu ik dus, die al 9 jaar de boel schoon houdt in deze omgeving.Het begint te knagen.Wil/kan ik nog wel terug in zo'n omgeving?
Hoe kom ik er precies achter of het inademen van deze poederglazuren, wat ongetwijfeld gebeurt,ondanks de beste bedoelingen met afzuiging enz.,
nog safe is om in terug te keren voor mij?
Ik heb al gezocht op glazuur voor keramiek+borstkanker o.i.d. maar ik kom telkens op niks uit..

Dees
Beheerder

Re: werken met kleurpigmenten/glazuur

Bericht door Dees » vr 18 okt 2013, 19:00

Hoi Elbee, he getsie wat een narigheid.

Ik kan je niet precies een antwoord geven op je vraag. Het is wel zo dat veel mensen die geconfronteerd worden met kanker zich afvragen of er een verklaring zit in iets dat ze in het verleden gedaan hebben. Directe verbanden leggen is heel lastig.

Ik weet wel dat mijn zus en ik ook een tijd een 'overdreven' reactie hadden met dingen die we ineens niet meer aten omdat we ze verdacht vonden. Mijn zus zag bij al haar vriendinnen ineens 'verdachte' moedervlekken. Mijn idee is dat je van de diagnose kanker ook een beetje neurotisch wordt. Mijn zus en ik kunnen er nu heel hard om lachen.

Kanker ontstaat doordat er een foutje ontstaat bij de celdeling (een mutatie), een verandering in het genetisch materiaal. Vaak wordt dat door het lichaam opgeruimd en soms niet. Dan volgen er nog vele andere mutaties. Hoe dat precies zit, weten we niet, maar voor een aantal stoffen is er een direct verband aangetoond of is er een vermoeden. Ik weet niet wat voor stoffen er zitten in glazuur. Glazuren is een chemisch proces en dat zou best met kankerverwekkende stoffen kunnen gebeuren.

Op de site van de overheid staat:
Informatie op etiket
Als er kankerverwekkende of mutagene stoffen in een product zitten moet dit op het etiket staan. De stoffen zijn herkenbaar aan de volgende zogenoemde risicozinnen:

Kankerverwekkende stoffen:
H350: Kan kanker veroorzaken.
H351: Verdacht van het veroorzaken van kanker.
Mutagene stoffen:
H340: Kan genetische schade veroorzaken.
H341: Verdacht van het veroorzaken van genetische schade.
Bron: Rijksoverheid over gevaarlijke stoffen

Op deze lijst staan stoffen die kankerverwekkend of mutageen zijn.

Op deze site vind je informatie welke maatregelen je werkgever moet nemen bij werk met kankerverwekkende stoffen.

Kun je hier iets mee? Laat je weten als we iets voor je kunnen doen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

elbee

Bericht door elbee » za 19 okt 2013, 19:24

Hoi Dees

Hartstikke bedankt vor het antwoord.
Ik heb inmiddels de soorten stoffen opgevraagd bij een collega waarmee gewerkt wordt, en die ga
ik de komende tijd op mijn gemak een voor een opzoeken in de lijst van gevaarlijke stoffen.
Ik weet dat in sommige sowieso metaaloxiden zitten.
Het gaat er om of ik mezelf er wel of niet van kan overtuigen dat ik me straks nog veilig voel in deze omgeving .
Groet en nogmaals bedankt !

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 20 okt 2013, 19:10

Hoi Elbee, ik kan dat wel begrijpen ja. Ik weet niet hoe essentieel dit werk voor je is. Anders zou je zeggen, handschoenen aan en mondkap voor.... Voor de zekerheid....

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Oktober 2013”