longuitzaaiingen en dan

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

longuitzaaiingen en dan

Berichtdoor son » wo 27 maart 2013, 22:31

Goed, ik heb longuitzaaiingen, in beide longen paar plekjes. Had ook een uitzaaiing in en klier in mijn nek. Nu 4taxol kuren gehad. Mijn lijf kan dat niet meer. De uitzaaiingen kreeg ik 1,5 jaar me de laatste tac. Mijn vraag is nu, waar is zo'n beetje de prognose. Ik weet, iedereen is verschillend logisch. Ik wil ook geen gerust stellingen, naar gewoon weten wat de verwachtingen normaal gesproken zijn. In mijn idee zijn uitzaaiingen in de longen niet gunstig.... En wat is er na taxol nog aan behandel mogelijkheid? Morgen uitslag scan, dan weet ik meer, maar dit is voor mij heel belangrijk om te weten.
son

Re: longuitzaaiingen en dan

Berichtdoor Dees » do 28 maart 2013, 08:45

Hoi Son, afschuwelijk spannend he......

Dit staat er in de Richtlijn Mammacarcinoom:
Het op afstand gemetastaseerd mammacarcinoom moet worden beschouwd als een niet curabele ziekte. De mediane overleving na vaststelling van de metastasering is ongeveer 2 jaar [Bloom, 1962; Ellis, 2000286; Hayes, 1995429; Wood, 20051080]. Er is echter een grote heterogeniteit in overleving; variërend van enkele maanden tot vele jaren [Falkson, 1990303; Giordano, 2004370; Greenberg, 1996397; Hayes, 1995429; Yamamoto, 1990]. Een belangrijke doelstelling bij de behandeling van het gemetastaseerde mammacarcinoom is het handhaven of verbeteren van de kwaliteit van leven door het bestrijden of voorkomen van klachten.
Door de toename in nieuwe hormonale en cytostatische behandelopties is de vijfjaars overleving van gemetastaseerde patiënten gestegen van 15% in de periode 1989-1994 naar 23% in de periode 2005-2009. Een klein aantal patiënten met hormoongevoelige tumoren of met een complete remissie na chemotherapie kan zeer langdurige en stabiele remissies tonen na systemische behandeling [Bloom, 1962; Ellis, 2000286; Hayes, 1995429; Wood, 20051080].

Het is dus écht niet te zeggen. Ik ken mensen met longuitzaaiingen die nu 3 jaar na diagnose Longuitzaaiingen zijn.

Wel bekend is dat in het algemeen de tijd tussen de eerste serie chemokuren en de tweede serie chemokuren korter is dan de tijd tussen de tweede serie chemokuren en de derde serie chemokuren. Als twee series chemokuren niks doen, wordt de kans héél, héél klein dat een volgende kuur wel gaat reageren.

Afbeelding
Bron: Artikel uit B, blas van de Borstkankervereniging over Uitgezaaide borstkanker

Als de uitzaaiingen hormoongevoelig zijn of her2Neu+, dan biedt dat wel weer nieuwe behandelmogelijkheden.

Los van wat er standaard gebeurt, zou je kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn om van de uitzaaiingen de biomarkers te bepalen.
Please can you explain what biological markers are?

Biological markers is something you can measure from the body, usually blood or anything that is generated by the body, that could be an indicator of normal process or pathological process or about the response following a treatment.

Usually biological markers are known as “biomarkers”.

Bron: Biomarkers for Triple Negative Breastcancer

Sindskort is het ook in Nederland mogelijk om een analyse te laten doen door een Amerikaans bedrijf dat Caris Life Sciences heet. Als er bepaalde stofjes aanwezig zijn, geeft dat een indruk welke therapie mogelijk kan werken. Hier vind je meer informatie. Het staat allemaal nog in de kinderschoenen hoor, maar wie weet heb je er iets aan.

Je zou ook kunnen overwegen om te onderzoeken of je deel kunt nemen aan een Klinische trial. Alle studies die in Nederland lopen, zijn te vinden via de Amerikaanse site Clinical Trials. Een groot deel daarvan staat ook op Boog Study Center.

Ik hoop en duim dat de uitslagen goed zijn. Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Maart 2013