onderzoek

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

onderzoek

Berichtdoor Linie » ma 04 jun 2018, 18:47

Vandaag was er nieuwe informatie beschikbaar over hormoontherapie. Ik begrijp het niet... Beste Desiree, kan jij misschien uitleggen wat er bedoeld wordt met de zin over het immuunsysteem?

Om te bepalen welke hormoontherapie het beste werkt bij welke patiënt, nam Blok het afweersysteem onder de loep. “Als het immuunsysteem niet erg actief is binnen de tumor, dan kan volgens onze studie het beste het middel exemestaan worden voorgeschreven. Als het immuunsysteem al erg actief is binnen de tumor, dan maakt het niet uit welke hormoontherapie wordt gebruikt”, aldus Blok. Verder onderzoek is nodig voor een test waarmee je kunt bepalen hoe actief het afweersysteem is in de tumor. “Daarmee zou je snel kunnen bepalen welk middel beter werkt.

Alvast bedankt, Linie
Linie

Re: onderzoek

Berichtdoor Dees » di 05 jun 2018, 08:19

Hoi Linie, heel vervelend zulke berichtgeving, want ik kan nergens zien waar hij dan naar gekeken heeft. Ik ga navraag doen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Dees » wo 06 jun 2018, 10:12

Deze reactie kregen wij en Borstkankervereniging Nederland van Erik Blok:
Het nieuwsbericht gaat over de resultaten van de IDEAL studie, waarin patienten na 5 jaar hormoontherapie werden gerandomiseerd tussen 2,5 jaar of 5 jaar extra hormoontherapie met letrozol. Tussen deze groepen zit geen verschil qua uitzaaiingen of overleving, en vandaar de conclusie dat 7,5 jaar genoeg is. 90% van deze patienten was gedurende de eerste 5 jaar al behandeld met een aromataseremmer, en ze waren allemaal postmenopausaal ten tijde van het beginnen met de verlengde therapie.

De eerste bewijzen voor verlengde hormoontherapie kwamen in 2002 van de MA.17 studie. Daarin werden patienten na 5 jaar tamoxifen, gerandomiseerd tussen 5 jaar letrozol of een placebo. Echter, deze studie was zó succesvol, dat hij na 2,5 jaar al werd afgebroken omdat letrozol veel beter was dan de placebo. Daarmee is dus vooral aangetoond dat 2,5 jaar letrozol na 5 jaar tamoxifen goed werkt, maar niet dat een extra verlenging tot 5 jaar letrozol na 5 jaar tamoxifen ook daadwerkelijk nodig is.

Inmiddels weten we (met name bij postmenopausale patienten) dat het goed is om een aromataseremmer in de eerste 5 jaar al te geven (o.a. TEAM studie, IES studie). Vaak wordt dit zo gedaan, dat patienten kortdurend met tamoxifen worden behandeld (bijvoorbeeld 2,5 jaar), en dan doorgaan met een aromataseremmer. Hoe lang deze aromataseremmer dan gegeven moet worden is een belangrijke vraag. In de DATA studie vanuit Maastricht, die ook recent is gepubliceerd, werd er gerandomiseerd tussen 3 of 6 jaar anastrozol, nadat er al 2-3 jaar tamoxifen werd gegeven. Zij toonden aan dat bij de meeste patienten er geen voordeel was van de langere behandeling, maar dat alleen bij een kleine groep hormoongevoelige, klier-positieve patienten er wel baat is van de langere behandelduur (totaal van 8 jaar) Zie o.a. hier.

Vervolgens kun je de IDEAL, maar ook de Oostenrijkse ABCSG-16 studie gebruiken om te zien hoe lang die verlenging dan zou moeten zijn voor die selecte groep waar langere therapie zinvol is. Beide studies laten zien dat de 'kortere verlengde therapie (ongeveer 7-8 jaar totale behandeling) genoeg is voor de meeste van deze hoog-risico patiënten. Heel misschien is er een voordeel van langere verlengde therapie bij zeer hoog risicopatienten die met name met tamoxifen zijn voorbehandeld. Maar daarvoor zijn extra analyses nodig die eind dit jaar worden gedaan in een meta-analyse.

Dus samenvattend: Voor alle kliernegatieve patienten lijkt er geen voordeel van therapie langer dan 5 jaar (DATA studie, B42 studie). Voor de meeste klier-positieve patienten is een verlenging met 2,5 jaar aromataseremmer genoeg. Alleen bij de groep die voornamelijk met tamoxifen is voorbehandeld, én een hoog risico heeft, is er misschien een voordeel van 5 jaar verlengde therapie met een aromataseremmer.

Een belangrijke opmerking daarbij is dat dit ALLEEN geldt voor postmenopausale verlengde therapie. Voor eventuele langere hormoontherapie bij patienten die na 5 jaar hormoontherapie nog steeds premenopausaal zijn, met name in combinatie met bijvoorbeeld zoladex, hebben we nog geen hard bewijs of langere behandeling zinvol is. Daarnaast is het ook belangrijk dat er bij adjuvante therapie (behandeling uit voorzorg) geen goed of fout is. Het is niet 'fout' als iemand wel tot 10 jaar door gaat, als de bijwerkingen meevallen en de patiente zich daar goed bij voelt. Maar wij tonen alleen aan dat de winst daarvan in grote groepen zeer beperkt is.

Met betrekking tot de vraag over gemetastaseerde borstkanker, daarvoor gelden deze studies niet. Adjuvante hormoontherapie is een behandeling uit voorzorg, waar er (gelukkig) geen tumor meer is om het effect van de behandeling aan te zien. Als er uitzaaiingen zijn, ga je net zo lang door met de hormoontherapie zolang het blijft werken, of dat nu 3 maanden of 10 jaar is. Bij progressie stap je dan over op het volgende middel.

Ik hoop zo extra wat extra informatie te hebben gegeven waarmee jullie je leden kunnen helpen.

O.a. hier staan de resultaten van bovengenoemde studies samengevat door prof Tjan-Heijnen, met dezelfde boodschap als ik maar in wat andere woorden.

Ik vroeg nog:
Kun je specifiek hier nog iets over zeggen Om te bepalen welke hormoontherapie het beste werkt bij welke patiënt, nam Blok het afweersysteem onder de loep. “Als het immuunsysteem niet erg actief is binnen de tumor, dan kan volgens onze studie het beste het middel exemestaan worden voorgeschreven. Als het immuunsysteem al erg actief is binnen de tumor, dan maakt het niet uit welke hormoontherapie wordt gebruikt”, aldus Blok. Verder onderzoek is nodig voor een test waarmee je kunt bepalen hoe actief het afweersysteem is in de tumor. “Daarmee zou je snel kunnen bepalen welk middel beter werkt.
https://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuw ... rstkanker/

Daarop antwoordde hij:
Waar wij naar hebben gekeken is de hoeveelheid afweercellen in de tumor ten tijde van de operatie. Daar kan een patiënt na de operatie dus niets meer aan veranderen (de tumor is er tenslotte uit daarna), en dat is ook niet nodig. Het is namelijk totaal niet belangrijk of er veel of weinig afweercellen zijn, de overleving is in beide groepen exact gelijk. Het enige verschil is dat als er weinig afweercellen zijn, exemestaan wat beter werkt, terwijl er bij veel afweercellen geen verschil is tussen exemestaan en tamoxifen. Dit zouden we in de toekomst misschien kunnen gebruiken om te bepalen of je tamoxifen of een aromataseremmer moet geven, maar maakt dus voor nu geen enkel verschil voor patiënten.

En op mijn vraag En met die afweercellen bedoel je TILs? Of nog andere?

Ja, precies, TILs inderdaad, en Cd8-positieve TILs in het bijzonder (cytotoxische T-cellen, de 'aanval-cellen' van het immuunsysteem)
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Mollie » wo 06 jun 2018, 16:06

Hoi Dees,
Ik ben al langer actief op deze informatie site. Ik lees alles wat ik interessant vind. Over die verlengd/ verkorte anti hormonale therapie:
Ik had in 2013 borstkanker, na borstamputatie ( zelf voor gekozen omdat ik dan geen bestraling hoefde) de tumor was 1,1 cm graad 3 en 100% ER en PR , Mai: 8 een beetje LVI, 6 klieren zijn verwijderd, waarvan er 1 geïsoleerde tumorcellen bevatte, de rest was schoon, kleinste tumorvrije marge ventraal 2mm!
Dus chemotherapie: 3 x fec en 3 x docetaxel. En daarna gestart met tamoxifen.

Na 3 jaar helaas een een klein lokaal recidief, zelf ontdekt. Het voelde als een hard peperkorreltje onder de huid, vlakbij waar de tumor had gezeten.Kortom weer operatie, waarbij het tumortje van 3mm ruim is weggehaald. Gelukkig nog niet in huid of ander weefsel gegroeid, het had nog dezelfde eigenschappen en hetzelfde percentage hormoongevoelig als de oorspronkelijke tumor...dus een lokaal recidief. Ik ben hiervoor 16 keer op de huid en borstwand bestraald.
Tevens verandering van hormoontherapie. Van tamoxifen naar Anastrozol.
Hiervan kwam ik uit de overgang...dus eierstokken eruit.
Nu ben ik 1 en een half jaar verder en het gaat goed. Maar ik moet wel 5 jaar Anastrozol, nu nog 3en een half jaar, terwijl ik nu al osteopenie heb.

Mijn vraag is de volgende: Als je mijn historie zo leest. Behoor ik dan tot de hoogrisicopatiënten? Dat recidief verandert nu alles, terwijl ik dat net zo goed niet had kunnen krijgen. Wanneer de marges ruimer waren of wanneer ik toch gekozen had voor borstsparend en bestraling. Snap je wat ik wil zeggen?
Er is nooit een mamma print gedaan, wat ik wel betreur.
Waar doe ik goed aan? Over 1 jaar zou ik normaal gesproken klaar geweest zijn met de anti-hormoon therapie.

Alvast bedankt voor jouw reactie,

Groetjes Mollie
Mollie

Berichtdoor Monalisa » wo 06 jun 2018, 17:47

Ik hoorde een tijdje terug dat het ziekenhuis het weggenomen weefsel bewaart en dat daarop alsnog een mammaprint kan worden gedaan. Ben geen deskundige dus misschien klopt het niet. Maar als je graag alsnog de mp wil, is het misschien iets om na te gaan.
Monalisa

Berichtdoor Linie » wo 06 jun 2018, 21:36

Beste Desiree,
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Ik ben weer wat wijzer geworden. Ingewikkelde materie!

vriendelijke groet, Linie
Linie

Berichtdoor Dees » do 07 jun 2018, 20:56

Monalisa schreef:Ik hoorde een tijdje terug dat het ziekenhuis het weggenomen weefsel bewaart en dat daarop alsnog een mammaprint kan worden gedaan. Ben geen deskundige dus misschien klopt het niet. Maar als je graag alsnog de mp wil, is het misschien iets om na te gaan.

Dat heeft weinig zin. Het beantwoordt alleen de vraag hoog risico, dus chemo of laag risico, dus geen chemo. Dat is een gepasseerd station
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Monalisa » zo 10 jun 2018, 21:37

Ok Dees, dan heeft het geen zin. Ik dacht dat de uitslag MP misschien toch van waarde kon zijn omdat het recidief dezelfde eigenschappen heeft. Maar ik weet er veel te weinig van.
Monalisa

Berichtdoor Moliie » ma 11 jun 2018, 08:19

Hallo Dees,
Ten eerste bedankt voor jullie reacties, een mammaprint heeft nu inderdaad niet meer zoveel zin, omdat dat geen nog geen invloed heeft op de anti-hormoon therapie,zoals Dees zegt, toch had ik willen weten of ik ondanks de graad 3 toch niet bij de low risk groep hoorde, aangezien mijn tumor een hormoongevoeligheid had van, ER en PR van 100% en een tamelijk rustige groeisnelheid. ( MAi 8)

Dus samenvattend: Voor alle kliernegatieve patienten lijkt er geen voordeel van therapie langer dan 5 jaar (DATA studie, B42 studie). Voor de meeste klier-positieve patienten is een verlenging met 2,5 jaar aromataseremmer genoeg. Alleen bij de groep die voornamelijk met tamoxifen is voorbehandeld, én een hoog risico heeft, is er misschien een voordeel van 5 jaar verlengde therapie met een aromataseremmerte]

Door dat kleine recidief van 3mm, zoals in mijn vorige bericht omschreven, adviseert men anastrozol voor 5 jaar, samen met de tamoxifen kom ik dan op een behandelduur van bijna 8 jaar. Ik maak me zorgen om de andere gezondheidseffecten, met name mijn botten, ik ben nu 51 jaar. Verder verdraag ik de medicatie best goed.
Mijn vraag gaat over het volgende. Mijn uitgangsprognose was bij de eerste diagnose niet zo slecht, en hoefde na de chemo maar 5 jaar anti-hormoontherapie, nl.tamoxifen. 1 1/2 jaar geleden, na dat locale recidief, veranderde mijn prognose, ik ben door de PET scan gegaan, geen aanwijzingen voor metastasen op afstand. Ze vertelden me eerlijk dat mijn kansen op uitzaaiingen verdubbeld zijn. Maar dat snap ik niet, ik had al een graad 3, ik had al LVI en geisoleerde tumorcellen, daar was al rekening mee gehouden in de behandeling.

Hoe komt het dat ik nu 2 keer zoveel kans heb op uitzaaiingen ?
Buiten dat recidief is er niets veranderd, en dat recidief van 3 mm is met grof geschut behandeld, zie bovenstaande mail.

Daarom had ik ook bij de eerste diagnose willen weten of ik hoog of laagrisico was. Ik pieker me nu suf.... ;) Bij laagrisico kun je toch ook een recidief krijgen, zeker wanneer de marge klein was en er geen bestraling heeft plaatsgevonden.

Ik hoor het wel, wederom alvast bedankt,

groetjes Mollie
Moliie

Berichtdoor Dees » ma 11 jun 2018, 13:27

Beste Mollie, oh ik snap je vragen zo goed.... en tegelijkertijd ga je dus geen antwoorden krijgen. Kreeg je een lokaal recidief omdat er toch niet helemaal goed geopereerd is bij de eerste keer? Hebben ze daardoor iets over het hoofd gezien? Dan verandert dat niks aan de kenmerken van de eerste diagnose. Had je een recidief gehad als er wel bestraald was? Je weet het gewoon niet.

De lage mai betekent een lage delingssnelheid. Nu is voor chemo juist een hoge snelheid nodig, omdat chemo aangrijpt op die fasen die met de deling te maken heeft. Is dat waarom je toch een lokaal recidief kreeg? Ondanks mai een graad 3? Waarom was dat? Is de Mai wel op het hele weefsel bepaald? Of op slechts een stukje?

Is er wel goed geopereerd en is er daarna iets gaan groeien, ondanks het gebruik van tamoxifen? Wat zegt dat dan over die tumor? In elk geval heeft tamoxifen dat niet kunnen onderdrukken.

Wat zegt 'Twee keer zoveel kans op uitzaaiingen' eigenlijk? Waar is dat op gebaseerd? Wat was die kans dan en wat wordt dat als het twee keer zoveel is? Ik bedoel als die kans 3% was en het wordt nu 6%, dan is dat nog steeds heel laag.

Alles wat gezegd wordt, is gebaseerd op studies. Wat voor mensen zaten er in die studies?

Als ik Predict Plus invul met de gegevens zoals die waren de eerste keer dat je borstkanker kreeg, dan komt er dit uit:
Ten year survival
81 out of 100 women are alive at 10 years with no adjuvant therapy after surgery
An extra 5 out of 100 women treated are alive because of hormone therapy
An extra 9 out of 100 women treated are alive because of hormone therapy & chemotherapy

Je ziet dat ondanks goede behandelingen ongeveer 10% toch niet meer leeft na 10 jaar. Dat kan zijn omdat ze uitzaaiingen van borstkanker kregen, maar ook omdat ze iets anders kregen. Stel dat het allemaal borstkanker is, dan zijn dat er dus 10 van de 100. Misschien hebben 3 daarvan wel eerst een lokaal recidief gehad, maar in de groep van 90, die na 10 jaar nog in leven zijn, hebben er misschien ook 3 een lokaal recidief gehad. Nu is 3 van de 10 33% en 3 van de 90 is 3,3%. De ellende is, je weet nooit waar je bijhoort.......

Is er ooit erfelijkheidsonderzoek gedaan? Dat kan namelijk ook een verklaring zijn.....

Ellendig he..... je weet het gewoon nooit precies...
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Volgende

Keer terug naar Stel je vraag HIER