Grootte tumor bepalend voor hormoontherapie?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Drietje

Grootte tumor bepalend voor hormoontherapie?

Bericht door Drietje » za 03 feb 2018, 09:34

De bij mij verwijderde tumor (zie mijn eerder topic) is 1,1 mm. Ik ging uit van hormoontherapie maar hoorde van de week van de radioloog dat de grens daarvoor bij 1 cm. ligt en dat hormoontherapie daarom niet persé vanzelfsprekend is. Volgende week heb ik de eerste afspraak bij de internist.

Ik twijfelde wel over bestraling, maar niet over hormoontherapie, dat leek me zo vanzelfsprekend; ik wil de kans op tumoren elders in mijn lichaam absoluut minimaliseren.

Ik dacht: het sóórt tumor maakt of tumoren elders voor kunnen gaan komen.
Maar, dan maakt het toch niet uit of de tumor in mijn borst 0,5 of 1,5 cm was ?
Nu ontstond de tumor 'toevallig' in mijn borst, zou ik denken. Maar hij zou ook elders hebben kunnen ontstaan, onder invloed van hormonen. Vandaar hormoontherapie: dat verkleint de kans. Maar blijkbaar klopt mijn gedachtegang niet.

Dus mijn vraag is concreet: kunnen jullie uitleggen waarom de grootte van de tumor bepalend is voor het al dan niet geven van hormoontherapie?

Dees
Beheerder

Re: Grootte tumor bepalend voor hormoontherapie?

Bericht door Dees » zo 04 feb 2018, 18:14

Hoi Drietje,
Eerder schreef je:
Drietje schreef: In december heb ik, 52 jaar, een borstbesparende operatie (linkerborst) gehad, daaruit blijkt:
- infiltrerend ductaalcarcinoom, 1,1 cm
- krapste marge 2 mm
- bloom richardson graad 2
- geen angio-invasieve groei
- enige DCIS graad 1 gelegen binnen het infiltrerende proces
- 100% oestrogeenreceptor positief
- meer dan 90% progesteron positief
- HER2-neu negatief
- 2 schildwachtklieren waarin geen aanwijzingen waren voor tumormetastasen
De mamaprint geeft een laag risico.
Was de tumor nou 1,1 mm of 1,1 cm?

Zo staat het nog steeds in de huidige richtlijn:

Afbeelding
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom

Er wordt een risico-inschatting gemaakt. Hoeveel vrouwen moet je behandelen (en opzadelen met de nadelen) om te zorgen dat één vrouw geen of later uitzaaiingen krijgt? Hoeveel vrouwen moet je behandelen om te zorgen dat één vrouw na tien jaar nog in leven is?

Ik heb PredictPlus voor je ingevuld. Normaal gesproken gebruik ik Adjuvant Online om risico's en voordelen van behandeling te berekenen, maar Adjuvant Online is nog steeds niet bereikbaar.

Adjuvant Online en Predict Plus geven een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor jou als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.

Dan is dit wat de analyse in Predict Plus weergeeft:
Five year survival
96 out of 100 women are alive at 5 years with no adjuvant therapy after surgery
An extra 1 out of 100 women treated are alive because of hormone therapy
Ten year survival
91 out of 100 women are alive at 10 years with no adjuvant therapy after surgery
An extra 2 out of 100 women treated are alive because of hormone therapy
Ik heb als tumor 1,1 cm genomen en dat die tumor gevonden is met het bevolkingsonderzoek (wat doorgaans een betere prognose geeft).

Van de vrouwen van jouw leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor, daarvan zijn na 10 jaar van de 100 nog 91 in leven als ze alleen geopereerd en/of bestraald worden. Voor die 91 heeft chemo of hormoontherapie geen toegevoegde waarde. Hormoontherapie zorgt ervoor dat er na 10 jaar nog 1 à 2 extra in leven is (1,5%). Met deze behandeling zijn van de 100 patiënten dus na 10 jaar nog 92 à 93 in leven. 7 à 8 leven na 10 jaar niet meer en dat is omdat ze overleden zijn aan borstkanker of aan een andere aandoening.

Bij die 1,5% verbetering door hormoontherapie is niet meegenomen dat je een Laag risico-uitslag had op de Mammaprint. Het zou kunnen zijn dat de verbetering door hormoontherapie minder is dan die 1,5%.

Wat goed is om te weten is dat de resultaten gebaseerd zijn op het verleden. Omdat er nieuwe middelen bijkomen, worden overlevingskansen of overleving na 10 jaar de komende jaren beter dan deze inschatting.

Hier heb ik uitgelegd hoe Adjuvant Online werkt. Predict Plus werkt hetzelfde.

Of je die ene vrouw bent die haar leven dankt aan vijf jaar hormoontherapie, kan helaas niemand zeggen. Bespreek het daarom met je oncoloog. Het kan best zijn dat jij denkt: Ik wil het gewoon proberen. Gaat het goed, dan is dat gemakkelijk risico verlagen. Valt het tegen, dan kun je altijd nog stoppen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Drietje

Bericht door Drietje » zo 04 feb 2018, 18:42

Dankjewel Dees, echt fijn dat je (zo snel) antwoord geeft.

De tumor was inderdaad 1,1 centimeter. En is niet geconstateerd tijdens het bevolkingsonderzoek. Ik zag zelf een afwijking (deukje) in mijn borst. Daarna volgde een mammografie.

Ik kan me voorstellen dat ik inderdaad hormoontherapie probeer. Maar, mijn vraag was eigenlijk:

Kunnen jullie uitleggen waarom de grootte van de tumor bepalend is voor het al dan niet geven van hormoontherapie?

Want dat snap ik niet: ik zou denken dat de sóórt tumor bepalend is voor ontstaan van nieuwe tumoren, en niet of deze nu 0,5 of 1,5 cm was toen hij werd gevonden.

Weet jij daar het antwoord op? Waarom de grootte maatgevend is?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 04 feb 2018, 20:01

Met een tumor van 1,1 cm die je zelf ontdekt hebt, zijn dit de getallen van Predict Plus:
Five year survival
96 out of 100 women are alive at 5 years with no adjuvant therapy after surgery
An extra 1 out of 100 women treated are alive because of hormone therapy
Ten year survival
89 out of 100 women are alive at 10 years with no adjuvant therapy after surgery
An extra 2 out of 100 women treated are alive because of hormone therapy
Dit soort systemen zijn gebaseerd op statistiek. Tumoren worden dus altijd in categorieën ingedeeld en de grootte van de tumor is één van die kenmerken. Onder de kleine tumoren zitten minder tumoren die de neiging hebben om uit te zaaien dan onder de grote tumoren. Zo is dat ook met de graad, het aantal positieve okselklieren, okselklieren waar de tumor doorheen gebroken is - extranodale groei- en de andere kenmerken (angioinvasie, lymfeinvasie).

Bij de Mammaprint kan er alleen iets gezegd worden over het nut van chemo. Over de veiligheid van de Mammaprint wordt hevig gediscussieerd onder de wetenschappers.

Helaas kunnen we hét karakter van de borstkanker nog steeds niet helemaal bepalen. Dan zouden we veel beter behandeling op maat kunnen geven. Ik verwacht dat dat op een dag wel zal kunnen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2018”