Waarom toch okd na chemo

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Joy61

Waarom toch okd na chemo

Bericht door Joy61 » wo 14 aug 2013, 17:03

In maart is bij mij in beide borsten het invasief lobulair carcinoom gevonden. Na veel puncties en onderzoeken is besloten tot amputatie beiderzijds. In re oksel was klier zichtbaar en uit punctie kwam ook daar lobulair carcinoom uit.li is schildwachtprocedure gedaan en ook daar zat een meta van 2 mm. Klier is verwijderd. In mei gestart met chemo(TAC kuur, na de eerste terug gebracht naar 80%). Tussentijdse MRI wees uit dat de tumoren heel goed reageren op de chemo en dat de klier re niet meer zichtbaar is. Toch blijft de chirurg bij bij OKD bdz. Herkenen jullie dit? Bestraling staat ook nog in mijn behandelplan.

Dees
Beheerder

Re: Waarom toch okd na chemo

Bericht door Dees » wo 14 aug 2013, 22:25

Hoi Joy61, ik kan me héél goed voorstellen dat je daar over twijfelt. We weten dat bestraling van de oksel écht minder problemen geeft dan okselkliertoilet. Ik vind het meer dan een beetje de moeite waard om hier een second opinion over te vragen, bijvoorbeeld in het AVL in Amsterdam.
Bestralen okselklieren bij borstkanker net zo veilig als operatief verwijderen

3 juni 2013

Bij patiënten met borstkanker die voor een uitzaaiing in de okselklier bestraald worden, is het risico op terugkeer van de ziekte even laag als zou de klier operatief verwijderd worden. De kans op bijwerkingen is na bestralen zelfs lager dan na een operatie. Dit blijkt uit een grote internationale studie van de EORTC (European Organisation for Research and Treatment of Cancer), onder leiding van Prof.dr. Emiel Rutgers, oncologisch chirurg in het Antoni van Leeuwenhoek en dr. Geertjan van Tienhoven, radiotherapeut-oncoloog in het AMC. De uitkomst van deze AMAROS-studie wordt maandag 3 juni gepresenteerd op de ASCO (American Society of Clinical Oncology), een belangrijk congres voor oncologen.

Bij patiënten met borstkanker die bij diagnose geen tekenen van uitzaaiingen hebben, wordt naast de tumor in de borst, ook de eerste lymfeklier verwijderd waarheen een tumor via de lymfebanen zou uitzaaien. Als er meer dan enkele tumorcellen in deze zogenaamde schildwachtklier worden gevonden, is er kans op meer uitzaaiingen. Standaard worden dan de overige lymfklieren in de oksel operatief verwijderd. Dit heeft als nadeel dat tussen de 25 en 50% van de vrouwen last krijgt van bijwerkingen, waarvan lymfoedeem –vochtophoping- van de arm de meest voorkomende is.

Jaarlijks krijgen in Nederland 13.000 vrouwen borstkanker. Het overgrote deel van deze patiënten ondergaat een schildwachtklierprocedure. Bij 25-30% van deze patiënten worden uitzaaiingen in de schildwachtklier aangetroffen. Voor hen zijn de resultaten van de AMAROS trial relevant.

De resultaten van de AMAROS-studie, waar meer dan 4800 patiënten aan hebben deelgenomen, laten zien dat de kans op terugkeer van de ziekte in de oksel binnen 5 jaar zowel na het verwijderen van de overige okselklieren als na het bestralen van de okselklieren, zéér laag is. Lymfeoedeem in de arm kwam na bestraling van de okselklieren twee keer zo weinig voor als na het operatief verwijderen. (15 versus 28% in het eerste jaar na behandeling).

In het Antoni van Leeuwenhoek en het AMC wordt bestraling van de oksel daarom inmiddels standaard aangeboden aan vrouwen met een uitzaaiing in de schildwachtklier.
Bron: AMC Nieuws

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Re: Waarom toch okd na chemo

Bericht door Gast » za 17 aug 2013, 11:17

Hallo Joy61,

Je verhaal lijkt veel op dat van mij. Ik zou je zeker aanraden een 2nd opinion te vragen in het AVL. Ik heb daar ook voor gekozen en nooit spijt gehad. Ben daarna overgestapt van het regionale ziekenhuis naar het AVL voel me daar veel beter bij.

Wat betreft de lymfen, ik heb daarvoor bij mijn voormalig chirurg echt moeten knokken maar uiteindelijk is mijn oksel bestraald. Enig nadeel is wellicht dat je niet zult weten in welke mate de kanker zich in je lymfen had verspreid. Maar met dat gebrek kan ik persoonlijk heel goed leven. Ik heb echter bij herstel en balans gezien dat alle vrouwen in die groep behoorlijk beperkt waren doordat zij wel volgens het protocol waren behandeld, d.w.z. Klieren verwijderd. Stekte

Gesloten

Terug naar “Augustus 2013”