Pathologisch verslag eierstokken/leiders

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Marl1

Pathologisch verslag eierstokken/leiders

Bericht door Marl1 » wo 10 jul 2013, 14:55

Hallo,

Eind april heb ik m'n diepflap gehad met daarbij ook verwijderen vd eierstokken ivm BRCA2.
Nu zat ik het pathologisch verslag te bekijken, maar heb toch wat vraagtekens wat betreft betekenis......

Macroscopisch onderzoek:

1. Li adnex: T van 4,5 x 0,6 en O va 2 x 1,5 cm
2. Re adnex : T van 5,5 x 0,7 en O van 2,6 x 1 cm.

1. Tuba zonder pathognostische afwijkingen.
Ovarium bestaande uit een matig celrijk stroma waarin meerdere corpora albicantia aanwezig zijn.

2. Idem 1.

Weet iemand wat dit precies betekent?

Groeten marl1

Dees
Beheerder

Re: Pathologisch verslag eierstokken/leiders

Bericht door Dees » wo 10 jul 2013, 20:26

Marl1 schreef:Hallo,

Eind april heb ik m'n diepflap gehad met daarbij ook verwijderen vd eierstokken ivm BRCA2.
Nu zat ik het pathologisch verslag te bekijken, maar heb toch wat vraagtekens wat betreft betekenis......
Hoi Marl1, ben je goed hersteld van de diep?
Marl1 schreef:Macroscopisch onderzoek:

1. Li adnex: T van 4,5 x 0,6 en O va 2 x 1,5 cm
2. Re adnex : T van 5,5 x 0,7 en O van 2,6 x 1 cm.
Adnex (links en rechts): eileider plus eierstok
T: Tuba= eileider
O: Ovarium= eierstok

Dit zijn de afmetingen.
Marl1 schreef:1. Tuba zonder pathognostische afwijkingen.
Ovarium bestaande uit een matig celrijk stroma waarin meerdere corpora albicantia aanwezig zijn.

2. Idem 1.
1. Eileiders zonder afwijkingen die wijzen op een ziekte
Eierstok bestaand uit matig celrijk weefsel (dat noemen ze stroma) met daarin meerdere corpus albicantia. Dat zijn de restanten van een niet-bevruchte eicel.

2. Hetzelfde als bij 1

Oftewel, geen afwijkingen gevonden. Dat is goed nieuws !!

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marl1

Bericht door Marl1 » wo 10 jul 2013, 20:44

Hoi,

Bedankt j reactie!

Ben nog herstellende vd diepflap, had n beetje pech, ontsteking in borst etc.
Maar ben tevreden met t resultaat, en ontzettend blij dat ik dit heb kunnen doen.

Ik wist wel dat de eierstokken ok waren maar dat ik t verslag las, matig celrijk stroma enz ,
Wilde ik toch wel weten wat t was .

Ik slik nu nog wel tamoxifen, dat is toch omdat hypofyse ook hormoon aanmaakt?

Groetjessss

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 10 jul 2013, 21:29

Hoi Marl1, fijn dat je nu al blij bent met het resultaat. En als je nog niet helemaal tevreden bent, kan daar eventueel vast nog iets aan worden gedaan.

Vóór de overgang wordt vrijwel al het oestrogeen geproduceerd vanuit je eierstokken. Na de overgang (als de eierstokken plat liggen of verwijderd zijn) wordt er een beperkte hoeveelheid oestrogeen geproduceerd door de omzetting van testosteron (vanuit buikvet en bijnier) in oestrogeen.

Tamoxifen gaat op de hormoonreceptor van een kankercel zitten en blokkeert dan de toegang van oestrogeen tot de cel. Dat oestrogeen kan geen signaal meer naar binnen geven dat de cel moet gaan groeien.

Je bent nu officieel postmenopausaal geworden. Daarom zou je ook in aanmerking kunnen komen voor een aromataseremmer. Bij aromataseremmers wordt het enzym aromatase geremd. Dat enzym heb je nodig om, zoals hierboven beschreven, uit testosteron oestrogeen te kunnen maken. Als dat enzym geremd wordt, kan die omzetting dus niet meer plaatsvinden.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marl1

Bericht door Marl1 » wo 10 jul 2013, 22:45

Hoi,

Bedankt vj reactie.....

Misschien btje stom, maar ik snap niet watvoor voordeel ik dr aan zou hebben. Dat hormoon gedoe gaat een btje boven mn pet :oops:

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 11 jul 2013, 12:53

Hoi Marl1, nee, dat is zeker niet stom.

Het is altijd moeilijk om te zeggen of het voor jou persoonlijk een voordeel heeft. In grote studies zagen ze wel dat postmenopausale vrouwen die na 2-3 jaar switchten van tamoxifen naar een aromataseremmer een grotere kans op overleven hadden, maarja, je weet nooit wat dat voor jou als individu betekent.

In de huidige Nederlandse richtlijn:

Daar staat:
Afbeelding

Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Take care !
Groeten, Dees

Marl1

Bericht door Marl1 » do 11 jul 2013, 13:36

Bedankt vj reactie,

Ik slik nu ruim een jaar tamoxifen (nu natuurlijk geen zoladex meer). Heb in oktober een afspraak in t AvL en zal dan eens er naar vragen, qua bijwerkingen maakt t volgens mij niet zoveel uit.

Groetjessss

Gesloten

Terug naar “Juli 2013”