Vetnecrose

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

HesterK

Vetnecrose

Bericht door HesterK » za 27 jul 2013, 21:37

Hallo,
Mijjn moeder (75) blijkt plots (binnen een week?!) een groot( 8x3 ofzo?) heel hard , gezwel in borst te hebben en ook een ingetrokken tepel. Reactie huisarst was: slecht nieuws en het ziet er aan buitenkant ook niet goed uit. Eerste reactie van behandelend arts in ziekenhuis was dat het los leek te zitten en glad aanvoelde...positief leek. De rontgen en echo bleken lastig te analyserem (chaos daarbinnen in de borst) . Op grond van mri denken ze nu aan kanker omdat er uitwaaiingen te zien zijn. Echter, ruim een maand geleden is zij heel hard gevallen met de fiets, flinke blauwe plekken. Borst niet blauw...maar zelfs lichte hersenschudding enzo. Ik hoop nog dat het gezwel vetnecrose kan zijn, gezien het plotse karakter en groei na het ongeluk en gezien dat het geen standaard gezwel is wat gewoon duidelijk te diagnosticeren is... Utslag van biopt komt nog volgende week. ze kwamen er met naald bijna niet door heen en door rare karakter moesten ze flink zoeken om raak te prikken (vandaar eerst mri) . de prik deed ook nauwelijks pijn... Wel flink balen dat ze op de foto van 3-4 maanden geleden (bevolkingsonderzoek) nu toch onrustige cellen zien. Terwijl ze toen had gehoord dat alles oke was...(foutje?!!) kan het grote ding in haar borst toch nog vetnecrose zijn? En los staan van de onrustige cellen? Ik heb vetnecrose genoemd, maar ze gaan er niet op in...alsof ze het niet kennen als groot aanvoelende tumor. Maar kan het wel? Ik heb op internet gelezen dat ze wel 15 cm kunnen worden...Of zit ik in ontkenningsfase :-/ ik hoor het heel graag, veel dank, hester

Dees
Beheerder

Re: Vetnecrose

Bericht door Dees » zo 28 jul 2013, 13:07

Hoi HesterK,
He jakkie, wat een spanning. Voordat er uitslag is van het biopt, kun je er echt niks over zeggen. Bij het biopt beoordeelt de patholoog of er sprake is van kankercellen of niet. Mammografie, echografie en MRI kunnen wel 'iets' laten zien, maar niet met zekerheid wat dat is. Ook met het bevolkingsonderzoek kunnen ze géén onrustige cellen zien. Misschien zien ze nu met terugwerkende kracht wel een afwijking, maar hebben ze toen beoordeeld dat dat waarschijnlijk niks was. Uiteindelijk maakt dat allemaal niet zoveel uit, hoor. Je moeder is nu in goede handen. Dat is het belangrijkst.

Ik kan er ook echt niet op vooruitlopen wat er in de borst van je moeder zit, of het vetnecrose zou kunnen zijn, of DCIS (afwijkende borstcellen, wat géén kanker is, maar wat in ongeveer 30% van de gevallen borstkanker zou kunnen worden) of toch borstkanker.

Ik ken de schok van de diagnose Borstkanker helaas heel goed. Je denkt meteen dat je doodgaan. Nu is dat in de meeste gevallen niet zo. Borstkanker is pas dodelijk als het uitzaait naar andere delen van het lichaam (longen, lever, hersenen, botten).

Misschien helpt het je om je qua borstkanker even in te lezen. Folder KWF Borstkanker of Informatie Borstkankervereniging. De Borstkankervereniging heeft ook een Checklist Diagnose en behandeling gemaakt. Ook deze brochure kan handig zijn.

Ik duim voor jullie dat jullie te horen krijgen dat het 'niks' is en als het wel wat is, DCIS of borstkanker, dan helpen we jullie graag met alle stappen die nog volgen.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

hesterk1

Bericht door hesterk1 » ma 29 jul 2013, 14:22

dank je wel Dees, voor je bericht en ook voor alle informatie!
Donderdag wordt een hele spannende dag..groeten!

HesterK

Bericht door HesterK » vr 02 aug 2013, 20:23

Ha, nou het bleek slecht en beetje goed nieuws... Het is een invasief ductaal carcinoom van 5-6 cm :-/ het goede nieuws is dat er op de patscan geen uitzaaiingen te zien zijn. Maar alles onder de 0,5 cm zie je niet zei ze maar goed...toch opgelucht omdat we bang waren dat haar hele lichaam al onder zou zitten. Nu wordt ze binnenkort gebeld voor operatie. Idee is hele borst eraf (prima, logisch) en ook de 4 oksel klieren eruit omdat de tumor zo groot is. Ze hebben echter nog geen uitzaaiing gezien in oksel... Is dit dan logisch of moet dat niet onderzocht worden of het wel noodzakelijk is? Ze vertelde dat het lastig zichtbaar is bij zo'n grote tumor en een schildwachtprocedure (ofzo..dat ze met vloeistof kijken hoe ver het zit) niet genoeg duidelijkheid geeft. Is dat zo? Als iemand dat weet, hoor ik het graag :-) :-) verder zal ze na operatie hormoon therapie krijgen en misschien chemo omdat ze ondanks 75 nog erg vitaal is... Maar alles afhankelijk ook van uitslag operatie..
Wij waren ondanks het nieuws , toch opgelucht en hebben heerlijk op strand gegeten :-) als iemand nog tips heeft, alvast super bedankt.
Groetjes

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 02 aug 2013, 20:44

He HesterK, potjandorie, dus toch borstkanker.... Getsiederrie...... Ik kan er wel vanalles over zeggen. Ik verplaats je reactie even naar Augustus.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juli 2013”