Oestrogenen in koemelkproducten.

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Jacq 67

Oestrogenen in koemelkproducten.

Bericht door Jacq 67 » ma 29 jul 2013, 15:58

Ik las laatst een artikel over oestrogenen in koemelkproducten.
Dit artikel stelde dat wanneer de tumor hormoongevoelig is, je beter geen (vette) koemelkproducten kan nemen, zodat daarmee de overlevingskansen toenemen.
Op zich klinkt me dit logisch in de oren. Als je dan medicijnen moet nemen omdat je een hormoongevoelige tumor hebt, kun je beter ervoor zorgen dat je ook geen oestrogeen binnen krijgt via de koe?
Ik vroeg dit aan mijn oncoloog, maar hij deed daar bedenkelijk over en was het er toch niet mee eens. In plaats daarvan stelde hij dat ik nooit meer sojaproducten mag, omdat daar een stofje inzit die de borstkankercellen zeker zou stimuleren?!
Ik vind het jammer dat de reguliere zorg zo weinig doet aan informatie op het gebied van voeding en leefgewoonten en daarnaast, had ik de vraag niet aan hem gesteld, had ik da verhaal van de soja ook nooit geweten!
Maar, is het nu wel of niet zinvol om de koemelkproducten te laten staan (aangezien ik er gek op ben).

Dees
Beheerder

Re: Oestrogenen in koemelkproducten.

Bericht door Dees » ma 29 jul 2013, 17:46

Hoi Jacq67, het artikel waar je naar verwijst, gaat over een Amerikaanse studie. De conclusies zijn niet te kopiëren naar Europa. In Amerika zit in veel melkproducten r-BGH, Recombinant bovine growth hormone, een synthetisch hormoon om de melkproductie te vergroten (zie ook: Think before You Pink).

In Europa is dat hormoon verboden. In NL wordt heel streng gecontroleerd op hormonen in melk. Eerst bij de boer: er wordt een flinke sample genomen uit de melktank. Als die ook maar een druppel hormonen of antibiotica bevat, dan rijdt de chauffeur door en mag de boer zijn probleem zelf oplossen. Vervolgens wordt de melk gecontroleerd in de fabriek, voordat deze bij de andere melk wordt gevoegd. Deze tweede test is strenger. Zelfs een vervuilde tank valt door de mand, ook al is de melk erin verder schoon. Het gaat dan niet meer om aantoonbare percentages, maar om moleculaire aanwezigheid. Als de boer gesjoemeld blijkt te hebben, dan wordt alle melk weggegooid. Hoge kosten voor Campina, dus de boer krijgt dan een vette boete en ligt uit het clubje. Hij mag dan voortaan zelf gaan bedenken hoe hij zijn melk kan slijten, want het Campina conglomeraat hoeft het niet meer.

Hier staat de originele studie. In het artikel staat: relationship w breast cancer recurrence was positive but not statistically significant. Dat zet mensen echt op het verkeerde been, want dat het NIET statistisch significant is, zegt juist dat men niet kan zeggen dat er een relatie is tussen koeienmelk en borstkanker.

De opmerking die je oncoloog maakte over soja, is ook niet wetenschappelijk onderbouwd. Er is niet bewezen dat fyto-oestrogenen (stofjes in planten die qua structuur wel wat weg hebben van oestrogeen) niet goed zijn als je hormoongevoelige borstkanker. Bij gebrek aan bewijs adviseren sommige oncologen om ze niet te gebruiken. Ik heb de indruk dat men er minder en minder stellig over is. Het meest gehoorde advies is nu dat je best 'fyto-oestrogenen', een stofje dat enigszins lijkt op oestrogeen en dat in planten zit, mag gebruiken als dat in melk, yoghurt etc zit, maar liever geen capsules of tabletten.

Op http://www.breastcancer.org staat:
QUESTION: Ann: Phytoestrogens (plant estrogens like soy) are not the same as human estrogen. Why should ER-positive breast cancer patients avoid phytoestrogens?

ANSWERS -Mindy Goldman, M.D. Phytoestrogens and soy are natural forms of estrogen. In some countries where the average daily intake of soy is much higher than those in the U.S., such as the Asian countries, the incidence of estrogen-receptor-positive cancers like breast cancer is actually lower. So some people think that soy and phytoestrogens may be beneficial and help protect against cancer.

Other people are concerned that, because soy is a form of estrogen, it may be dangerous for someone who already has an estrogen-receptor-positive breast cancer. The bottom line with soy is that, similar to the herbal products, we need more quality studies and randomized controlled trials looking at its safety and efficacy.

What the oncologists in our breast cancer center and I have adopted is that if someone with an estrogen-receptor-positive tumor wants to use dietary forms of soy, such as soy milk, tofu, tempeh, we're comfortable with that. But we discourage people from going to the health food store and picking up soy phytoestrogen tablets or other phytoestrogens.

I have found that soy is frequently beneficial, particularly for women who notice hot flashes at night or night sweats. I often have them drink eight to ten ounces of soy milk before bed.
VRAAG: Ann: fyto-oestrogenen (plantaardige oestrogenen zoals soja) zijn niet hetzelfde als het menselijk oestrogeen. Waarom zouden ER-positieve borstkanker patiënten fyto-oestrogenen dan moeten vermijden?

ANTWOORDEN: Mindy Goldman, MD: Fyto-oestrogenen en soja zijn natuurlijke vormen van oestrogeen. In sommige landen waar de gemiddelde dagelijkse inname van soja veel hoger is dan die in de VS, zoals de Aziatische landen, is de incidentie van oestrogeen-receptor-positieve borstkanker veel lager. Dus sommige mensen denken dat soja en fyto-oestrogenen gunstig kan zijn en kan helpen te beschermen tegen kanker.

Andere mensen zijn bezorgd dat, omdat soja een vorm van oestrogeen is, het gevaarlijk kan zijn voor iemand die al een oestrogeen-receptor-positieve borstkanker heeft. De bottom line met soja is dat we meer kwalitatief goede studies en gerandomiseerde gecontroleerde studies nodig hebben naar de veiligheid en werkzaamheid.

Wat de oncologen in ons borstkankercentrum en ik overeengekomen zijn, is dat als iemand met een oestrogeen-receptor-positieve tumor gebruik wil maken van de voeding met soja, zoals sojamelk, tofu, tempeh, we daarmee akkoord kunnen gaan. Maar wij adviseren mensen om af te zien van fyto-oestrogeen tabletten of andere fyto-oestrogenen.

Ik heb geconstateerd dat soja vaak gunstig is, met name voor vrouwen die last hebben van nachtelijke opvliegers of nachtzweten. Ik adviseer vaak om een beker sojamelk te drinken voor het slapengaan.
Bron: Breastcancer.org

Het is informatie van juli 2004, maar wel geupdate in september 2012.

Ik snap dat je het jammer vindt dat je geen voedings- of leefadviezen krijgt. Het punt is dat er geen goede voedings- of leefadviezen te geven zijn, behalve gevarieerd en gezond eten. Gewoon je gezond verstand gebruiken. Niet roken, matig met alcohol, voldoende lichaamsbeweging, voldoende groenten en fruit... Of dat nou specifiek tegen borstkanker werkt, daar heb ik nooit een sterk wetenschappelijk bewijs van gezien, maar in het algemeen worden gezond levende mensen wel ouder en gezond ouder dan ongezond levende mensen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Jacq 67

Bericht door Jacq 67 » ma 29 jul 2013, 21:56

Bedankt weer voor je uitgebreide antwoord, heel hulpvol!
Kun je ook zien dat artikelen uit verschillende landen verschillende consequenties kunnen hebben!
I.v.m. Mijn opvliegers zou ik bijna sojamelk gaan drinken, het is dat ik hetbniet lust!

Nu vroeg ik me ook af of je ergens terug kunt lezen hoeveel vrouwen per land per jaar borstkanker krijgen en of daar ook oorzaken voor worden gezocht/gevonden als het gaat om voeding?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 29 jul 2013, 22:41

Er zijn zeker verschillen tussen het aantal borstkankerdiagnoses per land. Daar speelt de mate waarin er bewustzijn voor borstkanker is een grote rol. Hoe beter er gezocht wordt, hoe vaker de diagnose wordt gesteld. Veel van die borstkankers die ontdekt worden, waren niet dodelijk geworden als ze gewoon waren blijven zitten of onopgemerkt waren gebleven. Ook borstkanker als doodsoorzaak wordt in Nederland goed geregistreerd, maar het is goed denkbaar dat iemand op de Balkan die overleed tgv 'longontsteking' eigenlijk in de long uitgezaaide borstkanker wss.

Cijfers zeggen dus niet alles. Die zeggen heel veel niet.

De mensen die geloven in voeding als oorzaak van kanker, zien overal verbanden tussen voeding en kanker. Er is nooit een echt anti-kankervoedingsmiddel gevonden. Kortom, gewoon verstandig eten en leven, dat is het allerbeste....... Tenminste..... zo sta ik erin....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juli 2013”