tamoxifen

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

veertje

tamoxifen

Bericht door veertje » do 19 sep 2013, 16:43

Kan tamoxifen regelmatig terugkerende blaasontsteking veroorzaken? Ik zie dit niet in de bijsluiter (wel in de bijsluiter van aromataseremmers). In het ziekenhuis werd door de physican assistent verteld dat dit wel een mogelijke bijwerking van tamoxifen kan zijn.

N.a.v. mijn vraag in de maand augustus 2013 heb ik het ook voorgelegd aan de oncoloog, deze vertelde mij dat het geen bijwerking is maar wel een gevolg. Dit omdat de slijmvliesweefsel dunner worden door de tamoxifen waardoor je er vlugger vatbaar voor bent.

Dees
Beheerder

Re: tamoxifen

Bericht door Dees » do 19 sep 2013, 20:30

Hallo Veertje,
Ik heb het bij tamoxifen niet specifiek kunnen vinden, maar wél gerelateerd aan de overgang.
Blaasontsteking
Tijdens en na de overgang kun je last hebben van een steeds terugkerende blaasontsteking.
Een blaasontsteking ontstaat door bacteriën die via de urinebuis naar binnen dringen. Normaliter houdt de zuurgraad van de vaginale afscheiding deze bacteriën onder de duim.

Hoe komt het
Tijdens de overgang is er afname van oestrogeen. Het slijmvlies van o.a. de vagina wordt hierdoor dunner. Er wordt bovendien minder afscheiding aangemaakt en de zuurgraad daarvan verandert. Hierdoor kunnen bacteriën vrij spel krijgen.
Bron: Vrouw en Overgang
Adviezen bij een blaasontsteking. Zorg dat u veel drinkt (anderhalf tot twee liter per dag).

Zo helpt u te voorkomen dat bacteriën zich in uw blaas ophopen en weer een blaasontsteking veroorzaken:
- Blijf veel drinken.
- Stel het plassen niet onnodig uit, maar ga als u aandrang voelt naar het toilet.
- Plas de blaas helemaal leeg.
- Heeft u als vrouw vaak een blaasontsteking? Plas dan direct na het vrijen. Bacteriën die tijdens het vrijen in de plasbuis zijn gekomen, plast u dan snel weer uit.
- Als u denkt dat condooms of zaaddodend glijmiddel u steeds een blaasontsteking geven, overweeg dan andere anticonceptie.
- Cranberryproducten (bijvoorbeeld cranberrysap) eten/drinken helpt soms om een blaasontsteking te voorkomen.
Bron: Thuisarts.nl

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

veertje

Bericht door veertje » vr 20 sep 2013, 17:06

Jammer, zeg maar vreemd dat het niet als gevolg wordt aangegeven in de bijsluiter van tamoxifen, het wordt wel genoemd in de bijsluiter vd aromataseremmers. Maar eens aangeven bij de farmaceutische bedrijven.......

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 20 sep 2013, 21:34

Hoi Veertje, die bijwerking melden is zeker verstandig.
Iedereen kan een bijwerking bij Lareb melden. Ervaart u een bijwerking tijdens het gebruik van uw geneesmiddel(en) of bent u zorgverlener en vermoedt u dat er sprake is van een bijwerking van een geneesmiddel? Meldt dit dan, ook al bent u er niet zeker van.

Het is belangrijk om bijwerkingen te melden, omdat u daarmee bijdraagt aan de veiligheid van geneesmiddelen en vaccins.
Bron: Lareb
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

veertje

Bericht door veertje » vr 20 sep 2013, 21:50

Ga ik doen, wordt straks nog beroemd daar bij Lareb ...........

Gast

Bericht door Gast » di 24 sep 2013, 18:36

Heeft dit niet te maken met het verschil tussen tamoxifen en aromataseremmers? Volgens mij wordt alleen bij gebruik van de laatste minder oestrogeen aangemaakt. Tamoxifen verhindert slechts dat de receptoren in het borstweefsel worden gevuld maar verlaagt volgens mij juist niet het oestrogeen. Sterker, mijn postmenopauzale oestrogeenspiegel bleek juist behoorlijk gestegen wat ook het toegenomen risico op baarmoederkanker verklaart

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 24 sep 2013, 19:48

Het klinkt als een logische verklaring, maar...... het verklaart niet waarom Veertje zo vaak blaasontstekingen heeft sinds ze tamoxifen gebruikt. Tamoxifen hindert niet alleen oestrogeenopname in de borst of van de borstkankercellen, maar ook op andere plekken waar oestrogeenreceptoren zitten.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “September 2013”