Operatie borst bij uitgezaaide borstkanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Dees
Beheerder

Operatie borst bij uitgezaaide borstkanker

Bericht door Dees » za 01 jun 2013, 16:42

Tante schreef:Ik stel deze vraag namens iemand anders! Zij weet de weg niet zo goed, dus vandaar.

Sinds twee maanden weet zij dat ze uitgezaaide borstkanker heeft. Dit is haar eerste diagnose! Ze weet niets over haar tumor. Wel vertelde ze me dat ze het over een erwtje hadden. Hormoongevoelig zei haar wel iets! Maar dus uitgezaaid naar de botten. Ruggenwervel, bekken en bovenbenen. Omdat er al twee wervels ingezakt waren hebben ze haar als eerste meteen bestraald. Ze geven haar nu Tamoxifen en Lucrin injecties. Eigenlijk vindt zij de volgende zaken vreemd:
* haar borst hoeft niet geopereerd te worden;
* ze krijgt geen chemo, maar dus hormoontherapie en die Lucrin. Voor deze specifieke tumor hebben ze haar gezegd, kan de hormoontherapie zo goed aanslaan dat de uitzaaiingen helemaal konden verdwijnen.

Ze is overigens 49 jaar.

Ze vraagt zich dus af waarom er niets met haar borst gebeurt en of de behandeling de juiste is in haar geval? Kunnen de uitzaaiingen ook echt helemaal verdwijnen. Ze wordt behandeld in Heerlen. Ze vraagt zich ook nog af of een second opinion zinvol is?

Groeten,
Tante
Dees schreef:...Met betrekking tot opereren of niet..... er loopt een studie SUBMIT in Maastricht waarbij ze wel of niet opereren met elkaar vergelijken als er bij diagnose al uitzaaiingen zijn. Hier vind je meer informatie over die studie.

Zelf zou ik niet meedoen aan de studie maar me wél laten opereren als ik in haar schoenen stond. Er zijn al eerder kleinere studies geweest die lieten zien dat opereren ook bij uitzaaiingen wél zinvol is. Kijk bijvoorbeeld maar hier. Ik zou die operatie niet zo belastend vinden (want dat is de reden dat ze het niet doen). Bovendien heb ik een vrouw gekend die niet geopereerd werd en in het laatste stadium van haar ziekte wel hele erg last kreeg van die tumor in haar borst.

Ze kan wel gaan informeren in Maastricht. Ze kan ook meedoen aan de studie en dan hopen dat ze in de groep zit die wél geopereerd wordt. En als ze onverhoopt in de andere groep zit alsnog uit de studie stappen. Ik weet wel dat dat niet zo charmant is en dat de onderzoekers daar niet blij van worden, maar ik zou mijn eigen belang wel echt voorop zetten.

Kun je hier iets mee?
Ik las zojuist in één van de artikelen die momenteel gepresenteerd wordt op de ASCO in Chicago:
Conclusions: Our study supports existing data that women with MBC who have surgical treatment of the primary tumor have an improved survivorship. However, it also suggests a bias towards increased use of surgery in patients who are younger with smaller burden of metastatic disease. We did not find a bias in favor of healthier patients. Further study to determine the mechanism and magnitude of benefit of primary tumor extirpation is still needed.
Uit: Meeting Library ASCO 2013
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Terug naar “Juni 2013”