Zwangerschap of juist zoladexinjecties als remedie?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

War

Zwangerschap of juist zoladexinjecties als remedie?

Bericht door War » zo 20 mei 2018, 09:33

Goededag,

Heb een vraag wat mij al enige tijd dwarszit.
Ik heb hormoongevoelige borstkanker. ER en PR gevoelig. Slik al enkele jaren Tamoxifen. Ook krijg ik om de 3 maanden een zldx injectie.

Ik raak erg in de war door de vele (verschillende) info.
Ik ben een jonge moeder en heb eigenlijk nog wel een kinderwens. Alleen heb ik die moeten laten gaan vanwege de medicijnen die ik gebruik. Er werd telkens gehamerd over de oestrogeengehalte. Namelijk dat die omlaag moest. Maar dan lees ik weer dat een zwangerschap juist een iets betere overlevingskans geeft bij hormoongevoelige borstkanker. In dat geval gaat het lijf toch flink wat oestrogeen aanmaken. Hoe kan dat dan goed zijn voor de ziekte wat juist " leeft " op deze vrouwelijke hormoon.

Ook heb ik laatst nog met mijn oncoloog gehad over het switchen van medicijnen. Dus geen Tamoxifen meer maar een aromateseremmer. We moeten dan zeker zijn dat de oestrogeengehalte plat ligt zei ze nog.

Ik weet het even niet meer. Zulke tegenstrijdige aanpakken. Hoe weet je nou wat helpt en wat niet? Ben benieuwd naar jullie antwoord.

Vriendelijk gegroet

Dees
Beheerder

Re: Zwangerschap of juist zoladexinjecties als remedie?

Bericht door Dees » zo 20 mei 2018, 11:41

Hoi War,
Lastig is het he allemaal...... De opmerking dat "een zwangerschap juist een iets betere overlevingskans geeft bij hormoongevoelige borstkanker" kan ik niet plaatsen. Volgens mij loopt die studie nog en is dat bewijs specifiek voor die groep borstkankers er niet. We weten wel dat er géén contraindicatie is om zwanger te worden. Er is géén bewijs dat een zwangerschap de overlevingskansen verslechtert. Dat in sommige studies lijkt alsof die vrouwen die zwanger raakten een betere overlevingskans hebben, kan ook te maken hebben met een vorm van vertekening, namelijk die vrouwen met een betere prognose zullen eerder geneigd zijn om toch wel voor die zwangerschap te gaan.

Na borstkanker heb je altijd een risico dat de borstkanker uitzaait. De belangrijkste en moeilijkste vraag die jij en je partner zich moeten stellen is deze: Stel nou in het ongelukkige geval dat de borstkanker uitzaait en je hieraan zult overlijden, wat betekent dat dan voor jou, je man, jullie kindje én een toekomstig kindje? Ik weet ook wel dat dat een situatie is waar je niet over na wilt denken en die kans is echt klein en natuurlijk is het een regelrechte ramp, maar als dat nou wel gebeurt, is je man dan in staat voor jullie kinderen te zorgen? Kan hij genoeg hulp krijgen uit de omgeving? Zijn er belangrijke volwassenen die in kunnen springen? Moeilijk en lastig he?

De andere kant is ook waar, je kunt niet je hele leven 'on hold' zetten omdat je borstkanker kreeg. Er zijn altijd risico's in het leven en zekerheid krijg je nooit. Leven moet ook vooral over leven gaan.
Van de site van de Borstkankervereniging:
De risico's van zwanger worden
Als je zwanger wilt worden wil je weten of dit de kans op terugkeer van de kanker vergroot. Alhoewel hier nog maar weinig systematisch onderzoek naar is gedaan is de conclusie van die onderzoeken wel steeds dezelfde: zwangerschap heeft géén aantoonbaar effect op de kans dat je uitzaaiingen krijgt. Ook op de totale overlevingsduur is geen effect aangetoond. Er zijn zelfs enige aanwijzingen dat zwangerschap een gunstig effect heeft. Deze conclusies gelden vooral voor vrouwen bij wie de kanker in een vroegtijdig stadium is ontdekt en behandeld.

Hormonen
Veel vragen en twijfels over zwangerschap na borstkanker hangen samen met hormonen. Bekend is dat bij hormoongevoelige tumoren de groei van de tumor beïnvloed wordt door de hormonen oestrogeen en progesteron. Bij een zwangerschap stijgen de hormoonspiegels sterk. Veel vrouwen denken dat dit de kans op een recidief of uitzaaiing vergroot, omdat de hormonen de groei van eventuele minuscule tumorcellen in het lichaam stimuleren. In theorie bestaat deze kans inderdaad. Maar zeker bij borstkanker die in een vroeg stadium is ontdekt en behandeld is geen negatief effect van zwangerschap op de kans op uitzaaiingen gevonden. Onderzoeksgegevens met betrekking tot kanker die in latere stadia zijn ontdekt en behandeld ontbreken nog. Daarover zijn dus weinig uitspraken te doen. Bespreek de risico’s altijd met je arts.
Wachten met zwanger worden
Veel artsen adviseren na de behandeling twee jaar te wachten met zwanger worden. Dit heeft niet zozeer te maken met de mogelijkheid om zwanger te worden of effecten van de behandeling op de eicellen. Het heeft meer te maken met je eigen gezondheid. Een eventuele snelle terugkeer van de ziekte kan dan gediagnosticeerd worden voordat je zwanger wordt. Uitzaaiingen kunnen immers je beslissing om zwanger te worden in een compleet ander daglicht stellen. Na twee jaar wordt de kans op terugkeer van de ziekte kleiner, alhoewel deze altijd aanwezig blijft.
Bron: Borstkanker.nl

Bij premenopausale vrouwen is in principe tamoxifen hét advies en dan vaak gecombineerd met Zoladex of Lucrin om de eierstokken plat te leggen. Een aromataseremmer bij vrouwen met werkende eierstokken mag echt niet. Het vergroot de aanmaak van oestrogeen. Als er al aan jonge vrouwen een aromataseremmer wordt gegeven is dat in combinatie met een vorm van eierstokonderdrukking.

Als je een zwangerschap overweegt, zou je tijdelijk kunnen stoppen met tamoxifen, zwanger kunnen raken en na de bevalling weer verder kunnen gaan met tamoxifen. Garanties krijg je helaas niet. Nooit.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

War

Re: Zwangerschap of juist zoladexinjecties als remedie?

Bericht door War » zo 20 mei 2018, 16:25

Jazeker.. het blijft moeilijk. Het afwegen natuurlijk.. Bedankt voor je snelle reactie.

Gesloten

Terug naar “Mei 2018”