DIEP-flap - na eerdere reconstructie met prothese

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Beth

DIEP-flap - na eerdere reconstructie met prothese

Bericht door Beth » di 03 dec 2019, 11:12

Goedemorgen,

In oktober 2015 heb ik een borstamputatie gehad. Op dat moment had ik een baby van krap 9 maanden en heb ik in overleg met mijn behandeld arts en plastisch chirurg besloten dat een directe reconstructie met eigen weefsel op dat moment te belastend zou zijn. 'Plat' wakker worden was voor mij geen optie. Vanuit die beweegredenen heb ik in oktober 2015 een tissue expander laten plaatsen die in februari 2016 vervangen is door een prothese. We hebben destijds besproken dat als ik er aan toe was (lees: mijn gezin compleet en de kinderen in de leeftijd dat ze redelijk zelfstandig zijn) we de optie voor een DIEP-flap weer op tafel zouden leggen. De reconstructie met prothese is voor mij altijd een tijdelijke geweest. Nu ben ik op het moment dat ik serieus wil gaan uitzoeken wanneer, waar en door wie ik de operatie uit wil laten voeren. In het OLVG in Amsterdam doen ze de ingreep namelijk niet.

Mijn vraag is tweeledig:
- Heeft er iemand tips/goeie ervaringen met plastisch chirurgen mbt de DIEP-flap? Wie is de beste? Wat is een realistische wachttijd?
- Hoe zit het met de vergoeding? Vanuit het ziekenhuis is het idee altijd geweest dat de argumentatie om in eerste instantie voor een prothese te kiezen gezien de situate valide was en daarmee de wens om nu een DIEP-flap te ondergaan logisch en dus in aanmerking komend voor een vergoeding. Maar wat is de ervaring daarmee? En zijn er verzekeraars die hier in meer of mindere mate 'makkelijker' mee omgaan? En tot slot, is er een tijdstip waarop het eigenlijk gunstiger is om de aanvraag in te laten dienen bij de zorgverzekeraar? Mijn gevoel zegt dat ze aan het begin vh jaar eerder ja zullen zeggen omdat het 'potje' aan het eind van het jaar op is, maar dat is niet op feiten gebaseerd...

NB Mijn wens heeft niks te maken met de negatieve aandacht rondom protheses. Ik heb geen klachten anders dan dat de aanzet van mijn gereconstrueerde borst momenteel 2cm hoger zit...

Een heel verhaal, maar het zou fijn zijn als iemand mij verder kan helpen!

Bedankt alvast,
Beth

Dees
Beheerder

Re: DIEP-flap - na eerdere reconstructie met prothese

Bericht door Dees » di 03 dec 2019, 16:58

Hoi Beth, ik antwoord even tussen de regels
Beth schreef:
di 03 dec 2019, 11:12
- Heeft er iemand tips/goeie ervaringen met plastisch chirurgen mbt de DIEP-flap? Wie is de beste? Wat is een realistische wachttijd?
Er bestaat geen officiële lijst met kwaliteitscriteria van artsen, hoe goed ze het doen, hoe vaak operaties mislukken en hoe vaak ze lukken. Helaas. We hebben hier al vaak om gevraagd. Dan kun je je dus alleen maar baseren op de verhalen van anderen. Er bestaat een besloten Facebookgroep voor reconstructie met eigen weefsel. Je kunt je hier aanmelden. Ik ben zelf geopereerd door professor Hamdi in België. Hij werkte destijds in UZ Gent en tegenwoordig in UZ Brussel. Ik kan nog wel wat namen noemen, maar dat doe ik liever niet openbaar. Je kunt me altijd mailen op info@borstkankervragen.nl
Beth schreef:
di 03 dec 2019, 11:12
- Hoe zit het met de vergoeding? Vanuit het ziekenhuis is het idee altijd geweest dat de argumentatie om in eerste instantie voor een prothese te kiezen gezien de situate valide was en daarmee de wens om nu een DIEP-flap te ondergaan logisch en dus in aanmerking komend voor een vergoeding. Maar wat is de ervaring daarmee? En zijn er verzekeraars die hier in meer of mindere mate 'makkelijker' mee omgaan? En tot slot, is er een tijdstip waarop het eigenlijk gunstiger is om de aanvraag in te laten dienen bij de zorgverzekeraar? Mijn gevoel zegt dat ze aan het begin vh jaar eerder ja zullen zeggen omdat het 'potje' aan het eind van het jaar op is, maar dat is niet op feiten gebaseerd...
Je plastisch chirurg moet aangeven dat er een medische indicatie is. Dan zal de vergoeding geen probleem zijn. Wel is het zo dat ziekenhuizen omzetafspraken maken. Dat betekent dat als het maximum aantal operaties bereikt is artsen er niet meer mogen doen. Je kunt wel naar België. Afhankelijk van je zorgverzekeraar wordt dat volledig vergoed, maar je moet dat wel goed uitzoeken. Bv CZ heeft contracten met UZ Antwerpen en UZ Gent. Informeer je goed van te voren, want per 31 december kun je overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Er bestaan ook zorgverzekeraars met een Buitenland module in de aanvullende verzekering.[/quote]

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Beth

Bericht door Beth » di 03 dec 2019, 19:58

Dank voor je uitgebreide antwoord Dees. Fijn dat ik je mag mailen voor een lijstje met namen :) De Facebook-groep zal ik ook eens bekijken.
Qua medische indicatie: denk je dat ik die krijg op basis van mijn historie? Of moet ik een doorverwijzing regelen via mijn eigen plast naar een ziekenhuis waar ze de DIEP-flap kunnen doen? Zodat die laatste ook de medische indicatie snapt en kan/wil geven.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 03 dec 2019, 20:30

Beth schreef:
di 03 dec 2019, 19:58
Qua medische indicatie: denk je dat ik die krijg op basis van mijn historie? Of moet ik een doorverwijzing regelen via mijn eigen plast naar een ziekenhuis waar ze de DIEP-flap kunnen doen? Zodat die laatste ook de medische indicatie snapt en kan/wil geven.
Dat kan je huisarts ook doen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag HIER”