Triple Negatief waarom vnl jonge vrouwen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Triple Negatief waarom vnl jonge vrouwen

Berichtdoor Pauze » vr 18 mei 2018, 06:26

Weet ieman dat: Triple Negatief komt overwegend voor bij jonge vrouwen en heel soms bij "oudere" vrouwen. Bij die laatste groep hoor ik.
Het heeft dus niets met hormonen te maken ofzo.
Maar weet iemand waarom TN dan vooral bij jongeren voorkomt?
Pauze

Re: Triple Negatief waarom vnl jonge vrouwen

Berichtdoor Dees » vr 18 mei 2018, 13:43

Hoi Pauze, de exacte details kennen we niet en de cijfers ook niet. Het kan heel goed zijn dat het aantal vrouwen met triple negatieve borstkanker niet kleiner is op latere leeftijd, maar dat het percentueel wel kleiner is.

We weten dat vrouwen die na triple negatieve borstkanker hormoonvervangers slikken (dus oestrogeen en progesteron) een slechtere prognose hebben dan vrouwen die dat niet doen. Ik heb een professor oncologie daarover horen zeggen dat die borstkanker dan blijkbaar toch goed gedijt in normaal functionerend borstweefsel.

De komende jaren zullen we nog veel te weten komen, ook over genmutaties, waarmee je geboren bent.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Pauze » zo 20 mei 2018, 05:16

Hmmm...aantal vrouwen niet kleiner maar mogelijk percentueel wel. Dat klinkt mij als wiskundig iets :lol:

En wat bedoeld de professor met "die borstkanker dan blijkbaar toch goed gedijt in normaal functionerend borstweefsel"?
En "die" slaat dan op de TN?

Ja, ik hoop ook nog steeds op komende jaren ;)
Pauze

Berichtdoor Dees » zo 20 mei 2018, 07:18

Ik leg dat straks even verder uit.

Wat ook opvallend is is dat triple negatieve borstkankers vaker voorkomen bij Afrikaanse vrouwen..
Afbeelding
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Dees » zo 20 mei 2018, 11:49

Pauze schreef:Hmmm...aantal vrouwen niet kleiner maar mogelijk percentueel wel. Dat klinkt mij als wiskundig iets :lol:

Ik bedoel, stel dat van de 10 vrouwen die borstkanker krijgen als ze 30 zijn er 3 een triple negatieve tumor hebben (33% is dat) en van de 100 vrouwen die borstkanker krijgen als ze ook 3 (3%) en daarbij 85 (85%) een hormoongevoelige tumor en 12 een Her2Neu+tumor (12%), dan is het aantal in elke leeftijdsgroep met een triple negatieve tumor hetzelfde, alleen in verhouding met de grote hoeveelheid hormoongevoelige tumoren lijkt dat dan minder. Misschien is je vraag wel, waarom krijgen jonge vrouwen zoveel minder hormoongevoelige tumoren?

Pauze schreef:En wat bedoeld de professor met "die borstkanker dan blijkbaar toch goed gedijt in normaal functionerend borstweefsel"? En "die" slaat dan op de TN?

Nou, er moet een verklaring zijn waarom die vrouwen die na triple negatieve tumoren hormoonvervangers gebruikten een slechtere prognose hadden. Waren die tumoren misschien stiekem toch een beetje hormoongevoelig? Of ..... zeg het maar.... We weten het niet...
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Keer terug naar Stel je vraag HIER