pijn tussen schouderbladen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

pijn tussen schouderbladen

Berichtdoor noa77 » ma 22 jul 2013, 20:01

Ik heb weer een PAM moment en die beheerst weer, tussen het normale leven door, mijn dagelijkse gedachten.
Ik heb al een tijdje een soort pijn/druk tussen mijn schouderbladen, dus uiteindelijk maar een afspraak weer voor de fysio gemaakt waar ik morgen heen ga en e.e.a. zal bespreken. Ik ben onzeker of de pijn in de spieren zit of in mijn ademhaling, het is niet constant aanwezig, maar momenteel wel dagelijks. Los daar van heb ik sinds de laatste behandelingen gewoon mijn 'oude' lijf niet meer terug en dat kan ik op zich best accepteren (eigenlijk niet) maar doordat ik veel kwaaltjes heb (wisselende pijn heupen, pijnlijke ribben, steken) blijf ik onzeker. Af en toe gaat het een tijdje goed en heb ik even dat veilige gevoel dat ik misschien wel gewoon oud mag worden.

Nu vliegt het me weer aan en ben ik als ik het toe laat gewoon superverdrietig en bang. Ik wil gewoon een antwoord of ik me zorgen moet maken over die pijn of dat ik het gewoon met de fysio moet bespreken of dat ik zsm naar de ha moet gaan?
Ik wil gewoon weer genieten en dat lukt soms zo moeilijk. Voor de buitenwereld ben je weer beter en schoon en voor mezelf moet ik nu dealen met de angst en dat is soms nog zwaarder dan het hele bktraject ( behalve de chemo's dan)

Ik weet dat ik hier geen sluitend antwoord ga krijgen, maar wilde het toch even kwijt..
noa77

Re: pijn tussen schouderbladen

Berichtdoor Sanne » ma 22 jul 2013, 22:39

Hoi Noa,

Ik ga je inderdaad geen sluitend antwoord geven en je PAM is gewoon even helemaal op de voorgrond.
Het rotte is ook dat als je met zo'n "nieuwe" klacht bij je fysio komt alle vlaggen op rood gaan en je in principe subiet naar je huisarts wordt verwezen.
En omdat je huisarts ook al geen röntgenoogjes heeft, is de kans best groot dat er weer eens een foto wordt gemaakt voordat iemand aan je durft te zitten...
Zal ik dan wat relativerende dingen zeggen die ook onwaar kunnen zijn?
Ik was er zeker van dat ik uitzaaiingen had in mijn wervelkolom, vooral ter hoogte van mijn schouderbladen.
Na een omgekeerde route (ik had mijn FT nergens wat over verteld) bleek na schone foto's en een presentatie van mijn klachten bij de fysio dat ik oedeem had in de lymfe rond mijn ribovergangen / gewrichtjes bij mijn rug... Eén keer draineren (misschien twee) en ik was van mijn pijn af die ik al wekenlang/maandenlang had...
De bestralingsschade in de periode daarvoor en de moeite met ademhalen en bewegen van mijn middenrif heeft ook veel pijn gegeven... maar waren geen uitzaaiingen...
Maar ik kan niet zeggen dat dit ook bij jou het geval is...
Ik heb als stelregel dat als ik me serieus zorgen maak, als iets (te) vaak in mijn gedachten is en dus teveel invloed heeft op mijn gewone functioneren, dat ik dan in ieder geval mijn zorgen naar íemand in mijn directe omgeving hardop uit moet spreken... Soms is dat mijn partner ("helaas" ook arts) en soms wil ik dat niet en wordt het een vriendin of mijn eigen huisarts... Dat helpt me om vast te stellen of ik een pammetje of een PAM heb en of die (teveel) op de voorgrond staat.
Als dat zo is, moet die PAM van zijn plek en ga ik naar mijn huisarts... En meestal was het niks, maar wél echt...
Heb je wat aan mijn "gebazel"?
Sterkte!
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Anneke78 » ma 22 jul 2013, 22:48

Als ik gespannen ben, trek ik automatisch constant de spieren rond mijn ribben, borst, oksels, nek en schouders aan. Dat resulteert in spierpijn, die brandend en zeurend aanvoelt. Ook tussen en rond mijn schouderbladen. Die spierpijn kan aanvoelen alsof het bij mijn longen vandaan komt. Daar schrik je van, met als gevolg dat je nog meer in de stress schiet -> meer spierspanning -> meer pijn -> meer stress, enz. Heb je die pijn constant of is het 's ochtends als je wakker wordt verdwenen? Als het bij mij spanning is, dan heb ik die pijn 's ochtends en 's nachts niet, maar naar mate de dag vordert, neemt de pijn toe.

Als ik ergens pijn heb, probeer ik er heel bewust op te letten of ik de onderliggende spieren steeds aanspan. Dus daar zou je misschien eens op kunnen letten? Als je merkt dat je dat doet, zou je kunnen proberen om bewust die spieren te ontspannen en jezelf daar steeds opnieuw in te corrigeren. Als je eenmaal door hebt dat het een spannings-en spierenkwestie is, neemt dat vaak al een hoop onrust weg.

Ik hoop voor jou dat het zoiets is en dat er verder niks ernstigs aan de hand is. Sterkte!
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)
Anneke78

Berichtdoor Dees » di 23 jul 2013, 08:20

Hoi Noa,
Het valt niet mee he dat leven oppakken. Worstelen met de angst en verwerken wat er allemaal gebeurd is.

Ik kan niet door het scherm heen zeggen waar jouw pijn in de je schouderbladen vandaan komt. Ik weet wel dat het niet helpt als je niet lekker in je vel zit. Daar ga je je anders door bewegen en de spanning gaat ook in je nek en schouders zitten. Als je bestraald bent, maakt dat het weefsel extra stug en dat helpt ook niet.

Narigheid kan het altijd zijn, maar.... misschien eerst onderzoeken of je je beter voelt als je je meer kunt ontspannen? Hulp van de fysiotherapeut is het meest voor de hand liggend.

Misschien toch ook een traject opstarten om geholpen te worden met verwerking? Even kijken wat er bij jou in de buurt zit? Kijk hier.

P.s. Misschien goed om te weten dat je bij eventuele uitzaaiingen in botten (longen, lever) helemaal geen haast hebt om naar dokters te gaan. Je wordt dan niet meer beter maar hoe lang je nog leeft hangt niet af van vroeg ontdekken of iets later. Ik ben heel simpel en denk dan: Elke dag dat ik niet weet dat ik niet meer beter word, is een dag dat ik niet hoef te leven met die zware wetenschap. Oftewel, ik stel graag uit. Ik kanteer de vier-weken-termijn. Ik kijk het eerst vier weken aan en is het dan nog niet weg, dan ga ik actie ondernemen. Mijn ervaring is dat de meeste van mijn klachten binnen vier weken weg waren....... Het helpt mij om wat meer rust te krijgen....

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Gast » di 23 jul 2013, 09:11

Bij de fyio geweest en ik heb te horen gekregen dat mijn bovenste wervels geiirriteerd zijn. Ze is ze allen nagegaan en de bovenste waren nogal pijnlijk, daardoor gaan de spieren zich aanspannen en ontstaan er knopen in de spieren. Mijn wervels zijn geiiriteerd en waardoor dit komt is niet duideijk want ik heb niets raars gedaan. En om nu uit de vicieuze cirkel van gespannen spieren te komen wordt ik de komende weken gemasseerd zodat mijn wervels kunnen herstellen. Dit zou volgens de fysio binnen 4 weken wel moeten kunnen. Doorverwijzen naar de ha deed ze niet. Ik ben er nog niet super gerust op maar ga eerst maar hier mee aan de slag en hoop op verbetering. Verbetert het niet of wordt het erger dan ga ik alsnog naar de ha.

Bedankt voor het meedenken, het helpt me weer wat relativeren en eea te bekijke vanuit een ander perpectief ook al is de pijn nog niet weg.
Gast

Keer terug naar Juli 2013