Eierstokken verwijderen?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Eierstokken verwijderen?

Berichtdoor Jolanda1 » di 02 apr 2013, 21:04

Iemand ervaring met het verwijderen van je eierstokken??
Jolanda1

Re: Eierstokken verwijderen?

Berichtdoor Dees » di 02 apr 2013, 21:04

Ja, daar heb ik ervaring mee, maar achteraf gezien had ik ze moeten laten zitten. Waarom zou je ze willen laten verwijderen? Ben je gendraagster?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Jolanda1 » di 02 apr 2013, 21:05

Nee ik blijk het gen niet te hebben maar mijn oncoloog is er wel een voorstander van. Ikzelf denk..tja ik heb ze niet meer nodig dus...maar het is toch weer een operatie en wat doet het met je??
Jolanda1

Berichtdoor Dees » di 02 apr 2013, 21:06

Hoe oud ben je?

Als er geen verdenking is op gendragerschap, is er geen reden om je eierstokken te laten verwijderen.

Ik heb dat 5 jaar geleden, overigens op eigen initiatief, wel gedaan. Toen leek alles me ondergeschikt aan niet-doodgaan en toen was de gedachte nog dat Zoladex/Lucrin bij premenopausale vrouwen essentieel was. Na 2,5 jaar ben ik, ondanks mijn slechte prognose, met de hormoontherapie gestopt, omdat ik er teveel bijwerkingen had. Een deel van de klachten verdween, maar omdat ik geen eierstokken meer heb en ik daardoor in de overgang ben gebleven, zijn een groot deel van de klachten nooit weggegaan (slecht slapen, dunne slijmvliezen- gevolgen v seksleven, concentratieproblemen etc etc......). Als ik de tijd terug kon draaien, zou ik die eierstokken niet hebben laten verwijderen. Ik zou me nu, 6 jaar na diagnose, echt een stuk beter gevoeld hebben als ik gewoon een cyclus had en oestrogeen produceerde..........

Als je eierstokken persé uitgeschakeld moeten worden, dan maar met Zoladex/Lucrin, maar zeker niet door de eierstokken te laten verwijderen. Met Zoladex/Lucrin kun je nl op elk moment stoppen en eierstokken krijg je nooit meer terug.

Dat is hoe ik er over denk..........
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Jolanda1 » di 02 apr 2013, 21:06

Ik ben 45 en door de chemo in de overgang gegooid!! De tumor die ik had was 100 procent hormoongevoelig en dan willen ze je in de overgang houden. Ik ben getest op het gen inmiddels en blijk gelukkig geen draagster te zijn. Maar ook de arts op genetica adviseert hoe dan ook je eierstokken te laten verwijderen...zeker omdat de relatie eierstokkanker en borstkanker erg groot is.
Jolanda1

Berichtdoor Dees » di 02 apr 2013, 21:07

Hoi Jolanda, wat zeg je nou? Dat méén je niet? Waar ben jij geweest dan? Ik zal de klinisch geneticus die vragen voor ons beantwoordt vragen om hier even naar te kijken. Ik kan mij niet voorstellen dat zij zegt je eierstokken te laten verwijderen als je géén gendraagster bent.

Dat in de overgang houden kan heel prima met Zoladex of Lucrin. En als dat heel slecht bevalt, kun je altijd nog stoppen. Eierstokken krijg je nooit meer terug.

In het begin gaat alles over overleven, maar op een gegeven moment wordt goed slapen en je seksleven toch ook weer belangrijk. Eierstokken verwijderen heeft véél impact.......
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Team » di 02 apr 2013, 21:09

Rest vd discussie is helaas verloren gegaan
Team

Keer terug naar Maart 2013