Alternatieve geneeswijzen

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Jacq 67

Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Jacq 67 » di 15 okt 2013, 19:47

Ik heb contact met een vrouw die heeft gekozen voor alternatieve geneeswijzen en de reguliere zorg afwijst.
Zij is enkel geopereerd en heeft verdere behandelingen afgewezen.
Zij gaat regelmatig naar Duitsland waar ze infusen met een hoog gehalte vit.C krijgt toegediend.
Ook weet ik dat daar hyperthermie en dendritische celtherapie wordt toegepast.

Wanneer worden dit soort vormen van behandelmethoden goedgekeurd in Nederland, want ik begreep dat deze behandelingen niet worden vergoed in Nederland.
Betekent dat dan ook dat deze behandelingen niet goed zijn of kunnen worden gecombineerd met de reguliere zorg?

Dees
Beheerder

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Dees » di 15 okt 2013, 21:37

Hoi Jacq67, ik heb geen idee wat voor behandelingen deze vrouw krijgt. In principe worden behandelingen in Nederland aangeboden als ze bewezen effectief zijn. Hyperthermie wordt in Nederland ook gegeven: http://www.hyperthermie.nl/ in het AMC, Erasmus en Instituut Verbeeten.

Die vitamine C-injecties, daar kan ik me echt niets bij voorstellen.

In UMC Radboud wordt geëxperimenteerd met Dendritische celtherapie. Vooralsnog is er geen bewijs dat dat bij borstkanker kan helpen.

Ik heb zelf niets met alternatieve therapieën, maar vind het prima als mensen daar wel in geloven. Het enige dat ik echt zorgelijk vind, is als het zoveel geld gaat kosten dat mensen grote financiële problemen krijgen of zich onttrekken van reguliere zorg. Wanhoop kan rare dingen met mensen doen. Voor de rest leven en laten leven...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » wo 16 okt 2013, 17:01

Hoi Dees

Jij hebt niets met alternatieve therapie lees ik en dat mag natuurlijk.
In het geval van borstkanker zou ik ook niemand iets durven aanbevelen,
maar ik neem aan dat je ook bedoelt in het algemeen.

Heb ik nog een verhaal voor je:
Ik was 8 dagen heel erg ziek. Eerst gewone diarree, al snel voortdurend ernstige krampen, div medicatie,
niet meer kunnen eten, op bed liggen of op toilet zitten met krampen terwijl er niets meer was.
Ik was in een vakantiehuisje en wilde de pret voor de anderen niet verstoren, dus ik lag in bed
en hield me zo goed mogelijk, terwijl zij nog wat konden genieten van de vakantie.
Later doodziek naar huis en huisarts gebeld.
Arts wist niet wat het was (nog wel div. medicatie gebruikt) en wilde me omdat niets hielp
op laten nemen in het ziekenhuis omdat ik ging uitdrogen.
Was toen nog bang voor ziekenhuizen en heb mijn homeopaat gebeld, waar ik al patient was om reumapijnen wat te verlichten.
Alles moeten vertellen ook van de dagen ervoor (zo werkt een klassiek homeopaat) Er konden 2 piepkleine pilletje gehaald worden
en het moest binnen een paar uur afnemen. Zo niet, weer bellen.
Hielp niet. Weer bellen... of ik nou echt niet iets was vergeten? Ook misschien emotionele dingen?
Ja, er was een dierbaar iemand overleden, de avond voordat het ziek zijn begon en waar ik niet naar toe kon
wegens fam. omstandigheden en wat ik heel erg vond. Moesten meteen andere pilletjes gehaald worden, weer 2.
Binnen een paar uur stopte de krampen en knapte ik per uur op. Moest natuurlijk nog wel herstellen van die
aanslag van 8 dagen!

Inderdaad leven en laten leven, maar ik heb genoeg voorbeelden van goede klassieke homeopaten die bij sommige
kwalen echt goede hulp kunnen zijn. Liefst in samenwerking met reguliere artsen.
Zelfs door neuroloog verwezen naar een chiropractor (ook alternatief) omdat zij me zonder operatie lopend kon houden.
Een vriendin met een forse hernia in samenspraak met neuroloog ook naar een chiropractor ( stond al op operatielijst)
niet geopereerd en werkt weer.
Ik moest mijn verhaal even kwijt, want ik vind het niet goed dat alle alternatieve behandelaars
over 1 kam geschoren moeten worden. Kijk altijd wel goed naar wie je gaat en waarvoor en bespreek het met je reguliere behandelaar.
Niet dat jij dat doet, hoor Dees, maar ze laten een halve zool zie op de TV en dan wordt een hele methode met de grond gelijk gemaakt,
terwijl heel veel mensen wel baat hebben met zo'n behandeling.

En nog aanhakend op borstkanker: Als ik deze uitzending zie over borstkankerscreening (regulier) word ik ook niet echt vrolijk.

http://nieuwsuur.nl/onderwerp/401341-bo ... delen.html

Ben ik voor niets geopereerd en 5 weken bestraling gehad? Heb ik nu oedeem, kan ik niet meer op mijn rug liggen omdat bepaalde zenuwen
doorgesneden zijn. Voelt mijn borst en oksel alsof ie niet meer van mij is.
En krijg ik nog hart en vaatklachten en verhoogde kans op een nieuwe tumor? Daar word ik ook aardig gefrustreerd van.
Op wie kan je nog vertrouwen?

Weet jij hoe het staat met dat onderzoek daarna Dees?

Groetjes en ik ga eens een hapje gezond eten maken :)

Anneke78

Bericht door Anneke78 » wo 16 okt 2013, 20:26

Niet om er een discussie van te maken, maar homeopathie bij kanker is iets anders dan homeopathie bij diarree. Jezelf alle reguliere zorg ontzeggen en totaal overgaan op kruiden, lijkt mij nogal risicovol. Een combinatie daarvan is natuurlijk weer een ander verhaal. Maar iedereen moet doen waar hij/zij zich het beste bij voelt. Zolang je alle voor-en nadelen goed tegen elkaar afweegt en zelf achter je beslissing staat, ongeacht de uitkomst. Sterkte allemaal!
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 16 okt 2013, 21:29

Hoi Gast,
Bij een klacht als diarrhee vind ik het veel minder gevaarlijk omdat je meteen kunt merken of je er baat bij hebt of niet. Bij kanker zijn mensen soms ontzettend radeloos en daarmee een potentieel doelwit voor oplichters. Het komt allemaal voor.

Ik heb tijdens de chemokuren acupuctuur gedaan. Ik had de indruk dat ik er baat bij had, maar dat kan ook best het uurtje aandacht zijn geweest. In the end maakt dat natuurlijk niks uit. Ik heb later nog spirulina (=zeerwierpillen in een duur potje) geslikt. Dat heb ik gedaan totdat ik een bevriende oncoloog tegenkwam die me vroeg of ik soms een walvis was. Ik ben acuut overal mee gestopt. Ik ken het gevoel 'iets' te willen doen heel goed. Het maakt ook niet zoveel uit, als het niet schadelijk is, als er niet (teveel) geld uit je zakken wordt geklopt en als je je er prettig bij voelt.

Ik snap dat je schrikt van de uitzending over het Bevolkingsonderzoek. We weten daar vrij veel van. Ik ben géén voorstander van het bevolkingsonderzoek. Er zitten teveel nadelen aan en in mijn ogen weinig of geen voordelen. Ik geloof veel meer in goede informatie. Als je je lichaam in de gaten houdt en naar de dokter gaat als er iets raars is, heb je daar in mijn ogen meer aan dan meedoen met het bevolkingsonderzoek.

De gedachte dat borstkanker beter te genezen is als het vroeger dan vroeg ontdekt wordt, is in mijn ogen achterhaald, want elke tumor blijkt zijn eigen karakter met neiging tot uitzaaien (of niet) te hebben. Ik ken vrouwen met uitgezaaide borstkanker terwijl ze een niks-aan-de-hand-tumortje hadden en ikzelf met een enorme tumor en positieve okselklieren heb geen uitzaaiingen (voor zover ik weet) en ik ben niet dood (weet ik zeker). Ik schreef eerder deze blog.

Deze presentatie, gemaakt door (het door mij bewonderde) Amerikaanse Breast Cancer Action geeft goed aan wat de problematiek is rondom screening. Het heeft niet voor niets The oversimplification of early detection: Screening mammography and breast cancer diagnosis.

Het stomme is, voor jou als individu is niet te zeggen of je je leven dankt aan de behandelingen of dat je overbehandeld bent omdat je nooit uitzaaiingen had gekregen. Daar kun je niks mee. Gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer. Om ooit late-effecten als hart- en vaatziekten of een tweede tumor te krijgen, moet je immers wel die eerste keer kanker overleven.

Voor vrouwen in de toekomst knokken we met Stichting Borstkankeractie hard om betere te behandelingen te krijgen voor mensen die, ondanks alles uitzaaiingen krijgen en anderszijds de overdiagnostiek en overbehandeling te verminderen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

ItsHennie

Bericht door ItsHennie » do 17 okt 2013, 11:11

Voel de behoefte om hier op te reageren. Ben zelf opgeleid in een aantal alternatieve therapieen.
Maar als borstkanker patient heb ik alles aangegrepen wat me werd geboden door mijn oncoloog. En inderdaad zijn er alternatieve pilletjes die helpen bij b.v. diaree. Maar laten we kanker aub niet vergelijken met het soort ongemakken als diaree. Er zijn voorbeelden van vrouwen die alle reguliere behandelingen hebben geweigerd. Helaas is het daar niet goed mee afgelopen. Ik zal de laatste zijn die gaat beweren dat het met mij wel goed gaat aflopen!! Maar ik heb er wel alles aan gedaan om nu nog niet dood te gaan. In mijn opleiding werd me geleerd dat kanker krijgen een reden heeft. Als voorbeeld slokdarmkanker. Er was dan altijd wel een voorbeeld van iemand die in een relatie of werksituatie 'te veel had geslikt'.
Ik had het toen al moeilijk met die stelling. Dus mijn borstkanker heeft ook een reden??? Omdat ik vroeger niet tevreden was met mijn kleine tietjes misschien?

Ik heb als therapeut gewerkt met vrouwen die borstkanker hadden. Maar meer om handvatten te geven hoe er mee om te gaan. Maar dat was in een vorig leven. Nu krijg ik zelf hulp en handvatten om er mee om te gaan. Ik wil hier nog even plakken wat ik als therapeut op mijn site heb staan. Dat zouden alle alternatieve therapeuten etc. zo moeten doen!
-------------
Psychodynamische therapie is aanvullend op de reguliere gezondheidszorg en vervangt de reguliere gezondheidszorg niet.

In mijn praktijk kun je terecht voor alle klachten waarvoor geen medische oorzaak is gevonden. Is er wel een duidelijke medische oorzaak dan kan de behandeling je helpen hoe je er beter of anders mee om kunt gaan.

De medische oorzaak kan ik niet wegnemen.
---------------

Ik moest dit even kwijt. Niet om hier met een wijsend vingetje te komen. Maar om mijn beleving te delen.

ItsHennie

Bericht door ItsHennie » do 17 okt 2013, 11:42

Nog even een aanvulling. Cliënten die bij mij kwamen kregen het vergoed van de zorgverzekeraar mits ze aanvullend verzekerd waren. Cliënten die dat niet waren, betaalden wat ze konden missen en soms betaalden ze niets.
Ik ben geen moeder Theresa, maar ik wilde graag mensen helpen en er geen slaatje uit slaan.
Ik was aangesloten bij een beroepsvereniging en had de eed afgelegd. Dat is belangrijk om op te letten als je een alternatieve behandeling zoekt. En als ik het woord geldklopperij hoor, krijg ik dik het kippenvel en schaam ik me, terwijl ik me echt niet hoef te schamen.
Maar inderdaad iedereen moet dat doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Maak me alleen zorgen om die mensen die in een kwetsbare positie medische behandelingen weigeren.
Sorry voor mijn misschien felle betoog, maar heb zelf iemand in mijn omgeving gehad met borstkanker die elke behandeling (amputatie, chemo, bestraling, hormoontherapie) weigerde omdat een natuurgenezer haar had gezegd dat hij haar beter kon maken.
Het is een vreselijke tijd geweest en binnen het haar is ze overleden. Zal jullie de details besparen.

Gast

Bericht door Gast » di 22 okt 2013, 14:05

Hoi Dees

Bedankt voor je antwoord, ik kan er wel wat mee.
Gedane zaken nemen inderdaad geen keer.

Aan mijn borsten was niets te zien of te voelen en dan ineens krijg je het bericht
dat je borstkanker hebt. Je zit dat ineens in de molen en hebt amper tijd om na te denken (dacht ik toen)
Nu zal ik aan iedereen die hier mee te maken krijgt, de url van dit forum geven.

Borstkanker is natuurlijk niet te vergelijken met diarree. Het is maar een voorbeeld
dat niet alle alternatieven behandelaars afgedaan kunnen worden als kwakzalvers.
Ze zijn er zeker en dat vind ik gewoon crimineel.
Maar ook in de reguliere zorg is het zeker niet allemaal koek en ei en dat maakt mij
knap onzeker.

Hoi Henny

Reguliere artsen en alternatieve behandelaars zouden nog veel meer samen moet werken naar
mijn idee.
In mijn geval, blij dat die artsen er zijn.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 22 okt 2013, 18:30

Hoi Henny,
Heel herkenbaar wat je schrijft. Je hele wereld staat op zijn kop en je weet haast niet meer wat je moet geloven en wat niet. Doe wat goed voelt en voor de rest, gewoon gezond verstand gebruiken.

Leuk dat je iedereen deze site door wilt geven. Dat horen we graag !!

Take care !!
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Oktober 2013”